Ansluta 6 mm2 till kretskort
- prototypen
Re: Ansluta 6 mm2 till kretskort
Att löda 6 mm² är inte så lätt, kräver STOR lödkolv, sådär en 200 W.
Löder jag fast ledningen så behöver jag egentligen inget kontaktdon, men man löder inte så grov RK.
Det blir än större mekanisk påkänning IOM att tennet kryper i bland kardelarna.
Don med många stift av både mekaniska och elektriska orsaker.
Protte
Löder jag fast ledningen så behöver jag egentligen inget kontaktdon, men man löder inte så grov RK.
Det blir än större mekanisk påkänning IOM att tennet kryper i bland kardelarna.
Don med många stift av både mekaniska och elektriska orsaker.
Protte
Aha.
Men ersätt en 6mm2 med fyra 1.5mm2 RK/FK då? Tvinna, på med en snygg slang, och in ett kontaktstycke.
Så skulle jag gjort.
Edit: Och kanske dragavlasta tåtarna på kortet.
Edit2: En fråga, är det bättre med få och grövre kardeler då man ska löda om man inte gillar att tennet kryper iväg i kabeln?
Men ersätt en 6mm2 med fyra 1.5mm2 RK/FK då? Tvinna, på med en snygg slang, och in ett kontaktstycke.
Edit: Och kanske dragavlasta tåtarna på kortet.
Edit2: En fråga, är det bättre med få och grövre kardeler då man ska löda om man inte gillar att tennet kryper iväg i kabeln?
- prototypen
Jag har en leverantör som envisas med att dra spänningsmatningen via ett europadon modell F med en mängd 0,5 mm² som jag sedan lödskarvar med en 6 mm².
NEJ inga fler sådana lösningar.
Protte
NEJ inga fler sådana lösningar.
Protte
- prototypen
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det går inte med någon i..., då filbläddringsdialogrutan inte finns. Man är ju inte tillåten att se filsystemet. Men på något sätt borde det gå. Funkar ju på facebooks web-app...
Gäller bara att någon kodar en sådan funktion till forumet. 
[edit]
Ok, större saker som iMac och sånt funkar det naturligtvis med.
[edit]
Ok, större saker som iMac och sånt funkar det naturligtvis med.
- prototypen
Hemma har jag en i och den fungerar men min rese i verkar sakna någon app.
Protte
Protte
Prottotypen
De skulle kunna göra en övergång från 6mm2 RK (?) till 4 x 1,5mm2 RK med en skarvhylsa, pressningar skall visst ge bra gastäta förbindningar rätt utförda. Sen skulle du kunna såga av oisolerade presshylsor till lämplig längd och pressa dessa på ledarna så de går emot kortet där du skall löda fast de klenare ledarna (för att förhindra att kapillärverkan gör att lod drar upp i 1,5mm2 ledarna).
Dragavlastningen skulle du i så fall få lösa på ett annat sätt om det behövs, tror inte det skulle gå att komma undan billigare.
Hoppas du inte går i taket nu
Edit, Om det är svårt att ordna med anslutning av ledare modell grövre på kortet så borde det väl vara enklare att gå över till flera mindre ledare, hela vägen från "källan" om så är, till den största dimension som är praktisk att ansluta till kortet utan att det blir för mycket jobb och krångel.
De skulle kunna göra en övergång från 6mm2 RK (?) till 4 x 1,5mm2 RK med en skarvhylsa, pressningar skall visst ge bra gastäta förbindningar rätt utförda. Sen skulle du kunna såga av oisolerade presshylsor till lämplig längd och pressa dessa på ledarna så de går emot kortet där du skall löda fast de klenare ledarna (för att förhindra att kapillärverkan gör att lod drar upp i 1,5mm2 ledarna).
Dragavlastningen skulle du i så fall få lösa på ett annat sätt om det behövs, tror inte det skulle gå att komma undan billigare.
Hoppas du inte går i taket nu
Edit, Om det är svårt att ordna med anslutning av ledare modell grövre på kortet så borde det väl vara enklare att gå över till flera mindre ledare, hela vägen från "källan" om så är, till den största dimension som är praktisk att ansluta till kortet utan att det blir för mycket jobb och krångel.
Senast redigerad av YngLi 19 februari 2012, 13:50:35, redigerad totalt 1 gång.
- prototypen
Det är för det mesta högt i tak i kyrkor så "går man i taket" så kommer man att slå sig ordentligt när man faller ner.
Jag skrev tidigare om att skarva ihop olika areor men det blir inte så. Det kommer att bli Electrophenix på nästa omgång av kort. Fjäderkraftarna nämnt tidigare tråden.
Jag skrev tidigare om att skarva ihop olika areor men det blir inte så. Det kommer att bli Electrophenix på nästa omgång av kort. Fjäderkraftarna nämnt tidigare tråden.