Reglering av värme i hus

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MathiasP

Re: Reglering av värme i hus

Inlägg av MathiasP »

Jag kan hålla med om att dagens system inte är helt perfekta. Om man ska ta hänsyn till alla faktorer och motorventiler här och där skulle systemet bli alldeles för dyrt att någon normal person skulle vilja köpa det.
Att det kan bli nån grad kallare nu när det varit extremt kallt får man acceptera. Personligen kan jag tycka att det är bra för att spara lite energi/pengar.
Skulle vilja säga att det är näst intill omöjligt att installatören ska kunna ställa kurvan exakt. Om man inte har med ett antal återbesök de kommande året i fakturan.
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Systemet fungerar perfekt om operatören känner till hur temperaturkurvan fungerar och hur man justerar den. Men ofta tror ju husägaren att om man ställer reglerdosan på 21grader, så ska det bli 21grader och inte 27grader. Systemet hade kunnat vara adaptivt, ett par enkla programrader i mjukvaran hade varit allt som hade behvöts.

//Alexander
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En grov inställning och radiator termostater är allt som behövs.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

MathiasP skrev:Jag kan hålla med om att dagens system inte är helt perfekta. Om man ska ta hänsyn till alla faktorer och motorventiler här och där skulle systemet bli alldeles för dyrt att någon normal person skulle vilja köpa det.
Men ändå finns en marknad för (elektroniska) termostater med fristående givare för direktverkande el. Eller är det bara några få som köper sånt?
MathiasP skrev:Att det kan bli nån grad kallare nu när det varit extremt kallt får man acceptera. Personligen kan jag tycka att det är bra för att spara lite energi/pengar.
Nog sparar man mer energi+pengar om man alltid håller den lägsta acceptabla temperaturen, än om man nästan hela tiden ligger en grad varmare för att ha marginal mot att det blir för kallt?
MathiasP skrev:Skulle vilja säga att det är näst intill omöjligt att installatören ska kunna ställa kurvan exakt. Om man inte har med ett antal återbesök de kommande året i fakturan.
Hur olinjär kan kurvan vara på ett hus egentligen? Det borde väl räcka med ett mätvärde för effektåtgång för att hålla konstant lagom temp vid ganska konstant plusgradtemperatur utomhus, och ett motsvarande värde när det är snötäcke på taket (=isolerar), eller?
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Men ändå finns en marknad för (elektroniska) termostater med fristående givare för direktverkande el. Eller är det bara några få som köper sånt?
Nu syftade jag på hus som redan har ett vattenburet system med utegivare som reglerar. Har du direktverkande el så har du inte denna fuktionen och självklart kan sånna system du menar vara intressanta.

Nog sparar man mer energi+pengar om man alltid håller den lägsta acceptabla temperaturen, än om man nästan hela tiden ligger en grad varmare för att ha marginal mot att det blir för kallt?
Visst gör man det. Självklart ska man inte ha för varmt i huset. Om man tänker på det ekonomiska.
Men vinsten blir större ju kallare det är ute, man för göra en avvägning vad man tycker e acceptabelt.
Hur olinjär kan kurvan vara på ett hus egentligen? Det borde väl räcka med ett mätvärde för effektåtgång för att hålla konstant lagom temp vid ganska konstant plusgradtemperatur utomhus, och ett motsvarande värde när det är snötäcke på taket (=isolerar), eller?
VET man dessa parametrar du tar upp så är det busenkelt. Men i praktiken så får man göra en kvalificerad gissning. Det är inte rimligt att man som montör kunna veta exakt hur varje hus har för värde. Normalt brukar man ställa kurvan efter när huset byggdes och var i landet man är. Brukar stå i installationsmanualen.
Det kan bero på hur väl isolerat huset är, hur många fönster mot söder. Hur många bor i huset kan vara avgörande också.

Om man bara skulle mäta rumstemperatur skulle man få rätt så stora temperaturavvikelser vid tex en köldknäpp.

Jag har exprimenterat lite med att stänga av min golvvärme(i betongplatta). I mitt fall tog det ca 24h innan jag upplevde det som kallare i huset. Slutsatsen var att ett sånt här trögt system är det ingen ide att reglera temperaturen mer än bara mot utetemperaturen. Men det ska tilläggas att jag skruvat på slingorna och testat mig fram så det blir rätt temperatur i alla rum.
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Nu har jag experimenterat lite ytterliggare med värmen. Pannans display tycks visa utgående temperatur till radiatorerna, som det är nu 50grader. Kollade i tempkurvan som vid utetemp på -10, och 0.55 på kurvan ska ge ca 43c ut på radiatorkretsen. Temperatur "regleringen" lägger helt enkelt på 5grader för varje grad över 20grader som är inställt på reglerdosan. Så i mitt fall får jag ytterliggare 5grader eftersom jag har stat reglerenheten på 21grader. Detta verkar stämma ganska bra.

Provade tempsänkning under dagen men det fick inte riktigt önskad effekt. När jag kom hem var det 18grader, och det tog sedan 3timmar att få upp temperaturen till 20grader. Ska kolla inställningarna och minska ner på sänkningsperioderna så att dom hinner reglera upp värmen innan man kommer hem.

//Alexander
Skriv svar