Läsgaffel (IR) med film?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Läsgaffel (IR) med film?

Inlägg av JimmyAndersson »

I mitt laserprojekt så har jag en axel som jag vill positionsbestämma. Axeln kan inte snurra ett helt varv, utan snarare ca 1/3 varv.
Eftersom jag har ett antal läsgafflar (IR) så tänkte jag testa en optisk variant:
En plastskiva sitter på axeln. Skivan har en "toning" från genomskinligt till svart. När den roterar i läsgaffeln så läser man av hur mycket "IR-transistorn" begränsar/släpper igenom.
Efter lite elektronik så blir "Längst till vänster" = 0v, och "Längst till höger" = 5v.

Skivan har jag gjort på samma sätt som när man gör OH-filmer för kretskortsframkallning. (Har använt 3 lager OH-film).
Och här kommer problemet: IR-ljuset lyser igenom filmen, även där det är helt svart! En IR-transistor (heter det så?) ser ju inte samma saker som mina ögon, men svart, (inte mörkgrå genomskinlig alltså), borde väl ligga på en våglängd som stoppar IR-ljus?

Först tänkte jag byta ut IR-lysdioden mot en vanlig lysdiod, men kom snabbt på att dessa inte ger något IR-ljus. :lol:
En vanlig glödlampa skulle fungera, men var hittar man sådana som är lika liten som en 2mm platt lysdiod? -Ingenstans troligen...

Så: hur gör jag?

En till fråga, när jag ändå skriver: I datormöss med kula så brukar det sitta hjul med massa hål i, för avläsningen. Hur "vet" musen/datorn vilket håll hjulet snurrar? (Att det sitter IR-dioder i vet jag)
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Angående glödlampan så används dessa flittigt innom MJ hobby.
Går till www.mjhobby.se
och leta reda på "LN Elektronik" så finner du en fin lampa eller
så går du in på en leksaks butik och köper en förpakning
reserglödlampor för dockhus de är mycket trevliga att jobba med 8)

Har några trasiga möss vill du ha en?
Så att du kan ta hjulet & IR delen ur den...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det är kul när man får tips som man själv inte tänkt en tanke på! :)

Just nu har jag ett antal möss, (får snart skaffa datorkatt.....)
Men om jag behöver en till, så vet jag vem som har. :)

Men helst kör jag med hjulet jag skrev om i förra inlägget, eftersom det väger mycket mindre. Men fungerar det inte så ska jag testa ett hjul från en mus.
Frågan är bara hur man tar reda på riktningen... Med mitt (delvis) genomskinliga hjul så får man riktningen "på köpet" när man läser av motståndet, dvs läget.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Riktningen konner av att det är 2(!) sensorer per hjul. Deras signaler kommer med 90° förskjutning (ungefär) och då kan man se riktningen vid att kolla nivån för den ena signalen när den andra signalen stiger eller faller.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Vill du bygga din ursprungliga idé så satsa på bra LDR istälet för ir-diod. Metoden fungerar och har använts i proffsutrustning, visserligen konstruerad tidigt 70-tal, men ändå... Dock så måste du ha en kalibreringskoppling så att du kan kalibrera max och minpunkterna, men ser ingen anledning att det inte skulle fungera. Kolla dock på databladet över den tilltänkta LDRén då den bör vara av en snabb och skapligt linjär typ samt vilken våglängd den är känsligast för, välj sedan ljuskällan efter det.

Läsgaffeln innehåller ibland en fototransistor och dessa brukar avsikligt vara kopplade för att ge distingta av och på lägen då det är detta man vill ha med en läsgaffel
sm2wls

Inlägg av sm2wls »

Ett tips för att bedöma huruvida din film är lämpligt transparent eller ej, är att titta på IR-diodens ljus genom filmen via en digitalkamera; funkar ju bra för att kolla om fjärrkontroller är hela också :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Icecap: Tack! Bra koll som alltid... 8)

bengt-re: Jo, så ska jag göra. Jag testade med en LDR som jag hade och fick riktigt bra resultat! Tyvärr var just den komponenten ganska stor, så jag ska beställa några mindre...
Elfa verkade inte ha LDR, vad jag kunde se. Deras fototransistorer jobbade med ungefär 600-1000nm och var mest känsliga runt 850nm....

