Läsgaffel (IR) med film?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

LDR är i vissa fall snabbare än fototransistorer, men alltid långsammare än fotodioder. Stora variationer och dessutom en liten tråkig egenhet, att de har en viss hysteres.

Absolutlägesgivaren med graykodadskiva är bra, men vill man ha hög vinkelupplösning blir det många läsgaffler dock.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

BengtRe>>

Optokopplare med fotoresistor-utgång

elfa# 75-365-01 (enkel)
75-365-27 (dubbel)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Gjorde en liten test angående snabbheten hos LDR-motstånd.
Först tog jag en 741-OP och med hjälp av två potetiometrar och LDR-motstånd fick jag ett värde som ändras mellan 0v och 5v, beroende på hur mycket ljus LDR fick.
Kopplade den till en PIC-krets och vidare in i datorn.
Nu har jag inte mätt hur fort den registrerar, men en första test visade att den registrerar nya avläsningar snabbare än var 100e millisekund. Så en LDR verkar hänga med ganska bra iallafall.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Glömte en sak: en LED kan fungera ganska hyggligt som fotodiod! Ta 2 likadana (t.ex. röd) och sätt den ena till att lysa och den andra till att ta emot. Testa sedan med gråskalan. För att få gråskalan till att fungera kan det vara att du ska sänka strömmen till den lysande LED, oberoende på vilken mottagare du använder, på det viset kan du flytta det linjäre område.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det visste inte jag. Kul! Måste prova sedan.

Har däremot gjort ett test där jag lät en gul LED lysa på en LDR. Däremellan drog jag gråskalan.
Så här blev det:

Bild
(Ju högre värde desto mörkare på gråskalan...)
Kunde varit bättre, men jag hade inte kallibrerat potarna och så drog jag gråskalan för hand. Vid "försök 2" så var gråskalan närmare LDR'en, därför fick jag högre värde.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Vad är det för enheter?
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Jag vet att det är hur tråkigt som helst, men kanske en vridpot? :)
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Vet inte om det finns någon med tillräckligt bra noggrannhet. Det handlar om 5-15° vridning och det går i fler khz. Det skulle nog slitas ut och ändra resistans.... men jag vet inte.. har ju aldrig provat.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Var rädd att någon skulle fråga vad det är för enheter. :)
Varje mätning är gjord med 500ms mellanrum, så en tidsenhet blir alltså 500ms.
"Värdet" är en egen enhet.. :eh: Eftersom det var ett snabbt test så visar Y-axeln värdet som LDR-motståndet (via PIC-kretsen) skickade till COM-porten.
I det här fallet så var det bara kurvan jag var nyfiken på, dvs hur linjär avläsningen var från början innan jag började trimma in elektroniken.

pagge: Har också tänkt på att använda en vridpot. :) Men då måste man nog hitta en som inte har något motstånd i själva axeln. Någon kanske vet någon lämplig pot? -Min tanke med att använda någon form av ljuskänsligt motstånd/diod ger annars samma resultat som en pot: ett motståndsvärde som (med lite elektronik) ger noll när spegelarmen är längst till vänster, och max när armen är längst till höger. Sedan får jag ju en liten bonus: Avläsningen har inget som helst slitage!
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Skulle man inte kunna använda spegeln som givare?
Laserstrålen går i mitten av spegeln och en lysdiod i ytter kanten som
speglar ljuset till en mottagare ju mer ljus i mottagaren är lika med noll
läget, ni kan säker putsa på idén :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Trodde inte att LDR'en skulle kunna se ljusvariationerna från spegeln mitt emot, men det fungerade faktiskt! :)

Testade även med spegeln som ska sitta på styrarmen. Den är ganska liten (ca 5x5mm) men det fungerade också!
Eftersom det lyser en stark laser på andra sidan av spegeln får man nog skärma av lite, annars får man nog lite konstiga resultat....

Men det hela innebär ju att man får en minimal belastning av styrarmen, eftersom man inte behöver "gråskalan"! Precis så som det ska vara.

Tack för tipset!!

edit: Kan förtydliga hur jag gjorde: Lasern speglas på ena sidan av spegeln. Lysdioden speglas mot LDR'en på "baksidan" av spegeln.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Smart idé onekligen. Den tanken har jag aldrig tänkt tidigare... ;)
Skriv svar