Reglering av värme i hus
Re: Reglering av värme i hus
Jag kan sätta mycket på att alla shuntstyrnignar har framlednings givare. Ska man ha en givare är det den.
Har man element termostater så vinner man inget på innegivare. De kommer att motarbeta varandra.
Som jag ser det är det motiverat med innegivare om man har en värmekälla som gynnas av låg framledningstemperatur, läs värmepump.
Har man element termostater så vinner man inget på innegivare. De kommer att motarbeta varandra.
Som jag ser det är det motiverat med innegivare om man har en värmekälla som gynnas av låg framledningstemperatur, läs värmepump.
Borde gå att räkna fram minsta erfordliga framledningstemperatur i realtid. Så att man optimera hela processen?
Elementet som behöver den högsta temperaturen på framledningen bestämmer den. Resterande element stryper flödet för att få mindre andel av värmeenergin.
Någon som har synpunkter i det spåret?
Elementet som behöver den högsta temperaturen på framledningen bestämmer den. Resterande element stryper flödet för att få mindre andel av värmeenergin.
Någon som har synpunkter i det spåret?
Varför komplicera saker, ett väl injusterat värmesystem är enkelt att fixa
-
Mindmapper
Finns det någon gång när inte injustering ingår när en hel anläggning är inköpt?
Förstår att det kan hända när en privatperson bygger, men annars!
Förstår att det kan hända när en privatperson bygger, men annars!
Vid nybygge justeras alltid värmesystemet in.
Har aldrig sett handlingar där det inte ingår.
Har aldrig sett handlingar där det inte ingår.
Alltid. Alla vill inte ha samma temperatur. Ska du ha en fullständig injustering så man nog köpa ett drifts avtal.
Nej, varför skulle man det?
Värmesystemet justeras alltid in, annars blir det inte godkänt vid slutbesiktningen.
Värmesystemet justeras alltid in, annars blir det inte godkänt vid slutbesiktningen.
Är det injusterat väljer man ju vilken grad man vill sen. 
Korrekt är att man inte skall strypa termostaten på elementet i det rum man har innegivaren men resterande rum gör man ju som man vill. Det systemet jag länkade tidigare håller minsta möjliga framledning helt automatiskt.
Själv ska jag prova utegivare sen när flisanläggningen är igång så man alltid har "tillgång".
Låg framledning är egentligen alltid av intresse dels komfortmässigt samt att blommor överlever vintern mycket bättre med låg framledning
Korrekt är att man inte skall strypa termostaten på elementet i det rum man har innegivaren men resterande rum gör man ju som man vill. Det systemet jag länkade tidigare håller minsta möjliga framledning helt automatiskt.
Själv ska jag prova utegivare sen när flisanläggningen är igång så man alltid har "tillgång".
Låg framledning är egentligen alltid av intresse dels komfortmässigt samt att blommor överlever vintern mycket bättre med låg framledning
Nja, beror på vad du menar med "strypa" man plockar av termostathuvudet i det rummet, dock skall alltid radiatorn strypas in.Korrekt är att man inte skall strypa termostaten på elementet i det rum man har innegivaren men resterande rum gör man ju som man vill.
TomasL:Ja precis så.
Jag har för övrigt alla termostater fullt öppna i hela kåken, stänger jag dem är det stor risk att de aldrig mer öppnar
Jag har för övrigt alla termostater fullt öppna i hela kåken, stänger jag dem är det stor risk att de aldrig mer öppnar
I mitt föräldrahem har ratiator ventilerna reglerat sedan -80 talet. De öppnar alltid när de ska det.
Bonusfråga på det: Om man har givare både på framledning och returledning så borde det gå att få en ungefärlig siffra på effektbehovet.danei skrev:Jag kan sätta mycket på att alla shuntstyrnignar har framlednings givare. Ska man ha en givare är det den.
Jag tror jag hört talas om ett system som hade fast reglering av returtemperaturen, typ en elpatron i en burk med bara ett fåtal liter vatten, med termostat på returen. Jag vet inte hur bra det fungerade, det måste ha varit tänkt för termostater på varje element.
Vad gäller att reglera så lönsamt som möjligt om man har t.ex. värmepump så kan det kanske för oss elektroniknördar vara intressant att ha givare för temperatur efter termostaten på varje element, och på så vis kunna avgöra vilka elements termostater som stryper flödet och ifall alla termostater stryper så sänker man framledningstemperaturen. Eller? En annan variant är väl att ha inomhusgivare i varje rum + termostater och styra framledningstemperaturen så att det blir en halv grad "för kallt" mot vad termostaten vill i det rum som är kallast. Förutsätter att man provar hur termostaterna fungerar och talar om för styrsystemet hur man ställt termostaterna. Det är nog bättre att bygga nåt med elektriskt ställbara termostater (t.ex. de som finns att köpa från Conrad).
Oj vad vi glider från ämnet
Jag håller med om att systemet borde vara injusterat. Men gäller det om det bara är byte av panna?
-
Mindmapper
Är det injusterat en gång ska det normalt inte behöva ändras sedan. Byte av panna påverkar inte justeringen/balansen i radiatorkretsen. Om man däremot skulle byta fönster i ett rum, från treglas till tvåglas av någon anledning. Eller kanske gör en extradörr i ett rum för att man byggt ett uterum.
Returtemperaturen kommer att bli låg om huset är kallt, så att effektbehovet är stort. Eller om huset är varmt så att termostatern stryper flödet.