Wheel encoder

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
vlad

Wheel encoder

Inlägg av vlad »

Någon som testat detta. Funderar på att köpa men jag skulle vilja höra någon som har testat och veta hur bra det fungerar. http://acroname.com/robotics/parts/R238-WW01-KIT.html
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Det där borde man kunna göra själv med grejjer från en hjulmus...
vlad

Inlägg av vlad »

Tack för tipset, men just nu satsar jag nog på att köpa istället.
Användarvisningsbild
fredde76

Inlägg av fredde76 »

Jag behöver också ett handhjul till mitt ex-jobb. Dom är dyra som tusan så förra veckan moddade jag en PS/2-mus för att kunna testa. Det fina är att scrollhjulet på de mössen fungerar exakt som ditt hjul. Två fyrkantspulser som är 90 grader förskjutna till varandra vilket ger att du får riktningen. Kostar ju nästan gratis!! det du behöver göra är att spänningssätta musen och knycka två signaler från scrollhjulet...fyra lödningar samt två pullup:er till 5V!!

Dessutom så är det ju lätt att återställa musen till ursprungligt skick!!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Sant, fördelen med att köpa är att man spar lite tid om det är ett stressat projekt.
vlad

Inlägg av vlad »

Hur många steg använder en mus för att dela in ett helt varv, 360 grader?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

vlad, det är nog olika, de går ju att köpa med olika upplösning, i varje fall enligt specifikationerna
Användarvisningsbild
fredde76

Inlägg av fredde76 »

Scrollhjulet på min PS/2-mus har 18 steg per varv, dvs 20°. Min tanke var ju inte att du skall använda musen permanent. Som jag skrev ovan så kan man enkelt återställa musen när du är klar och har fått hem din köpta pryl. Ett billigt lab-alternativ alltså!
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

fredde76: Man kan ju använda delar från en hjulmus om man vill ha lite bättre noggrannhet. Vet dock inte hur lätt det är att använda den delen... Såna möss kan man få tag på hur många som helst av gratis...
Användarvisningsbild
fredde76

Inlägg av fredde76 »

Om det är en helt vanlig mus med kula som du menar så kan jag berätta att det var det som jag var ute efter först. När jag kikade på den signalen med ocs. så låg det en konstant frekvens på ~500Hz där. När man sedan flyttade musen så gick frekvensen up till några kHz beroende på hastighet, dock så fungerade det på samma sätt dvs två försjutna fyrkantspulser. Då kändes det lättare att använda scrollhjulet eftersom det bara var frågan om ett test. Det krävs alltså lite mer jobb om man vill använda själva musen.

/Fredrik
Skriv svar