Kents källarprojekt 2011-2012

Berätta om dina pågående projekt.
v-g
EF Sponsor

Re: Kents källarprojekt 2011

Inlägg av v-g »

Duuu jag har en källare här nu när du övat upp dig ;)

Blir mycket bra detta, synd det går åt en kropp att göra skiten bara.

Själv tänkte jag riva bort två rum resten är ok som det är, golvvärme i pannrummet är inget man saknar liksom :vissla:

Däremot vore det nice i tvättstugan och hobbyrummet.

Inte alls avis :vissla:
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Re: Kents källarprojekt 2011-2012

Inlägg av AntiZ »

:tumupp:

Vilket jobb. Själv håller jag på med ett badrum. Inte riktigt lika mycket slit. Men det tar tid när man har jobb hem och barn att sköta på sidan av.

Har själv bara krypgrund, men det vore ju ett projekt att bygga källare. Bara ett rum för hemmabio skulle räcka; till att börja med :twisted:

http://www.antinet.nu/projects/house/badrum_images.php
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Följes med största intresse! 8)
mindbraker20

Inlägg av mindbraker20 »

Hej Kent häftig renovering måste jag så klart lägga till!

Men min fråga är om avloppsrören som du har lagt ner i jorden, behöver du ingen form av isolering runt dem så de inte fryser sönder? Det var bara en tanke som slog mig men jag antar att du redan har funderat på det innan.

Mvh

Ted
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Kollat igenom tråden och jag måste säga att satan i gatan vilket bra jobb du har gjort.. jag har själv gjort ett liknande jobb i mitt förra hus och när jag såg all jävla sten och betong du kärrat ut så blev jag helt matt och påmindes om hur jävla jobbigt det är... haha bra jobbat.. måste fråga: Hur tycker du den nya pannan funkar ? Man ser ju på askan ungefär hur den förbränner.
Kent
Kontakt:

Inlägg av Kent »

mindbraker20 skrev:Hej Kent häftig renovering måste jag så klart lägga till!

Men min fråga är om avloppsrören som du har lagt ner i jorden, behöver du ingen form av isolering runt dem så de inte fryser sönder? Det var bara en tanke som slog mig men jag antar att du redan har funderat på det innan.

Mvh

Ted
Avloppsrören ligger ju inne i källaren så där ska nog det inte frysa sönder. De rör som sedan går ute har jag inte rört och de betongrören har funkat i många år.
Perkla skrev:Hur tycker du den nya pannan funkar ? Man ser ju på askan ungefär hur den förbränner.
Att sköta om den nya pannan är ju som semester :D mot hur det har varit innan med den gamla. Som det har varit nu så har jag inte funderat så mycket på att finjustera allt. Är nöjd att det fungerar och det är varmt än så länge.
Som askan ser ut nu är den grå/lite åt det vita hållet med några oförbrända pellets blandade. Om man kan kalla de oförbrända? Det är små brända pellets som ligger där. Och petar man på dom så går de sönder.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja då är det nog ingen fara.. bara lite småjustering som fattar för att den ska förbränna perfekt.. jag hade själv en Albin vedpanna från början på 60 talet och gjorde ungefär samma jobb som du med nytt golv osv osv och installerade en liknande panna som du.. blev kanonbra men ack vad mycket jobb det var. Men jag håller med, från att måsta lägga in ved en gång i timmen med den gamla pannan som var totalt slut och inte måsta göra nästan nåt alls med den nya så är det semester.. :D
Kent
Kontakt:

Inlägg av Kent »

Jo det känns kanon att det värsta är gjort. Det "roliga" är kvar. Men det får göras i framtiden.
Nöjd som det är nu med ett stabilt golv och inget stampat jordgolv :)
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Några nya bilder, eller sitter du i solstolen nere i källaren och beundrar ditt arbete bara? :P
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nu glider jag iofs en bit från ämnet... men att lägga in ved en gång i timman verkar vara ren lyx, med min gamla trötta kombipanna (från 69-70) så måste jag lägga i ved var 20-30:e minut.

