Jag är ny här på forumet.

Jag har ett litet projekt på gång där jag vill ansluta en PWM-accelerometer till en microprocessor (enchipsdator) och visa accelerationsvärden på en display i realtid. Jag är ute efter en billig mikroprocessor med billiga utvecklingsverktyg som inte är alltför svårt att jobba med. Jag har inga speciella krav på minne eller snabbhet just nu, men det kanske kommer. Dock ska det finnas tillräckligt med I/O-portar för att köra en parallell alfanumeriskt display på typ 2*8 tecken, samt några portar för acceleromtern.
Efter lite klickande på ELFAs hemsida har jag konstaterat att det ju faktiskt finns rätt många olika processortyper, som till synes är ganska lika. Därför undrar jag om ni kan ge mig en knuff i rätt riktning? Är t.ex. PIC något för mig? AVR..?
Tidigare har jag programmerat Motorola 6809 och jag har dessutom lite koll på MIPS32-arkitekturen, så något inte alltför annorlunda vore nog bra.
Om detta är en fråga som dyker upp här ofta så får ni ursäkta för den här gången. Visste inte riktigt vad jag skulle söka efter.