Sitter och leker lite med en billig USB till rs232-adapter jag köpte på clasohlson för länge sedan av märket wiretek, blå kontakthylsor. (såg att det fanns en gammal tråd om drivrutin till denna, dock inte det som är min fråga, den hittas och funkar med windows 7 automagiskt)
Jag tänkte använda den för att styra några logikkretsar, dock finns det verkligen ingen information om den där från tillverkaren, hittar från tillverkaren av chipet med maxspänning osv, men inget för själva adaptern. Har mätt utsignaler och där ligger spänningen omkring -6.5 till 6.5 volt. Om jag skulle koppla på en max232 på den där så antar jag att risken finns att den blir ledsen, eller är jag ute och cyklar här?
Alternativet skulle ju, eftersom jag faktiskt bara tänkt kontrollera TX, RTS, DTR + CTS kunna vara att istället invertera den höga RS-232 på -6.5 till 0 och vidare till +5, samt, ta ner +6.5/rs-232 låg till 0. Kanske inte världens snyggaste lösning, men behöver bara få det att funka med just den där kabeln.
Nu råkar jag dock vara riktigt loppig på den analoga delen och ganska ny på elektronik överlag (programmerare i grund och botten). Någon som kan tipsa om hur jag enklast gör detta?
För att sammanfatta, jag vill ändra negativ spänning till positiv, samt positiv till 0.
Tack på förhand.
Fredrik