Fläktar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Shep

Fläktar

Inlägg av Shep »

Vad finns det för typer av elektriska DC-fläktar som klarar att lyfta sin egen vikt och lite till? De ska helst kunna drivas med 12V-24V i acc-pack.
Tänkte bygga en svävare...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är ju en fråga om yta och vikt. i teorin går det med alla.
Shep

Inlägg av Shep »

Tror ni tex den här skulle klara det ? Vet dock inte vad den väger.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NEW-12V- ... 0057QQrdZ1
Tekko

Inlägg av Tekko »

Uhhh *ryser* Den skulle inte jag vilja sätta ett finger i. Liknar en bilfläkt = kan vara ganska tung.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag undrar jag... Såg på ett avsnitt av mythbusters för ett litet tag sen, och de fösökte bygga en sån propellerdriven sak man har på ryggen för att flyga iväg. Det gick inte alls trots två stora propellrar och ram av glasfiber och alu, och en bensinmotor på hyffsat många hästkrafter...
Shep

Inlägg av Shep »

Borde ha sagt det men jag tänkte inte bygga en som ska kunna ta en person utan en mindre radiostyrd eller någonting sådant. Men jag spånar bara ännu.
benring

Inlägg av benring »

Hej, jag byggde enkla svävare som liten:)

Bestod i frigolit-chassi med hål i som elmotorn med propeller passade i.

Det var absolut ingen stor elmotor, tror den kom från nån gammal radiostyrd elbil, en i låg prisklass ni vet, inte nån halvhästars kyosho:)

/B
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Dom fungerar ju tack vare luftkudden som skapas undertill vilket gör att det behövs mindre kraft till att lyfta upp dom några mm än om dom skall en bit. Motorer som lyfter sig själva finns det ju gott om, titta tex på alla direktdrivna el helikoptrar. Kan man bara mata en motor med tillräcklig kraft och har en tillräcklig stor propeller så skall ju i princip alla motorer kunna lyfta sig själva. Men väger motorn för mycket i förhållande till vad den tåler så måste man då mata in så mycket energi så att den kommer att smälta ihop. Men till svävare så behövs det ju som sagt mindre kraft.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag trodde naturligtvis inte att du skulle lyfta en hel person. :D
Deras pryl lyckades inte ens lyfta utan en person på...

Men enklaste stället att skaffa elmotor till detta är nog på en modellflygbutik. Borstlösa motorer till detta är grymt starka. Prata med nån person i en modellflygbutik så ska det nog ordna sig. :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Dt behövs inte alls så mycket kraft. Men en PC fläkt är kanske lite mesigt.
Virr3

Inlägg av Virr3 »

om man nu ska göra en enkel svävare, vilken form är den ultimata för bottenplattan?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Rund kanske. Maximal yta i förhållande till omkrets.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

jag håller själv på med ne svävare... har gjort plattan i masonit. 5 mm sådan. borrat ett stort hål för fläkten. o sen på med motor o fläkt i en lite kåpa med hål i. Inte så snyggt men det funkar;).

sen har jag gjort kjolen i paraply tyg:). funkar fint, men fläkten väsnas så in i HE.

man måste ha öronproppar inomhus haha. men o andra sidan varvar motorn ca 15000 varv med den lilla propellern på så det är kasnke inte så konstigt ändå.
Skriv svar