Wheel encoder
Wheel encoder
Någon som testat detta. Funderar på att köpa men jag skulle vilja höra någon som har testat och veta hur bra det fungerar. http://acroname.com/robotics/parts/R238-WW01-KIT.html
- EagleSpirit
- Kontakt:
Jag behöver också ett handhjul till mitt ex-jobb. Dom är dyra som tusan så förra veckan moddade jag en PS/2-mus för att kunna testa. Det fina är att scrollhjulet på de mössen fungerar exakt som ditt hjul. Två fyrkantspulser som är 90 grader förskjutna till varandra vilket ger att du får riktningen. Kostar ju nästan gratis!! det du behöver göra är att spänningssätta musen och knycka två signaler från scrollhjulet...fyra lödningar samt två pullup:er till 5V!!
Dessutom så är det ju lätt att återställa musen till ursprungligt skick!!
Dessutom så är det ju lätt att återställa musen till ursprungligt skick!!
- EagleSpirit
- Kontakt:
Om det är en helt vanlig mus med kula som du menar så kan jag berätta att det var det som jag var ute efter först. När jag kikade på den signalen med ocs. så låg det en konstant frekvens på ~500Hz där. När man sedan flyttade musen så gick frekvensen up till några kHz beroende på hastighet, dock så fungerade det på samma sätt dvs två försjutna fyrkantspulser. Då kändes det lättare att använda scrollhjulet eftersom det bara var frågan om ett test. Det krävs alltså lite mer jobb om man vill använda själva musen.
/Fredrik
/Fredrik