Likriktning av trefasmotor
Re: Likriktning av trefasmotor
Ok, vi pratar inte om en ren DC-motor som får en jämn likspänning.
Utan det är AC-motor, antingen med en kortsluten rotorlindning, eller med permanentmagneter i rotorn.
Strömmen den matas med är en pulserad ½-sinusformad(bara övre halvan) DC-spänning med en frekvens under 60Hz.
Borde inte den strömmen inducera magnetism?
Utan det är AC-motor, antingen med en kortsluten rotorlindning, eller med permanentmagneter i rotorn.
Strömmen den matas med är en pulserad ½-sinusformad(bara övre halvan) DC-spänning med en frekvens under 60Hz.
Borde inte den strömmen inducera magnetism?
Re: Likriktning av trefasmotor
Självklart magnetiseras den! Bara synd att det inte är med ett roterande magnetfält. Det man uppnår är att motorn blir mättat rent magnetisk - och det brukar kosta en del pengar om den får stå så... (tips: *pooooffff*)
Re: Likriktning av trefasmotor
DC-broms är en fjäderansatt skivbroms som sitter i motorgaveln, den lossas med DC och bromsar när man tar bort spänningen.
Ofta sitter in likriktarbrygga i motorn vid motorns anslutningar som matas med t ex en av faserna och nollan. När motorn stängs av "faller" också bromsen och motorn bromsas då mekaniskt.
Ofta sitter in likriktarbrygga i motorn vid motorns anslutningar som matas med t ex en av faserna och nollan. När motorn stängs av "faller" också bromsen och motorn bromsas då mekaniskt.
Re: Likriktning av trefasmotor
Nej, nej.
Skivbroms är något helt annat.
Googla på "DC inject brake".
Skivbroms är något helt annat.
Googla på "DC inject brake".
Re: Likriktning av trefasmotor
DC bromsning är DC injection Brake. Vanligare innan frekvensomriktare blev överkomliga. Jag tror också att det är en del i inbromsningen i vissa omriktare, då det inte kräver några bromsmotstånd. Nackdelen är att bromseffekten avtar med rotationshastigheten. Motorn matas med en svag likspänning istället för 3fas så att ett fält bildas och den kortslutna rotorn genererar sin egen broms energi. Ju högre spänning desto kraftigare fält och inbromsning. Samtidigt som motorn bromsas minskar också fältet och inbromsningen.
Re: Likriktning av trefasmotor
Man har faktiskt ganska bra bromseffekt med DC-Bromsning, vi hade en 37kW elmotor med en 1000mm 80mm tjock fixturskiva med diamantsegment på som varvade 1800rpm. I skåpet satt en låda stor som en brödrost som bromsade motorn. När bromsen var hel stannade man motorn på ca. 30sek och när bromsen gick sönder tog det lite drygt en timme innan den stannat. Allt rejält ingrindat med grindbrytare som låste ihop allt så det var bara att skicka operatörerna på fika och vänta tills den stannat själv. 

Re: Likriktning av trefasmotor
nej just det, ngn förklarade hur, nackdelen är som sagt att bromseffekten avtar med vartalet, det gör det inte om man bromsar medsäter skrev:#för att bromsa en 3 fas motor måste man förse den med växelström med sjunkande frekvens#
Det kan inte vara hela sanningen.
Jag har själv en maskin med DC-broms.
en frekvensriktare.
citat:
Strömmen den matas med är en pulserad ½-sinusformad(bara övre halvan) DC-spänning med en frekvens under 60Hz.
Borde inte den strömmen inducera magnetism?
slut citat:
ja visst missade att du ritat dit nollan, men det blir typ 120v likspänning och det kanske blir i mesta laget.
och alla poler får samma polaliltet, men det kanske funkar, skaffa en vridtrafo och testa.