Läsgaffel (IR) med film?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Gjorde en liten test angående snabbheten hos LDR-motstånd.
Först tog jag en 741-OP och med hjälp av två potetiometrar och LDR-motstånd fick jag ett värde som ändras mellan 0v och 5v, beroende på hur mycket ljus LDR fick.
Kopplade den till en PIC-krets och vidare in i datorn.
Nu har jag inte mätt hur fort den registrerar, men en första test visade att den registrerar nya avläsningar snabbare än var 100e millisekund. Så en LDR verkar hänga med ganska bra iallafall.
Först tog jag en 741-OP och med hjälp av två potetiometrar och LDR-motstånd fick jag ett värde som ändras mellan 0v och 5v, beroende på hur mycket ljus LDR fick.
Kopplade den till en PIC-krets och vidare in i datorn.
Nu har jag inte mätt hur fort den registrerar, men en första test visade att den registrerar nya avläsningar snabbare än var 100e millisekund. Så en LDR verkar hänga med ganska bra iallafall.
Glömte en sak: en LED kan fungera ganska hyggligt som fotodiod! Ta 2 likadana (t.ex. röd) och sätt den ena till att lysa och den andra till att ta emot. Testa sedan med gråskalan. För att få gråskalan till att fungera kan det vara att du ska sänka strömmen till den lysande LED, oberoende på vilken mottagare du använder, på det viset kan du flytta det linjäre område.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det visste inte jag. Kul! Måste prova sedan.
Har däremot gjort ett test där jag lät en gul LED lysa på en LDR. Däremellan drog jag gråskalan.
Så här blev det:

(Ju högre värde desto mörkare på gråskalan...)
Kunde varit bättre, men jag hade inte kallibrerat potarna och så drog jag gråskalan för hand. Vid "försök 2" så var gråskalan närmare LDR'en, därför fick jag högre värde.
Har däremot gjort ett test där jag lät en gul LED lysa på en LDR. Däremellan drog jag gråskalan.
Så här blev det:

(Ju högre värde desto mörkare på gråskalan...)
Kunde varit bättre, men jag hade inte kallibrerat potarna och så drog jag gråskalan för hand. Vid "försök 2" så var gråskalan närmare LDR'en, därför fick jag högre värde.
- EagleSpirit
- Kontakt:
- EagleSpirit
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Var rädd att någon skulle fråga vad det är för enheter.
Varje mätning är gjord med 500ms mellanrum, så en tidsenhet blir alltså 500ms.
"Värdet" är en egen enhet..
Eftersom det var ett snabbt test så visar Y-axeln värdet som LDR-motståndet (via PIC-kretsen) skickade till COM-porten.
I det här fallet så var det bara kurvan jag var nyfiken på, dvs hur linjär avläsningen var från början innan jag började trimma in elektroniken.
pagge: Har också tänkt på att använda en vridpot.
Men då måste man nog hitta en som inte har något motstånd i själva axeln. Någon kanske vet någon lämplig pot? -Min tanke med att använda någon form av ljuskänsligt motstånd/diod ger annars samma resultat som en pot: ett motståndsvärde som (med lite elektronik) ger noll när spegelarmen är längst till vänster, och max när armen är längst till höger. Sedan får jag ju en liten bonus: Avläsningen har inget som helst slitage!

Varje mätning är gjord med 500ms mellanrum, så en tidsenhet blir alltså 500ms.
"Värdet" är en egen enhet..

I det här fallet så var det bara kurvan jag var nyfiken på, dvs hur linjär avläsningen var från början innan jag började trimma in elektroniken.
pagge: Har också tänkt på att använda en vridpot.

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Trodde inte att LDR'en skulle kunna se ljusvariationerna från spegeln mitt emot, men det fungerade faktiskt!
Testade även med spegeln som ska sitta på styrarmen. Den är ganska liten (ca 5x5mm) men det fungerade också!
Eftersom det lyser en stark laser på andra sidan av spegeln får man nog skärma av lite, annars får man nog lite konstiga resultat....
Men det hela innebär ju att man får en minimal belastning av styrarmen, eftersom man inte behöver "gråskalan"! Precis så som det ska vara.
Tack för tipset!!
edit: Kan förtydliga hur jag gjorde: Lasern speglas på ena sidan av spegeln. Lysdioden speglas mot LDR'en på "baksidan" av spegeln.

Testade även med spegeln som ska sitta på styrarmen. Den är ganska liten (ca 5x5mm) men det fungerade också!
Eftersom det lyser en stark laser på andra sidan av spegeln får man nog skärma av lite, annars får man nog lite konstiga resultat....
Men det hela innebär ju att man får en minimal belastning av styrarmen, eftersom man inte behöver "gråskalan"! Precis så som det ska vara.
Tack för tipset!!
edit: Kan förtydliga hur jag gjorde: Lasern speglas på ena sidan av spegeln. Lysdioden speglas mot LDR'en på "baksidan" av spegeln.