USB-rs232 adapter + max232

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Fredrik79

USB-rs232 adapter + max232

Inlägg av Fredrik79 »

Tjenare.

Sitter och leker lite med en billig USB till rs232-adapter jag köpte på clasohlson för länge sedan av märket wiretek, blå kontakthylsor. (såg att det fanns en gammal tråd om drivrutin till denna, dock inte det som är min fråga, den hittas och funkar med windows 7 automagiskt)

Jag tänkte använda den för att styra några logikkretsar, dock finns det verkligen ingen information om den där från tillverkaren, hittar från tillverkaren av chipet med maxspänning osv, men inget för själva adaptern. Har mätt utsignaler och där ligger spänningen omkring -6.5 till 6.5 volt. Om jag skulle koppla på en max232 på den där så antar jag att risken finns att den blir ledsen, eller är jag ute och cyklar här? :)

Alternativet skulle ju, eftersom jag faktiskt bara tänkt kontrollera TX, RTS, DTR + CTS kunna vara att istället invertera den höga RS-232 på -6.5 till 0 och vidare till +5, samt, ta ner +6.5/rs-232 låg till 0. Kanske inte världens snyggaste lösning, men behöver bara få det att funka med just den där kabeln.

Nu råkar jag dock vara riktigt loppig på den analoga delen och ganska ny på elektronik överlag (programmerare i grund och botten). Någon som kan tipsa om hur jag enklast gör detta?

För att sammanfatta, jag vill ändra negativ spänning till positiv, samt positiv till 0.

Tack på förhand.
Fredrik
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: USB-rs232 adapter + max232

Inlägg av TomasL »

Tja eftersom det är en RS232-adapter så följer den RS232-standarden, följaktligen kan du plugga in adapter i vilken serieport som helst som följer RS232.
Vilket får till följd att din uppkoppling som du skall koppla denna adapter till också (i princip) måste följa RS232.
Följaktligen är det lämpligt att använda någon av de kommersiellt tillgängliga RS232 kretsarna som interface mellan din krets och adaptern.
Fredrik79

Inlägg av Fredrik79 »

Ok :) Var osäker på huruvida den klarade den spänningen. Tack så mycket.

Lyckades för övrigt göra en lösning under tiden som funkar i simulering, inte testat att bygga den dock. :)

edit:
mitt ascii-schema kom inte överens med forumet.

rs232-signalen via ett 10k motstånd till b på en bc547b, C till GND, E till 10k mostånd och vidare till VDD, CMOS/TTL ut mellan motstånd och E.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du ska ha en diod med i det hela! RS232 Tx -> anod, katod -> motstånd (10k) -> basen.

Orsaken är att det finns en zenereffekt på transistorn.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Fredrik79 skrev:Ok :) Var osäker på huruvida den klarade den spänningen. Tack så mycket.
Databladen är bra att läsa. I databladet för max232 står det under 'ELECTRICAL CHARACTERISTICS' står det:

RS-232 RECEIVERS:
RS-232 Input Voltage Operating Range: ±30 Volt
Fredrik79 skrev:Lyckades för övrigt göra en lösning under tiden som funkar i simulering, inte testat att bygga den dock. :)

rs232-signalen via ett 10k motstånd till b på en bc547b, C till GND, E till 10k mostånd och vidare till VDD, CMOS/TTL ut mellan motstånd och E.
Felkopplat. Du ska ha Emitter till GND och kollektor via 10k till VDD. Då fungerar det. Ska du köra högre hastigheter (> 10000 baud) bör du ha lägre motstånd på kollektorn, kanske 3k3.
På samma sätt kopplar du en transistor för att invertera signalen som ska gå ut.

Det kommer inte att följa standard (eftersom 'etta' ska ge < -3V och 'nolla' ska ge > +3V men det brukar fungera ändå. I ditt fall blir 'etta' bara 0V ut. Det beror lite på USB-adaptern vad den tycker om det, men det är stor chans att det fungerar. Om inte kan du ju alltid använda din MAX232 - då blir det perfekt.
Fredrik79

Inlägg av Fredrik79 »

Databladen är bra att läsa. I databladet för max232 står det under 'ELECTRICAL CHARACTERISTICS' står det:

RS-232 RECEIVERS:
RS-232 Input Voltage Operating Range: ±30 Volt
Jo, läst databladet för max232, var mer osäker på andra riktningen, dvs att max232 matar ut +-10v och huruvida min budgetadapter pallar den spänningen, då jag inte hittar någon info om maxnivåer för huruvida den har något innan omvandlingskretsen som har en maxtolerans på 6.5v som tar ner spänningen. :)

Hastighet/sync kommer inte vara några problem, då jag inte kommer använda den seriella överföringen, utan använda TX med break hög/låg för att välja input på 2 st 4-bit shift registers, RTS som klockpuls och DTR som datalinje till registren, och CTS som input.

Men har ett par max232 liggande, så blir en sådan för 2 av utsignalerna + insignalen, och en transistorlösning för den tredje.

Tack så mycket för era svar, uppskattas!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ja är det en RS232-adapter får man förutsätta att den kan hantera de spänningsnivåer som RS323-standarden säger.
Dvs en Etta ligger mellan -3 och -25V och en nolla mellan +3 och +25V, alla RS232 enheter skall klara dessa nivåer.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...men då jag inte hittar någon info om maxnivåer...

Jo, men det är ju en RS232 adapter och då måste de standardiserade
nivåerna gälla. Det finns ingen anledning att ange något specifikt mer än
att den följer RS232.
Fredrik79

Inlägg av Fredrik79 »

Färdigbyggt och testat :) funkar klockrent, blev som jag skrev tidigare; 2 signaler ut och en in via max232, och en signal extra ut via bc547 med kolletor till GND, VCC via 10k Emitter, och en 1n4148 + 10k resistor på bas (tack icecap!), ström tas från en USB-kontakt som enbart är ikopplad på +5 och GND.

Nivåerna ut hamnar på 0 respektive 5.09 v från max, och 5.06 från min hemmabygda kanal. :)

Nu återstår bara att bygga in den i ghetto-lådan (det färdigkapade experimentkortet råkade passa perfekt i en liten ask för häftstift jag hade liggande)

Stort tack till er som svarat på denna tråd! :)
Skriv svar