Ska beställa från Elfa och ClasOhlson, men ingen av dem verkade ha LDR-motstånd... Får väl bli en beställning av LDR hos Kjell då... Tyvärr fanns det inga diagram över ljuskänsligheten vid olika våglängder. Men när jag fått hem dem så kan man ju mäta sig fram till rätt ljuskälla.

sm2wls: Det är ett bra knep! Testade med IR-läget på videokameran. Med IR så var det knappt någon skillnad mellan genomskinligt och svart... Det såg nästan genomskinligt ut hela tiden. Samma sak när jag ritat med en kretskortspenna.
Det fungerar tydligen när det är UV, fast IR-ljus släpps igenom.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja kjells LDR är riktigt bra, problemet är att ldr är en komponent som lite oförtjänt är på väg att så sakerliga försvinna. En orsak är tydligen att de innehåller lite läbbiga ämnen och inte är så miljövänliga, men lite dubbelmoral där då det nykonstruera transistorer som innehåller berylliumoxid vilket är riktigt farligt...

Finns en annan LDR-baserad komponent som jag inte kommer ihåg vad den kallas längre och det är en "optokopplare" med lysdiod som lyser på en LDR - i vissa fall en suverän pryl för att skapa hyggligt linjära analoga helt potensialfria överföringar. Jag har dock inte sett någon sådan tillverkad efter typ 1973... Finns säkert, men vanligt är det inte..

Någon som fattar vad jag menar om minns vad komponenttypen heter/kallas?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag testade en gång att göra kretskortutskrift på OH-film med min bläckskrivare men tji fick jag, den svarta fanns knappt enligt resultatet!

Nu, med laser, fungerar det bättre men de "alternativa" våglängder är inte så jävla enkla som man iblant skulle vilja önska sig.

Lycka till iaf.

PS: Ett alternativ kan vara ett par magnetkänsliga motstånder (linjäre) och en magnet. De magnetosensitiva motstånderna sätts sedan i 90° vinkel mot axel och magneten däremellan på axeln.....ja, jag tror att du fattar: magneten vrider sig och den vridning känns av.
Senast redigerad av Icecap 5 oktober 2005, 06:53:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

För att hitta fler udda lösningar. Såg en Norrman (!) på ett forum som stoppade in en accelorometer i en hålaxel som vinkelgivare. Fungerar säkert bra, men rätt ovanlig lösning...
sm2wls

Inlägg av sm2wls »

bengt-re: Vet vad du menar, hmm. nu fick jag något att grubbla över; vad heter det?
Var vanliga i volympedaler på el-orglar bl.a.
Användes också i nätaggregat för att få en galvaniskt skiljd återkoppling.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Yepp, precis den roliga lilla prylen. Spänningsregleringen i en del gamla switchade nätagg hade den åxå (därifrån mitt lilla lager kommer...)
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Hur är det med stig/falltid för LDR-motstånd? Jag har fått för mig att dom är rätt slöa.

Problemet med att det mörka på skivan släpper igenom ljus kan man "lösa" med 2 st fotodioder och en skiva med 2 skalor.
Fotodiod nr1 ska vara på ett mörkt ställe när fotodiod nr2 är på ett ljust ställe och tvärt om.
Man låter sen en opamp ta fram differansen mellan dessa.
Om man inte behöver en analog signal så kan man använda en komparator istället för opamp.
Metoden är kanske inte lämplig i ditt fall men den är vanlig i optiska encodrar.

Jag har testat det med bra resultat.
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=2760
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

I min elektrobok från kth finns det lite info om en "absolut optisk pulsgivare". Det är en skiva som har ett svart mönster som är en binärkod och läses av mha flera lysdiod-fotodiodpar. Jag skulle kanske kunna kirra en bild om det är intressant.

Edit: Hitta den här. kolla sida 279.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Intressanta inlägg! Kul med massa olika varianter att fundera på.

Chribbe76: Jag har inte testat LDR-motståndet i någon hög hastighet. Hm, glömde skriva i mitt första inlägg att avläsningen ska kunna gå snabbt.
Ska testa hur snabba förändringar den hinner med. Återkommer om det.

Ditt projekt påminner om mitt, (men du använde en linjär motor och jag kör med en elektromagnetisk arm som vrids i en kurva.)
Om inte LDR-idén fungerar så får jag nog gå över till varianten med fotodioder och då kommer mina läsgafflar till användning igen.

bengt-re: Jo det är synd att LDR-motstånden inte är så vanliga längre. Norrmannens variant med accelorometer var orginell... :)

gunne: Intressant idé med binär-mönster. Ser lite svårt ut att göra. Om det finns lite mer info och bilder på något projekt så vore det kul att se...
Senast redigerad av JimmyAndersson 4 oktober 2005, 23:29:37, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar