-35 ⁰C med Peltier möjilgt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
limpan4all

Re: -35C med Peltier möjilgt?

Inlägg av limpan4all »

Pacojet is the shit. Jag har haft min i 3 år nu och det har varit underbart...
Just nu så måste jag riva isär min för den gillade inte sista satsen med banmatspure (stenhårt fruset).
blueint
Kontakt:

Re: -35 ⁰C med Peltier möjilgt?

Inlägg av blueint »

Vad gör en Pacojet?

Finns dyra peltier på Conrad med obefintlig jämförelse mellan dom. På Terratio hittade jag en 136 W variant för 129 SEK inkl moms. Som verkar vara en TEC1-12709 med måtten 50 x 50 x 5.6 mm
(Qc=76.8 W ; DeltaT = 67 ⁰C ; I=9A ; Vdt=15.4V)

A3 motsvarar 297 x 420 mm vilket innebär att minst 50 st 50x50mm peltier behövs. Vilket ger en kostnad på 6450 SEK inkl moms. I tillägg så ska upp till 6,9 kW levereras i elektrisk effekt samt maximalt 11 kW kylas bort.

Ett alternativ är vätska som transporterar bort värmen till ett kompressoraggregat. Det borde ge en elektrisk effekt på 3 kW.
tgr

Inlägg av tgr »

Jag diskuterade lite på jobbet och konstaderade att elementet i min setup troligtvis är dåligt. Jag borde haft ett dT på närmare 40C. Vilken sort som sitter i är oklart men jag plockade hem ett nytt med 161 pelletspar som är 12x12mm och 10mm höga. Ett högre antal pelletspar ger en lägre spänning över varje pellets vilket gör att med bibehållen drivspänning så ökar effektiviteten. 127 pelletspar är annars vanligt.
Återkommer när jag orkat byta. Tog med ett mindre element för att testa varianten med fulkackskaskad. Inget man normalt gör men det kan ju vara skoj att testa.

blueint: Bara för att plattan är A3 så behöver du inte fylla baksidan med element. Det finns att köpa A3-plattor i aluminium som kyls av 4 element som sitter på en klack i mitten.
Dock för kallhållning av mjölk, grädde osv inte för frysning. Det förutsätter såklart att plattan är tillräckligt tjock och i ett material som klarar att transportera värmeenergin som elementen i sin tur pumpar.
Trevlig feature är att det går fint att vända polerna och använda som värmeplatta istället.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Så hur mycket termisk effekt åtgår för att hålla ytan vid -35 ⁰C ..?

Är det fri luft, eller kåpa?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Den största värmebelastningen är nog frostpåslaget - det ger mycket värme att gå från vattenånga till is och ett sådant lager kan ju växa ganska fort.

Själv hade jag nog blickat på en R600a-kompressor från en gammal kyl/frys för sådana experiment - COP-faktorn är ju skyhögt mycket bättre än peltier och dessutom med ganska hög värmebelastningstålighet

sedan är väl lite av trixet att man använder frosten som outslitlig och självförnyande underlag när man skall frysa bakverken som man gör i filmen.
YngLi

Inlägg av YngLi »

Såg det fanns något som heter vortex tubes.
Man behöver visst bara ha en vanlig kompressor om ett sånt där vortex rör skulle vara passande för ändamålet.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kompressorsystem är förstås långt mycket mer effektiva än peltiers någonsin kommer att bli och hade nog absolut blivit det jag personligen satsat på.

Då det handlar om lägre temperaturer så känns en R290 lösning lite bättre än R600a då det förmodligen blir en hel del värme som måste pumpas bort samtidigt som det håller -35 och om jag inte missminner mig är R290 bättre på detta vid samma deplacement på kompressorn och evap temperatur än R600a?
Skriv svar