bearing: Då missförstod du mig i så fall

Jag menade INTE att man skulle strunta i medelvärdesbildningen. Utan jag menade att man efter medelvärdesbildningen struntar i stig-/sjunk-hastigheter under tex 0,3 m/sek. Om man bestämmer sig för att göra så från början så kan det ju inverka på vilken typ av medelvärdesbildning man väljer. Tex klarar man sig med en något simplare medelvärdesbildning eftersom man inte behöver ta hänsyn till att värdet hoppar lite upp och ner vid planflykt. Med en simplare medelvärdes-bildning går det ju att uppdatera variometerns visning oftare.
Som en del variometerar har två lampor(utformade som pilar, en upp och en ner). "Upp" ska lysa när man stiger och "ner" ska lysa när man sjunker och så finns en visning som talar om hastigheten på rörelsen. Om vi leker med tanken att man inte medelvärdesbildar alls utan tar värdena som kommer från givaren, då kommer båda pilarna att blinka lite hela tiden fast man står på marken.
Min ide var ju att först bestämma: Hur mycket ska jag stiga eller sjunka innan variometern ska visa något över huvudtaget? Är svaret 0,5 m/sek så kanske man klarar sig med att ta 8 värden och medelvärdesbilda. Då kan man uppdatera variometern 8 ggr i sekunden och eftersläpningen är endast 1 sek. Men skulle man vilja börja visning redan vid 0,05 m/sek så skulle garanterat upp-/ner-pilarna blinka som ett flipperspel ändå när man står på marken. Då kanske man skulle behöva 32 eller fler värden att medelvärdesbilda och då är eftersläpningen 4 sek.
Men egentligen vet ni andra mycket mer än mig om sånt här. Jag vet att det finns andra sätt att medelvärdesbilda som går fortare. Jag vet att visningen också(inte bara när man står still) hoppar mer om medelvärdesbildningen är simplare. Men nu har ni ju ett lysande exempel på hur en nybörjare(dvs jag

) kan tänka om ett visst problem. Jag tänkte liksom mer på hur jag själv skulle göra en variometer istället för att fundera på hur man medelvärdesbildar på bästa sätt, det som faktiskt var frågan. Ber om ursäkt lite för det då