Genidrag eller galenskap? (Lipo i skruvdragare)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.

Är detta en smart lösning?

Ja
27
64%
Nej
0
Inga röster
Har ingen koll på sånt där
15
36%

Antal röster: 42
v-g
EF Sponsor

Genidrag eller galenskap? (Lipo i skruvdragare)

Inlägg av v-g »

Sammanfattning:
Ja rubriken säger väl det mesta men för att göra en lång historia kort så har jag en superbra skruvdragare blå Bosch 12v med 2st "finfina" batteripack. Med "finfina" menar jag totalkassa, dels laddade de ur redan som flång nya över natten så toppvarvet inte var lika högt sen laddar de ur såpass på en månad att de är obrukbara, löjligt att ladda när man kanske bara ska dra i en skruv tycker jag.

Mer bakgrund:
Nåväl till denna så följde med en 15 minuters laddare vad jag då inte tänkte på i tid var att för att ladda 2,8Ah batteripack på 15 minuter måste man upp i över 10A i ström, och vilka batterier tål det i längden? (Tips inte dessa iaf). Så jag misstänker att detta är skurken som totalavlivat batterierna på c:a 2år. Hade jag kommit på det tidigare hade jag såklart laddat med min RC-laddare där laddningsströmmen är ställbar.

Men men inte gråta över spilld mjölk utan friska tag är det som gäller; sålunda tänkte jag att jag repar batteripacket och byter batterierna MEN dessa går på allt från 3-5$ /st och det är 10 st så priset blir ju rätt högt i princip i klass med utbytesbatterier samt att man då måste hålla på och jävlas en massa med svetsning av bleck osv så jag tror jag skiter i det hela OM detta går.

Så vad då göra:
Testade i ren testaranda att koppla min 11,2v 3s LiPo som är till quaden rätt på den andra gröna Bosch:en och fasen vilket trycka samtidigt som varvtalet inte tycktes vara sämre (pga den något lägre spänningen)!

Så till frågan:
Varför inte bara köpa LiPo acc och såga sönder skiten som sitter där och sätta in tex en sån här http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... FPack.html ? 21$ dvs billigare än billigaste NiMh lösningen.

Fördelar:
* Låg självurladdning
* Lätt
* Kontrollerad laddning
* PRIS!
* Slipper köpa nya maskin ELLER nya accar (~800-1000:-)

Nackdelar:
* Inget urladdningsskydd (dvs polspänningen kan bli för låg)
* Brandrisk
* Ser ut som hemgyckel :madmodder:

Tyck till!
bearing

Re: Genidrag eller galenskap? (Lipo i skruvdragare)

Inlägg av bearing »

Funkar nog helbra. Men jag tycker du ska ordna ett skydd för överurladdning. Är nog lätt hänt att ladda ur för djupt när man "ska bara" dra de sista skruvarna.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag stoppade i ett LiPo från hobbyking i min Bosch som hade kassa batterier för någon vecka sedan efter att hört att Netrunner hade gjort precis så.

Stoppade in LiPo-packet i orginalbatterihållaren så man ser ingen skillnad... en av nackdelarna i din lista borta.

Köpte även såna där glasfiberbrandskyddspåsar från hobbyking, och förvarar alltihop i en sån... andra nackdelen i din lista.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Om man spinner vidare lite då, jag har själv önskan om ett till batteripack då jag lyckades döda det ena till min maskin: Bosch 14,4v Li-Ion
Den har batteriskydd inbyggt i sig (klipper vid låg spänning), och borde klara LiPo utan externa skyddskretsar? Så med en sån maskin så borde man vara "helt säker" sen?

Klart intressant idé förövrigt!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

"energy source is damaged - eject, eject *KAP00M*" :D

Påminner om en scen i Terminator II där ett batteri som räcker i 120 år slängs bort för att det är skadat.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Vid djupurladdning är batteriet totalförstört. Alla pengarna i sjön.

Har du skydd så är det bra, annars dåligt.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Ska vara larm då annars måste man nästan ha ett relä som bryter eller finns något färdigt att köpa? :humm:

Det är hög ström som ska gå genom det hela så ingen halvmesyr fungerar ju!
bearing

Inlägg av bearing »

Ifall batterihållaren har fler stift än två och du inte har något emot att göra om maskinen lite skulle du kunna koppla ut t.ex. utgången från potentiometern i "hastighetsreglaget" till ett av stiften. När en av cellerna är slut kortsluts utgången från potentiometern så att maskinen stannar.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Har emot och har emot den klumpen som är "fartreglage" är ett virrvarr av både mekanik och elektronik och inte lätt att mixtra med, brinner den så är det lika bra att elda upp maskinen då reservdel säkert kostar 1000:-

Detta pga att den är bromsad dvs tvärstopp om man släpper knappen. motorn kortsluts då med stift som går mot en gemensam bana.

Det är iofs mest jag som använder den så jag kan ju försöka tänka lite på det. :vissla:

Iofs kanske en summer vore nåt, kruxet är väl snarare att man inte hinner höra den innan accet tar slut, de tar ju verkligen tvärslut. Fast å nionde sidan har jag laddat ur LiPo för mycket och det har inte hänt något ännu med det accet iaf.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Snubblade över denna:

Detta är ju genomförbart mha rätt enkla medel. :humm:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Har iaf beställt två accar från hobbyking samt testat lite mer och den större skruvdragaren går inte ens att köra tom på 5A+ på labbaggregatet. Det verkar också som så att det inte är lönt att fuska med kabeldimensionen då maskinen gick uselt med lite tunnare, däremot med tjocka kablar :twisted:

Kommer bli kalas detta tror jag, tyvärr fanns inte accar nog små att få plats inuti originalaccen så det får bli lite utstick.
Borre

Inlägg av Borre »

Angående det där med någon indikering av batterispänning så finns det färdiga kretsar för det hos Hobbyking:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ories.html
Nu har du ju visserligen beställt redan.

Har också tänkt bytt batteri i en Bosch-skruvdragare men det har inte blivit av än, men ska nog ta och beställa lite saker åtminstone.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

JA, det är en fungerande lösning, MEN LiPo tål inte jättemånga laddningscykler. LiFe däremot...
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Grejjen är ju det att det gör inte NiMh heller inte med den strömmen mina laddas med iaf. Lägg sen därtill att självurladdningen är c:a 50% / dygn (känns som det iaf). Utan att skämta kan jag säga att om mina batterier hade hållit 1000 laddningar (vilket de såklart inte gjorde men ändå) så hade 900 av dem varit pga självurladdningen, följaktligen så räcker det om mina nya batterier håller kanske 50 laddningar för att klå originalen med råge.

Angående spänningsvakterna inlänkade så är de nog helt ok problemet är att jag må ju på något sätt koppla in dem i maskinen för sitter de på accet så laddar ju batteriindikatorn ur batterier OM man inte har dem på tryckknapp eller nåt liknande.

Så med spänningsskydd så väntar jag tills jag ser om själva batterierna duger, skiten kanske brinner direkt :D
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Har helt glömt av det hela med rapporteringen i denna tråd:

Bytte batterier och det fungerar rätt bra, misstänker dock att det inte ger riktigt så mycket batteritid som de batterierna som satt där original. Däremot så funkar det grymt bra fastän de inte är nyladdade samma dag.

Vikten är ju också såklart kraftigt reducerad tyvärr glömde jag vad jag mätte den till :doh:

Bilder:
Bild
Gamla isärrivet

Bild Bild
Ny kontakt, ny kontakt monterad

Bild Bild
Nytt batteri monterat

Bild
Kontakten inpluggad, bara att skruva ihop :)
Skriv svar