lasergraverare cnc/flatbädds

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
SnoWFreaK

lasergraverare cnc/flatbädds

Inlägg av SnoWFreaK »

Först å främst vill jag säga tjenare!
Ny medlem här hehe :) !

Har lite planer ang bygga en lasergraverare i antingen nån form av cnc eller av typen flatbädds "skrivare"
Har lasermodul och några drivare( på ingång ) jag ska använda för att driva en laser som kommer palla jobbet så det räcker till och lite mer så att säga.

Min idé från grunden var att använda mig av stegmotorer från skrivare, samt att hålla mig till de måtten skrivaren klarar av dvs ca storleken av ett a4 papper.
Har tänkt mig en ram på 4 ben som går att höja/sänka samt ställa ovan det man vill gravera tex om det skulle va ett visitkort kan man sänka plattformen och är det ett topplock till en bil man vill gravera så kan man höja den för att få plats under.
Funderar på att köra något av mach utgåvorna som program om det inte går att lösa på något väldigt lätt sätt.

Hade även en ide ( läs en ide :P ) att OM det gick på något vis få tag i en enkel svartvit skrivare att göra om den till flatbädds och köra exakt samma system och drivkort osv, alltså skrivaren bara lite ombyggd.
Och ombyggd hur då undrar ni säkert, ja jo tanken var då såhär att på något vis måste det ju gå att få signalen som säger till skrivarhuvudet att skjuta ut bläcket att tex aktivera lasern.
så då den åker där fram över de man vill gravera eller så så blir det ungefär som att den skriver ut som vanligt bara det att lasern aktiveras istället för skrivarhuvudet.

Har hållit på med cnc under min gymnasiala tid dock var ju det rätt länge sen men det kan man nog lära in igen :P

Låter allt rimligt eller helt bortom vettet :P ?

Kan slänga upp en 3d vy hur jag tänkt mig gjord i autocad sen framöver då jag har tid att göra en för jag har lite andra projekt vid sidan om som tar tid :).

Hoppas på svar, och idéer samt hjälpsamma saker( länkar, osv osv ) då jag aldrig direkt byggt något liknande ett cnc bord eller sådär.

Mvh / SnoWFreaK
Användarvisningsbild
zeus

Re: lasergraverare cnc/flatbädds

Inlägg av zeus »

Välkommen!

Ta en titt på plotterskrivare. Kanske kan du utgå från en sådan?
Bild
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Vad är det för laser du har tänkt dig att använda?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Hej och välkommen!

Jag har faktiskt också lösa planer på en sådan lösning, dock så tänkte jag köra med antingen servon eller en Geckodive G540 och stegmotorer kopplade till riktiga linjärenheter, det som ska sitta på är en 16W Synrad-CO2-laser.
Just det där att man kan flytta lasern och ställa den ovanpå större föremål är kul, rita på bordet helt enkelt! Jag vill även kunna vinkla min för att t.ec gravera kakelplattor på plats... :)
Jag tänkte köra programvaran Mach3 och motioncontrollern Ethernet smoothstepper för styrning från en windoze-laptop.
SnoWFreaK

Inlägg av SnoWFreaK »

zeus skrev:Välkommen!

Ta en titt på plotterskrivare. Kanske kan du utgå från en sådan?
Bild

En sådan skrivare skulle ju vara rätt optimalt, men de är väl inte gratis direkt haha :P .
hade tänkt kolla återvinningen här om diverse skrivare och sådär :) .
Meduza skrev:
Vad är det för laser du har tänkt dig att använda?
Eftersom jag inte tänkt göra en overkill som dar303 med en 16w co2 laser så har jag tänkt börja med test för visitkort osv som blir en 1w laser med fokusbar lins för brännpunkten.
Funkar den bra så kanske jag bygger vidare på den idéen eller om man kan få tag i någon kraftigare, ska ju dock vara rätt kompakt och det försvinner ju om man vill ha större och starkare lasrar desvärre :/ .

dar303, din idé lät riktigt frän :) dock kanske inte lättast att få tag i en sådan laser?
Samt att dom kanske kostar skjortan :P om du nu inte redan har en då vill säga :)!
( har ingen aning om pris å så men de låter iaf som den kan vara dyr :P )
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

De brukar gå för runt 500:-, inte så farligt.
SnoWFreaK

Inlägg av SnoWFreaK »

Försökt hitta plotterskrivare av typen Roland DG DXY-990 på nätet typ ebay tradera osv men ingen lycka.
Skulle va skoj att veta vad för volt elektromagneten som styr pennans upp/ned rörelse drivs av ( om den går använda till lasern utan att måsta göra nån form av omvandlare ).
Sen hur det ser ut under papprets yta inuti plotterskrivaren, den elektrostatiska plattan skulle ju givetsvis plockas bort direkt eftersom mitt projekt utgår från att man ska kunna ställa/lägga den ovanpå de man vill gravera/skära eller va man nu ska göra.
Men alla kretskort osv lär ju ska vara där under också, om nu inte risken av den elektrostatiska plattan kan störa de så det är tomt under vilket skulle vara perfekt.

Om inte så får man bygga om och flytta allt åt sidan.
SnoWFreaK

Inlägg av SnoWFreaK »

zeus skrev:De brukar gå för runt 500:-, inte så farligt.
Va bara 500 spänn :O ?
Får leta vidare då helt enkelt :)!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

zeus: missade du inte en nolla där, 16W Synrad har jag knappast sett för 500:-?

(fast hittar du det så köper jag gärna två :p)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Jag pratar skrivare. :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jaha då blev det lite mer förståeligt vad du menade :)

Trodde du refererade till svaret till dar303 längst ner i hans post där han skriver att co2-lasrar är dyra :)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Lite otydligt kanske. ;)

Tror jag har sålt 3 st, då fanns det massor. Nu hittar jag noll?!
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Man kan få tag på en synrad 48-1 för ca 4000 och en gång såldes ett 30 tal av medicinvarianten av den för runt tusenlappen utan nätdel, klart överkomligt!
Det är en enorm skillnad i vad våglängden gör på organiska material, plaster och sten när msn jämför, synligt ljus med IR.
SnoWFreaK

Inlägg av SnoWFreaK »

Okej, ja 4000 är lite overkill för mig så jag nöjer mig med 1w (som förövrigt kan pushas till 2w så länge man har en bra kylfläns eller så) laser till en början :)
jag är mest ute efter en sån där roland flatbädds-skrivare men det verkar ju som dom gått som smör eller nåt för hittar inga!
Även frågat en polare som jobbar på en återvinning om att ta hem några skrivare så kanske man kan få ihop några delar :) .
Senast redigerad av SnoWFreaK 11 februari 2012, 01:50:42, redigerad totalt 1 gång.
SnoWFreaK

Inlägg av SnoWFreaK »

satt å kika lite på såna som diverse företag bygger och såg i slutet på denna filmen

hur den fungerar typ som en vanlig skrivare.
fick då tanken att de kanske går att bygga om en skrivare så signalen som ska skjuta ut bläcket aktiverar lasern?
Kan ju inte bli mkt lättare än så :).
dock så måste man ju då lösa y axelns rörelse vilket blir pappers matningen i skrivaren.
Och få den rörelsen på "bordet".
borde då funka att skriva ut svartvita bilder så de som är svart bränner då lasern.
hur de kan tänkas bli med skuggning har jag dock inte en blekaste aning om :P hehe
Skriv svar