Jag fick för ett halvår sedan en ny panna installerad i mitt hus. Det är en gaspanna av Vailant modell med inbyggd varmvattenberedare, och reglerdosa på väggen i hallen med tempgivare. Huset är på 115m2 och friliggande.
På reglerdosan kan man se vilken temperatur man har och även sätta ett önskat börvärde. Detta fungerar dock dåligt, mitt hus och ett flertal av grannarna har konstant 23grader hemma även om börvärdet är satt till 19grader.
På grund av detta har jag börjat läsa igenom manualerna och försökt skapa en förståelse för hur regleringen av värmen i huset fungerar.

Jag tolkar det som att tempkurvan sätter ett grundvärde på temperaturen på framledningen, och börvärdet på rumstemperaturen sätter en "offset" på kurvan, enligt en annan kurva.
Samtliga reglerdosor som installerades har värdet 1.0 på tempkurvan, jag tvingades att sätta ner min till 0.5 för att få ner temperaturen till 21grader. Hos min granne verkar detta dock inte fungera, där är fortfarande 23grader trots att tempkurvan är satt till 0.5
Jag lyckas dock inte hitta något i instruktionen om vad som styr pumpen på radiatorkretsen, går denna på varvtal/start-stopp och regleras av något? eller går den konstant? Det hela kompliceras av att värmen även regleras på elementen med en vanlig termostat.
Eftersom jag arbetar med kraft/värme/kyl produktion till vardags handskas jag mycket med regulatorer. Jag skulle dock vilja påstå att jag aldrig sett någon reglering som fungerar så dåligt och är så onödigt invecklad som värmeregleringen i mitt hus. Kontrolldosan på väggen reglerar inget, den sätter enbart offsett på tempkurvan, "regleringen" har kvarvarande regleravvikelse efter 6 månaders användning.
Normalt sett bygger man denna sortsens regleringar genom att ha en shunt som styr utgående värmebärartemperatur till radiatorerna. Shuntventilen skulle kunna vara 0-100% och signalen som styr den ska komma från en riktig PI regulator som tittar på börvärde och ärvärde(på temperaturen i huset). Då hade man enkelt haft en reglering som fungerade för alla möjliga driftfall. Varför gör man inte så?
//Alexander