Ja rubriken säger väl det mesta men för att göra en lång historia kort så har jag en superbra skruvdragare blå Bosch 12v med 2st "finfina" batteripack. Med "finfina" menar jag totalkassa, dels laddade de ur redan som flång nya över natten så toppvarvet inte var lika högt sen laddar de ur såpass på en månad att de är obrukbara, löjligt att ladda när man kanske bara ska dra i en skruv tycker jag.
Mer bakgrund:
Nåväl till denna så följde med en 15 minuters laddare vad jag då inte tänkte på i tid var att för att ladda 2,8Ah batteripack på 15 minuter måste man upp i över 10A i ström, och vilka batterier tål det i längden? (Tips inte dessa iaf). Så jag misstänker att detta är skurken som totalavlivat batterierna på c:a 2år. Hade jag kommit på det tidigare hade jag såklart laddat med min RC-laddare där laddningsströmmen är ställbar.
Men men inte gråta över spilld mjölk utan friska tag är det som gäller; sålunda tänkte jag att jag repar batteripacket och byter batterierna MEN dessa går på allt från 3-5$ /st och det är 10 st så priset blir ju rätt högt i princip i klass med utbytesbatterier samt att man då måste hålla på och jävlas en massa med svetsning av bleck osv så jag tror jag skiter i det hela OM detta går.
Så vad då göra:
Testade i ren testaranda att koppla min 11,2v 3s LiPo som är till quaden rätt på den andra gröna Bosch:en och fasen vilket trycka samtidigt som varvtalet inte tycktes vara sämre (pga den något lägre spänningen)!
Så till frågan:
Varför inte bara köpa LiPo acc och såga sönder skiten som sitter där och sätta in tex en sån här http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... FPack.html ? 21$ dvs billigare än billigaste NiMh lösningen.
Fördelar:
* Låg självurladdning
* Lätt
* Kontrollerad laddning
* PRIS!
* Slipper köpa nya maskin ELLER nya accar (~800-1000:-)
Nackdelar:
* Inget urladdningsskydd (dvs polspänningen kan bli för låg)
* Brandrisk
* Ser ut som hemgyckel

Tyck till!