8 ingångar till en utgång

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: 8 ingångar till en utgång

Inlägg av prototypen »

Nerre

<<Typ att 8 brytare måste vara slutna innan utgången blir hög.
Just nu är det seriekopplat, men jag vill ha dioder som visar om EN brytare är avslagen.
Just nu är det seriekopplat, men jag vill ha dioder som visar om EN brytare är avslagen.

Prutte
Nerre

Inlägg av Nerre »

EN var inte betonat i orginalinlägget.

Jag tolkade det som ett enkelt:

If (nån brytare bruten) then (lysioder lyser)

och förstod inte att han även ville ha:

If (brytare 1 bruten) then (lysdiod 1 lyser)
If (brytare 2 bruten) then (lysdiod 2 lyser)
If (brytare 3 bruten) then (lysdiod 3 lyser)
osv.

Det var inte förrän jag såg texten "Och så fort en brytare "öppnar" ska indikeringsdioden för den knappen tändas. Och utgången från grinden göras låg för att släppa ett relä." som jag insåg att jag hade missuppfattat. Ingenstans innan har det framgått att det skulle vara en diod per knapp. Det pratades bara om AND-funktionen, så det var den jag ritade.

Sen medans jag ritade det schemat så dök det ju upp fler kommentarer, men jag tänkte att jag kunde posta schemat ändå.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Är brytarna givna dvs 1-polig eller kan de ersättas med 2 pol växlande?
thewho

Inlägg av thewho »

Dom är redan monterade och kan inte bytas.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Jag söker en krets eller liknande som har 7-8 ingångar som alla måste vara aktiva för att en utgång ska bli hög.
Typ att 8 brytare måste vara slutna innan utgången blir hög.
Just nu är det seriekopplat, men jag vill ha dioder som visar om en brytare är avslagen.
Seriekopplingen ska alltså byggas om tolkar jag det som?

Villkor:
[*]Alla brytarna måste vara till, då ska en diod tändas.
[*]Den/de brytare som inte är till ska tända en diod.

Dåså, plocka in signalerna. Nivåreglera till TTL om det inte är det. Använd pull-upp på alla ingångar så att sluten brytare drar signalen till 0.
Sen är det bara att använda grindar.

Ett generellt svar på en dåligt specad fråga. Ge oss mer info:
[*]Vill du bygga själv?
[*]Har du kunskap sen innan, vad behöver vi förklara?
[*]Hur ser det ut fysiskt idag?
[*]Kommer kablage till brytarna dras om, om behov föreligger?
thewho

Inlägg av thewho »

Det ska kopplas om sen, ja.
När alla brytarna är i normalt läge dvs stängda/ledande ska ett relä dras för extern styrning.
Så fort en brytare slutar leda ska reläet öppna och dioden för den specifika brytaren tändas.

"Vill du bygga själv?
Har du kunskap sen innan, vad behöver vi förklara?
Hur ser det ut fysiskt idag?
Kommer kablage till brytarna dras om, om behov föreligger?"

1. Ja om det inte finns något billigt (såklart :wink: ) alternativ
2. Jag kunde det här för ca 3år sedan då jag gick i skola så jag är inte helt borta tror jag :humm:
3, 4. Brytarna är ganska långt ifrån varandra ca 20m varav den längs bort är kanske 70-80m ifrån "huvudkopplingen"
kabeln mellan är 2x10x0.5 så det finns par så det räcker.
Så man behöver troligtvis högre spänning ut till brytarna och styra det med transistorer?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det känns svårt att svara då jag fortfarande tycker att det är dåligt beskrivet. :humm:

t.ex

> Just nu är det seriekopplat, men jag vill ha dioder som visar om en brytare är avslagen.

Menar du en lysdiod för varje brytare? Ska lysdioderna sitta på samma ställe eller precis intill 'sin' brytare? Kan flera brytare vara 'öppna' samtidigt? Har du redan dragit ledare från varje brytare till den plats där lysdioderna ska sitta?

Är något annat anslutet till brytarna, eller ska dom bara vara till för det du beskriver här (dvs att man då man kan lägga på valfri spänning t.ex)?

>När alla brytarna är i normalt läge dvs stängda/ledande ska ett relä dras för extern styrning.

OK.

Det finns olika lösningar beroende på hur strömsnålt du vill att det ska vara, vilka matningsspänningar du har tillgängliga etc..
thewho

Inlägg av thewho »

Lysdioderna ska sitta samlade i någon form av panel som visar vilken brytare som har blivit "aktiverad"
Om det går dåligt kan fler vara aktiverade tillika
Kabel finns ut till alla brytare så det är inget problem
Inget annat är anslutet till brytarna. Så valfri spänning kan användas så länge den inte är skadlig för folk, t.ex 24V skulle fungera bra.

Bilden som "prototypen" postade på förra sidan är väldigt nära det jag söker, men jag tror att jag lyckas pussla ihop det enligt den bara jag får fundera lite.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Problemet med prototypens schema är att då kommer alla åtta lysdioderna att lysa när brytarna är slutna. Du vill väl att de ska tändas när de bryts?

Det går att ha dem seriekopplade, som hittills, om du sätter en lysdiod parallellt över varje brytare - men då måste du strömbegränsa - det går att göra enkelt med t.ex. 2 transistorer och 2 motstånd, se bilden från den här tråden:
Bild

Spänningen måste då vara minst Vf*8+2 volt (ungefär).... om Vf (spänningsfallet på lysdioderna) är 2.0 volt måste du använda minst 18 volt om alla åtta ska kunna lysa.

Sedan för att kolla om någon har brutit, så kollar du bara spänningen över slingan. 0V = alla slutna. >1V betyder att minst en lysdiod lyser. Den signalen kan kopplas via ett motstånd till basen på en transistor, så kan du ta ut signalen på kollektorn - transistorn leder om någon lysdiod lyser:

Bild
(från den här tråden)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

så här
ledbryt.png
feedback motstånd 62 ohm (ger ca 10 mA)
pull-up motstånd ca 10k

basmotstånd kanske 4k7 (drar då 0.3 - 3.4 mA ... får vara skapligt bra Hfe eller ett relä som drar ganska lite ström... går nog att lösa på nåt vis...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar