CE märkning etc...
Re: CE märkning etc...
Ok, då det verkar inte vara en funktion som innefattas av de hårdare kraven så kanske jag skulle kunna klara mig.
Men jag behöver få ett klart svar på det hela. Vet ni till vilken myndighet man kan vända sig och fråga??
Men jag behöver få ett klart svar på det hela. Vet ni till vilken myndighet man kan vända sig och fråga??
Du måste uppfylla de direktiv som berör din pryl, dvs bla LVD, EMC och ROHS (personligen tror jag det inte är fler).
Finns inga myndigheter som kan svara, däremot kan du fråga en konsult, vilken naturligtvis tar betalt för att svara
Finns inga myndigheter som kan svara, däremot kan du fråga en konsult, vilken naturligtvis tar betalt för att svara
Jodå, myndigheterna kan svara. Men de ger antagligen inte så ingående svar. Det bästa är att läsa direktiven (de finns på Nätet) och se om det är solklart eller inte. Verkar det vara tveksamt så kan man fråga myndigheten om man tolkat rätt (frågan bör ju då innefatta hur man själv har resonerat, och den bör ju inte vara formulerad som "hur kan jag slippa krångel" utan "har jag tolkat kraven rätt").
Men då får man fråga ett flertal myndigheter, eftersom ett direktiv kan beröra flera myndigheter.
Nja, om jag inte är helt ute och cyklar så finns det en övervakande myndighet för varje direktiv.
Grejen är ju att direktiven inte gäller i Sverige, det som gäller är den svenska implementeringen. Direktiven är implementerade genom lagar och förordningar, och i de står det vilken myndighet som sköter övervakningen.
Grejen är ju att direktiven inte gäller i Sverige, det som gäller är den svenska implementeringen. Direktiven är implementerade genom lagar och förordningar, och i de står det vilken myndighet som sköter övervakningen.
Är det någon som har stenkoll på den här biten? Vad gäller t.ex. för CDI-boxar, som enkelt installeras och avinstalleras genom att plugga in ett par kontakter?RDX* skrev:För ett tag sedan så läste jag på just om detta, men jag blev tyvärr inte klockare. jag tror mig ha kommit fram till följande:
1. Om en produkt ska installeras i ett fordon så behöver den inte följa LV-/EMC direktiven, de ska istället följa E-direktiven.
2. Om en produkt kan monteras av ett fordon utan verktyg så behövs inte E-driektiven följas.
Men detta blir lite av moment 22.
Om en produkt uppfyller 1 & 2, ska man då CE-märka eller E-märka produkten, trots att produkten går utanför alla direktiv?
Jag blev iallafall inte mycket klockare. Jag vet fortfarande inte vad som krävs för att sälja tex en produkt som man monterar i en bil utan verktyg.
En CDI-box släpper ifrån sig en spänning (till tändspolen) som är högre än minimikraven för Lågspänningsdirektivet. Betyder det att även Lågspänningsdirektivet gäller för CDI-boxar?
Det känns verkligen som att den här djungeln med direktiv och harmoniserade standarder hit och dit (som för övrigt verkar fullkomligt omöjliga att hitta) är skapat för att ge en bunt konsulter jobb, eller för att förhindra att små aktörer ska kunna konkurrera med de stora jättarna.
Om jag tolkar LVD rätt så säger den matarspänningen ska vara mellan 50-1000V. Den säger ingenting om vilka spänningar som skapas inne i maskinen. Mao så matas CDI med 12V och faller därför inte inom LVD.
Så tolkar jag det också.
75V-1500V är det som gäller för likspänning dessutom.
Sen huruvida hans produkt är föremål för EMC direktivet eller inte, framgår i just EMC direktivet.
75V-1500V är det som gäller för likspänning dessutom.
Sen huruvida hans produkt är föremål för EMC direktivet eller inte, framgår i just EMC direktivet.
Även om det kanske inte är så det gått till så får det ju den effekten i vilket fall som helst...Walle skrev:Det känns verkligen som att den här djungeln med direktiv och harmoniserade standarder hit och dit (som för övrigt verkar fullkomligt omöjliga att hitta) är skapat för att ge en bunt konsulter jobb, eller för att förhindra att små aktörer ska kunna konkurrera med de stora jättarna.
En annan variant är väl att sälja sina importerade produkter utan att bry sig. Får man försäljningsförbud kan man ju skriva "Säljs endast på export, säljs ej i Sverige.". Mycket kreativ lösning!
http://www.billebro.se/myshop/myshop_start.php?SHID=50
LVD
---
The Directive covers electrical equipment with a voltage between 50 and 1000 V for alternating current and between 75 and 1500 V for direct current. It should be noted that these voltage ratings refer to the voltage of the electrical input or output, not to voltages that may appear inside the equipment.
EMC
----
Undrar hur man skall tolka det sista här om man lagar/utför service på utrustning, nya tester ?
•equipment (apparatus and fixed installations) needs to comply with EMC requirements when it is placed on the market and/or taken into service;
---
The Directive covers electrical equipment with a voltage between 50 and 1000 V for alternating current and between 75 and 1500 V for direct current. It should be noted that these voltage ratings refer to the voltage of the electrical input or output, not to voltages that may appear inside the equipment.
EMC
----
Undrar hur man skall tolka det sista här om man lagar/utför service på utrustning, nya tester ?
•equipment (apparatus and fixed installations) needs to comply with EMC requirements when it is placed on the market and/or taken into service;
Om du reparerar/servar utrustning är det inga problem om du följer tillverkarens instruktioner, dessutom gör man ju alltid en egenkontroll, för att verifiera att arbetet är korrekt utfört.
Beträffande EMC så gäller det all typ av utrustning som kan tänkas generera störningar eller vara mottagliga för sådana.
Enkla kretsar, typ ficklampa o dyl är undantagna (dock inte en invertersyrd LED-Lampa).
EMC gäller heller inte för produkter avsedda för Medicinsk/Militär och liknande användning, där gäller andra regler.
För kundbeställda enstycksgrejjor samt pryttlar som används "i huset, sas" behöver man i princip inte bekymra sig, dock skall produkterna uppfylla gällande direktiv.
Beträffande EMC så gäller det all typ av utrustning som kan tänkas generera störningar eller vara mottagliga för sådana.
Enkla kretsar, typ ficklampa o dyl är undantagna (dock inte en invertersyrd LED-Lampa).
EMC gäller heller inte för produkter avsedda för Medicinsk/Militär och liknande användning, där gäller andra regler.
För kundbeställda enstycksgrejjor samt pryttlar som används "i huset, sas" behöver man i princip inte bekymra sig, dock skall produkterna uppfylla gällande direktiv.
Servar du produkten så har den ju redan placerats på marknaden eller tagits i bruk. Servas den enligt tillverkarens anvisningar så är det inte fråga om en ny produkt.
Var kan man hitta mer info om vad som räknas/inte räknas som detta ? Måste en hel konstruktion vara kundutvecklad eller kan man olika standardmoduler som plockas ihop efter en kunds specifika önskemål ?TomasL skrev: För kundbeställda enstycksgrejjor samt pryttlar som används "i huset, sas" behöver man i princip inte bekymra sig
En kundspecifik sak, tillverkad i "enstycksutförande" är inte placerad på marknaden, följaktligen föreligger inga generella krav på överenstämmelse, dock gäller alltid MD och LVD om applicerbart.
Om man plockar ihop funktioner av redan färdiga moduler, typ PLCer osv är de redan placerade på marknaden och följaktligen, om de åtföljs av dokument som stöder överensstämmelse med direktiven, kan man utgå från att så är fallet, och använda sig av dem i sin egen dokumentation och kontroll.
Oavsett vilket, så kräver ju oftast kunden att apparaten ifråga uppfyller de olika direktiven.
Därutöver tillkommer ju annan lagstiftning, till exempel arbetsmiljölagstiftning, miljölagstiftning mm, som reglerar vad man får och inte får göra.
Om man plockar ihop funktioner av redan färdiga moduler, typ PLCer osv är de redan placerade på marknaden och följaktligen, om de åtföljs av dokument som stöder överensstämmelse med direktiven, kan man utgå från att så är fallet, och använda sig av dem i sin egen dokumentation och kontroll.
Oavsett vilket, så kräver ju oftast kunden att apparaten ifråga uppfyller de olika direktiven.
Därutöver tillkommer ju annan lagstiftning, till exempel arbetsmiljölagstiftning, miljölagstiftning mm, som reglerar vad man får och inte får göra.