(Det går säkert att få veden att brinna långsammare men då är nog risken att den inte förbränns särskilt rent, det verkar dumt med tanke på sotbildning o.s.v.)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Off topic,
Jag vet inte, men 80-talarn här som är mycket simpelt konstruerad behöver man bara ladda någon eller ett per gånger per dygn men den rymme rå andra sidan säkert en halv kubikmeter och minst två ton vatten... vilket gör att den tom klarar sig helt utan acctank för en vanlig 1 och 1/2 plans villa (visserligen av modernare snitt) och på sommaren behöver man inte elda över huvud taget tack vare solpanelerna som även de går på en egen intern slinga (från början avsedd för elpatron men eftersom denna sitter i ett dubbelsystem behövdes aldrig någon sådan, men det sitter så klart en elslinga som frostvakt i systemet så det håller sig runt 4-5 grader om systemet går ned, tex om man är bortrest) Kommer aldrig att byta till någonting annat om man kan välja, men tyverr verkar de inte tillverkas längre. Nackdelen är att man måste eda i som säateän oavsett om det skall hända något, annars "tombrinner" det bara till ingen nytta så en tanke är att man måhända skulle komplettera med någon form av flyttbar förugn eller något om det varit idag (och man inte haft egen ved). Förmodligen inte lika effektiv som de moderna dock men värdesätter mer att allt funkar och få grejer som kan strula samt oberoende av elfläktar och skit. Men detta är som sagt pga den stora vattenvolymen man slipper elda i tid och otid, men den blir ju dock även en aning trögstartad av samma orsak, det tar några timmar innan det händer något. Typen var ursprungligen tänkt som mindre industri och gårdspannor men tanken var att acctanbken skulle lagra värme över he4la dygnet och det verkar ju ha fungerat väl de närmare 30 år den stått där. Edit, jag tror inte systemet förbrukar mer än kanske 5-6 kubik per år vilket är mindre än hälften av de små pannorna av dålig konstruktion från samma tid för en motsvarande villa.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Men då är den ju avsedd för vedeldning från början. Min panna har väl ved som nån slags nödalternativ, den verkar främst vara avsedd för olja och i andra hand koks (!!) och den har en såndär miljöbov i form av bimetall som kan reglera dragluckan. Det går väl att stoppa i kanske fem 30cm-vedklabbar samtidigt, sen blir det fullt i eldstaden.

Antagligen såldes dessa pannor till folk som antingen bara eldade med olja, eller som eldade med koks ett tag för att göra slut på sitt förråd och/eller som värmekälla innan oljebrännare och oljetank hunnit installeras, och möjligheten att elda med fast bränsle var kanske mest ett försäljningsargument.

Sen kan det förstås vara så att jag har skitdålig koll på vad jag gör och har alldeles för stort drag. För att återkomma till åtminstone forumets ämne så borde jag sänka ner nån slags temperaturgivare i skorstenen, fast det bör nog vara t.ex. ett rostfritt rör som är igensvetsat i änden som sänks ner och som har en u-böj påsvetsad på sig i andra änden, så att givaren inte fräts sönder av rökgaserna.

Eller finns det nåt annat bra sätt? Jag är inte så sugen på att borra i rökgasröret.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

MiaM/
Det är bara att borra men troligtvis skulle en dragbegränsare göra susen också, en motviktsbalanserad ventil som håller undertrycket på en lämplig och jämn nivå.
Här finns en bild på min: http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=39&t=11615 (scrolla ner lite på sidan)
Kent
Kontakt:

Inlägg av Kent »

toffie skrev:Några nya bilder, eller sitter du i solstolen nere i källaren och beundrar ditt arbete bara? :P
Kan nog vara lite så att jag tar det lite lugnt med källarprojektet. Men kommer att fortsätta när jag har ny energi. Som det är nu så fungerar det som det gjorde förut. Fast mycket finare.

Men jag tänkte lägga upp bilder på projektet med den andra delen och vad jag gjort hittils med den.

Alltid önskat ett garage nära där man bor. Så vad gör man. Ja antingen bygger man ett fristående eller så försöker man rymma det i huset. Jag valde det senare då jag tyckte det skulle bli billigare och skönt att bara kunna ta på sig tofflorna och gå ner i värmen.

Bild
Planerade för att bygga garaget i hela källarens vänstersida.

Bild
Grävningsarbetet påbörjades. Vart i samband med det att flytta på inkommande elkabel.

Bild
Riktiga stenar hittades.

Bild
En bit på väg. Infarten klar.

Bild
Tyvärr ett litet glapp utan bilder. Men porten är i allafall på plats. Att göra är att sätta foder.

Bild
Bil provinkörd. Håller här på att förberera för en avväxling. Tidigare så var här 3st små förråd.

Bild
Annan vy.

Bild
Stabila bottenplattor för att fördela tryck.

Bild
Avväxling klar och vägg riven.

Bild
Rediga stålbalkar är ingjutna i betongvalvet.

Bild
Bilen vart ledsamt dammig :)

Bild
Betonghålsten.

Bild
Väggarna lämnade hål efter sig i plattan.

Bild
Annan vy.

Bild
Lagning av golv.

Bild

Bild

Bild

Bild
Målning av väggar.

Bild
Trevligt.

Bild

Bild
Hyllan får lite färg.

Bild
Ett at källarens element.

Bild
Upp med lyse.

Bild
Kabeldragning.

Bild

Fortsättning följer...
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag blir ju inte dåligt avundsjuk på dina byggen---det där blir ju riktigt bra, och inte bara det, snyggt blir det också!

>Tyvärr ett litet glapp utan bilder
Äh, vintern kom faktiskt rätt plötsligt i år :mrgreen:
Skriv svar