Perkla bygger LED UV låda
Re: Perkla bygger LED UV låda
Ja det lär inte gå att mäta den när den sitter på plats.. då mäter den väl hela kretsen antagligen...
Tror jag ger upp nu i samma veva som styrkortet verkar gett upp.. den startar upp med när jag trycker på Exponering så dör hela skiten men den gula lampan lyser endå..
Verkar vara väldigt hög % andel trasiga LED´s från denna tillverkaren.. klart 200 borde ju räcka endå men..

Nästan på varje rad om 4 LED´s jag har monterat så är det minst en LED som inte funkat och därmed orsakat att hela raden varit svart och jag har måsta byta alla i den raden för att jag inte vetat vilken som var trasig...att mäta alla LED´s innan jag monterar dom är nästan uteslutet då det skulle ta en väldig massa mycket längre tid än jag tänkt, dessutom verkar benen vara doppade i nånting som gör att det inte blir kontakt på multimetern utan att först bearbeta benen så man är inne på riktiga metallen som benen är tillverkade av....jobbigt med andra ord. Att mäta LED´s som sitter på plats i serie om 4 i varje led skulle vara omöjligt för det skulle ge ett felaktigt mätresultat om man överhuvudtaget skulle få nåt resultat.
Det går framåt iaf, även om det är väldigt sakta....
Det går framåt iaf, även om det är väldigt sakta....

Nu får du ursäkta om jag påpekar saker som du redan kollat.
1: Sätter du alla dioderna åt samma (rätt) håll?
2: Att mäta dem innan montering lär handla om ca 3s jobb per lysdiod, på sin höjd. Diodtestet på multimetern bör funka, även här är det ju givetvis nödvändigt att mäta åt rätt håll. Jag har ALDRIG stött på en lysdiod som var trasig när jag fick den.
3: Du är säker på att du inte fått lödbryggor som kortsluter de segment som inte fungerar?
Detta är bara tänkt utifrån mina egna erfarenheter. Du har säkert koll på ovanstående punkter.
1: Sätter du alla dioderna åt samma (rätt) håll?
2: Att mäta dem innan montering lär handla om ca 3s jobb per lysdiod, på sin höjd. Diodtestet på multimetern bör funka, även här är det ju givetvis nödvändigt att mäta åt rätt håll. Jag har ALDRIG stött på en lysdiod som var trasig när jag fick den.
3: Du är säker på att du inte fått lödbryggor som kortsluter de segment som inte fungerar?
Detta är bara tänkt utifrån mina egna erfarenheter. Du har säkert koll på ovanstående punkter.
1: Dioderna sätter jag åt rätt håll och funkar dom inte på plats så är det det första jag kollar så dom sitter rätt
2: Jag upplever det besvärligt att mäta då jag verkligen får karva och trixa och greja för att få nån som helst kontakt
3: Kollar alltid efter jag monterat att lödningen blev bra och att det inte är nån kortslutning, kollar även detta ännu en gång om jag konstaterat att LED inte funkar
Nu gör jag som så att jag sätter dit 4 i taget och funkar inte den serien så byter jag ut en och en tills det funkar och hoppas på att jag slipper byta alla, jag har aldrig heller varit med om att en LED varit trasig när jag fått den.. konstigt, Har ju gjort mer än halva kortet nu så snart är jag i land med detta, hoppas jag slipper byta så många till
Men tack för tipsen, alltid bra att bli påmind..
:D
2: Jag upplever det besvärligt att mäta då jag verkligen får karva och trixa och greja för att få nån som helst kontakt
3: Kollar alltid efter jag monterat att lödningen blev bra och att det inte är nån kortslutning, kollar även detta ännu en gång om jag konstaterat att LED inte funkar
Nu gör jag som så att jag sätter dit 4 i taget och funkar inte den serien så byter jag ut en och en tills det funkar och hoppas på att jag slipper byta alla, jag har aldrig heller varit med om att en LED varit trasig när jag fått den.. konstigt, Har ju gjort mer än halva kortet nu så snart är jag i land med detta, hoppas jag slipper byta så många till

Men tack för tipsen, alltid bra att bli påmind..

- Klas-Kenny
X-IL: Kanske olika på olika multimetrar, men i alla fall ingen av mina kan inte lämna tillräckligt hög spänning på diod-testen för att kontrollera lysdioder. Eller jo, IR och vanliga röda har jag för mig fungerar då de har så låg framspänning.
Perkla: Det ser ju bra ut!
Antar att det är min gamla lödstation som får ligga i?
Hoppas du får liv i styrkortet också, tråkigt annars ju. Men annars är det bara att börja felsöka, den borde inte vara så värst avancerad. Rent spontant känns det som kortis i den transistor som driver lysdioderna, vilket även känns rimligt då det är lätt att orsaka.

Hoppas du får liv i styrkortet också, tråkigt annars ju. Men annars är det bara att börja felsöka, den borde inte vara så värst avancerad. Rent spontant känns det som kortis i den transistor som driver lysdioderna, vilket även känns rimligt då det är lätt att orsaka.
Spänningsmät över dom en och en med matningen på.Perkla skrev:vette faan hur man ska mäta o komma fram till vilken som är trasig utan att byta dom alla..![]()
Det verkar funka bra nu iaf, alla lyser så fint. Ja det är din gamla lödstation som jobbat kanonbra med mig genom hela lödprocessen..Klas-Kenny skrev:X-IL: Kanske olika på olika multimetrar, men i alla fall ingen av mina kan inte lämna tillräckligt hög spänning på diod-testen för att kontrollera lysdioder. Eller jo, IR och vanliga röda har jag för mig fungerar då de har så låg framspänning.

Då ska man välja då.. glas eller plexi.. vissa säger att glas tjuvar UV strålning och förespråkar plexi medans andra säger att det inte spelar nån roll..
Så hur ska man göra.. ?

Så hur ska man göra.. ?
- Klas-Kenny
Om ingen säger något DÅLIGT om plexi, så torde det väl vara bäst att köra på det? 

Tror jag ska köra på det faktiskt.. ska kolla lite o kanske testa själv med båda å se... åka till herr glasmästare o få en bit av varje kanske.. 

Plast kan väl reagera en hel del på UV?
Annars får man väl plocka specialglaset från halogenlampor
Annars får man väl plocka specialglaset från halogenlampor