Likriktning av trefasmotor
Likriktning av trefasmotor
Jag fick en fundering, hur går en trefasmotor om man sätter tre dioder på varje fas in till motorn?
(så man får bara de positiva halvorna)
Är det någon som vet, kommer den går på halvfart, inte snurra alls, bli varm eller...
(så man får bara de positiva halvorna)
Är det någon som vet, kommer den går på halvfart, inte snurra alls, bli varm eller...
- SeniorLemuren
Re: Likriktning av trefasmotor
du kommer att få en likström över alla 3 lindningarna. Det innebär att du kan se lindningarna som en resistans i stället för en induktans. Den kommer alltså att stekas.
Nja... du kommer bara att få ena halvperioden in på den men då det inte kan gå någon ström i den (dioderna spärrar ju) kommer den att stå stilla och det kommer inte att avsättas någon effekt i den alls.
Knappast! Med alla likriktare åt samma håll kommer motorns alla lindningar att ha samma potential och alltså ingen differens. Detta ger 0,0000A i motorström och gör alltså inte en smack. Bromsa gör det inte heller, det går ju ingen ström.
Oj, jag glömde säga att jag tänkte på en Y-kopplad motor, sorry. 

En Y-kopplad motor med nolla ansluten är rätt ovanligt. Eftersom lasten på faserna i en 3-fasmotor är symmetrisk finns inget behov av nolla, det går att köra motorn på bara tre faser oavsett om den är Y eller D-kopplad.
Ok.Icecap skrev:Knappast! Med alla likriktare åt samma håll kommer motorns alla lindningar att ha samma potential och alltså ingen differens. Detta ger 0,0000A i motorström och gör alltså inte en smack. Bromsa gör det inte heller, det går ju ingen ström.
Då kanske man kan få en förklaring på hur likströmsbromsning fungerar?
Vid likströmsbromsning kanske man kör en likström genom lindningarna?
Om du sätter dioder på alla tre faser kommer du få tre dioder som pekar mot samma punkt, det kan inte gå nån ström eftersom den ström som kommer in genom en diod i såna fall måste gå bakvägen ut genom de två andra... och det kan den ju inte.
Möjligen kan det funka om man sätter en av dioderna vänd åt andra hållet....
Om du sätter dioder på alla tre faser kommer du få tre dioder som pekar mot samma punkt, det kan inte gå nån ström eftersom den ström som kommer in genom en diod i såna fall måste gå bakvägen ut genom de två andra... och det kan den ju inte.
Möjligen kan det funka om man sätter en av dioderna vänd åt andra hållet....
Ok, en bild hur jag menar:
_ Alltså inte glättad, jag tycker att strömmen hittar vägen ut genom nollan...
Sorry om jag har bidragit till en allmän förvirring.
_ Alltså inte glättad, jag tycker att strömmen hittar vägen ut genom nollan...
Sorry om jag har bidragit till en allmän förvirring.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- SeniorLemuren
En 3-fas asynkronmotor har vanligtvis en kortsluten rotorlindning, bestående av aluminiumstavar som är gjutna i spår på rotorn och ihopgjutna i en krans i rotorns ändar.
Även om du sänker matningsspänningen så mycket att att lindningen pallar för att anslutas till likström via faserna och nollan så kommer ingen ström att induceras i rotorlindningen och den kommer därför ej att magnetiseras. För att statorn skall magnetiseras krävs växelström. Det är samma sak som att försöka transformera likspänning i en vanlig transformator, det går inte.
Även om du sänker matningsspänningen så mycket att att lindningen pallar för att anslutas till likström via faserna och nollan så kommer ingen ström att induceras i rotorlindningen och den kommer därför ej att magnetiseras. För att statorn skall magnetiseras krävs växelström. Det är samma sak som att försöka transformera likspänning i en vanlig transformator, det går inte.
Enda skillnaden med nolla inkopplat är att motorn blir så varm att den skadas.
#För att statorn skall magnetiseras krävs växelström.#
Stämmer verkligen det?
#likström via faserna och nollan så kommer ingen ström att induceras i rotorlindningen och den kommer därför ej att magnetiseras.#
Om rotorn roterar, som är fallet vid en DC-broms, borde det väl induceras en ström i rotorlindningen?
Däremot att få den att avge moment med DC, nej.
Det skulle vara intressant att veta hur matar in DC vid DC-bromsning.
Jag tippar på att man gör det enbart på två faser.
Stämmer verkligen det?
#likström via faserna och nollan så kommer ingen ström att induceras i rotorlindningen och den kommer därför ej att magnetiseras.#
Om rotorn roterar, som är fallet vid en DC-broms, borde det väl induceras en ström i rotorlindningen?
#För att statorn skall magnetiseras krävs växelström.#
Stämmer verkligen det?
*eller iaf en likspänning*
*men det är ju en växelspänning med 0 i frekvens*
*det kräver att den roterar i ett magnetfält"
*med dioderna i serie går det ingen ström och därmed skapas inget magnetfält*
*då pratar vi om DC motorer, de har bara en "fas"*
*om man kortsluter en DC motor så går den tungt att snurra*
*matar man in likspänning med omvänd polaritet så går det ännu tyngre*
*för att bromsa en 3 fas motor måste man förse den med växelström med sjunkande frekvens*
*utan växelspänning inget magnetfält i rotorn*
Stämmer verkligen det?
*eller iaf en likspänning*
*men det är ju en växelspänning med 0 i frekvens*
*det kräver att den roterar i ett magnetfält"
*med dioderna i serie går det ingen ström och därmed skapas inget magnetfält*
*då pratar vi om DC motorer, de har bara en "fas"*
*om man kortsluter en DC motor så går den tungt att snurra*
*matar man in likspänning med omvänd polaritet så går det ännu tyngre*
*för att bromsa en 3 fas motor måste man förse den med växelström med sjunkande frekvens*
*utan växelspänning inget magnetfält i rotorn*
#för att bromsa en 3 fas motor måste man förse den med växelström med sjunkande frekvens#
Det kan inte vara hela sanningen.
Jag har själv en maskin med DC-broms.
Det kan inte vara hela sanningen.
Jag har själv en maskin med DC-broms.