Eftersom jag har ett antal läsgafflar (IR) så tänkte jag testa en optisk variant:
En plastskiva sitter på axeln. Skivan har en "toning" från genomskinligt till svart. När den roterar i läsgaffeln så läser man av hur mycket "IR-transistorn" begränsar/släpper igenom.
Efter lite elektronik så blir "Längst till vänster" = 0v, och "Längst till höger" = 5v.
Skivan har jag gjort på samma sätt som när man gör OH-filmer för kretskortsframkallning. (Har använt 3 lager OH-film).
Och här kommer problemet: IR-ljuset lyser igenom filmen, även där det är helt svart! En IR-transistor (heter det så?) ser ju inte samma saker som mina ögon, men svart, (inte mörkgrå genomskinlig alltså), borde väl ligga på en våglängd som stoppar IR-ljus?
Först tänkte jag byta ut IR-lysdioden mot en vanlig lysdiod, men kom snabbt på att dessa inte ger något IR-ljus.

En vanlig glödlampa skulle fungera, men var hittar man sådana som är lika liten som en 2mm platt lysdiod? -Ingenstans troligen...
Så: hur gör jag?
En till fråga, när jag ändå skriver: I datormöss med kula så brukar det sitta hjul med massa hål i, för avläsningen. Hur "vet" musen/datorn vilket håll hjulet snurrar? (Att det sitter IR-dioder i vet jag)