Vilken processortyp passar bäst?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PacMan
Kontakt:

Vilken processortyp passar bäst?

Inlägg av PacMan »

Tjena!
Jag är ny här på forumet. :)

Jag har ett litet projekt på gång där jag vill ansluta en PWM-accelerometer till en microprocessor (enchipsdator) och visa accelerationsvärden på en display i realtid. Jag är ute efter en billig mikroprocessor med billiga utvecklingsverktyg som inte är alltför svårt att jobba med. Jag har inga speciella krav på minne eller snabbhet just nu, men det kanske kommer. Dock ska det finnas tillräckligt med I/O-portar för att köra en parallell alfanumeriskt display på typ 2*8 tecken, samt några portar för acceleromtern.

Efter lite klickande på ELFAs hemsida har jag konstaterat att det ju faktiskt finns rätt många olika processortyper, som till synes är ganska lika. Därför undrar jag om ni kan ge mig en knuff i rätt riktning? Är t.ex. PIC något för mig? AVR..?

Tidigare har jag programmerat Motorola 6809 och jag har dessutom lite koll på MIPS32-arkitekturen, så något inte alltför annorlunda vore nog bra.

Om detta är en fråga som dyker upp här ofta så får ni ursäkta för den här gången. Visste inte riktigt vad jag skulle söka efter.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Är det enbart för det här projektet eller skall det bli en "bas" för andra framtida projekt ?

Antagligen är PIC eller AVR rätt väg, ganska jämnbördinga och båda har dels fria utvecklingsverktyg för programvaran, dels många olika programmerare i olika prislägen.

> Dock ska det finnas tillräckligt med I/O-portar för att köra en parallell alfanumeriskt display på typ 2*8 tecken...

Standard LCD interface, 5-6 pinnar (i 4-bitars mode).

> Tidigare har jag programmerat Motorola 6809

Ja me ! På 70-talet...

> har dessutom lite koll på MIPS32-arkitekturen,

Hm, är inte det en helt annan "processorklass". Det är möjligt att AVR eller PIC på något fjärran sätt liknar en MIPS, men skillnaderna är nog större.
Spelar ingen roll, du har ju pysslat med processorer tidigare, så då har du inga problem att rellativt snabbt sätta dig in i båda AVR och PIC processorerna.

> Om detta är en fråga som dyker upp här ofta så får ni ursäkta för den här gången. Visste inte riktigt vad jag skulle söka efter.

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=3552 :-)
Användarvisningsbild
PacMan
Kontakt:

Inlägg av PacMan »

Tack ska du ha för ett snabbt och bra svar! :tumupp:
Hehe, 70-talet ja, för min del var det faktiskt 2001 tror jag.

Likheten mellan MIPS och PIC samt AVR verkar ju vara att det är en RISC-arkitektur med pipelining och grejer. Tyckte i alla fall det kändes lite bekant när jag kollade i databladen.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Jag har nyligen dragit igång en utvecklingsmiljö så lågbudget jag bara kunde.

Jag köpte en Atmega88 för 34 spänn plus moms och frakt osv samt lödde ihop den beryktade 4-motstånds-programmeraren direkt i kontaktkåpan (som fanns i bra-å-ha lådan) till en parallelport. Tankade hem winavr-paketet (gratis) och kopplade upp det hela på en experimentplatta (som jag redan hade).

Jag kan nu programmera den i C, mycket billigare än så kan man nog inte komma undan... 8)
Användarvisningsbild
PacMan
Kontakt:

Inlägg av PacMan »

Gimbal skrev:Jag har nyligen dragit igång en utvecklingsmiljö så lågbudget jag bara kunde.

Jag köpte en Atmega88 för 34 spänn plus moms och frakt osv samt lödde ihop den beryktade 4-motstånds-programmeraren direkt i kontaktkåpan (som fanns i bra-å-ha lådan) till en parallelport. Tankade hem winavr-paketet (gratis) och kopplade upp det hela på en experimentplatta (som jag redan hade).

Jag kan nu programmera den i C, mycket billigare än så kan man nog inte komma undan... 8)
Det låter ju inte dumt alls. Om jag slipper lägga 500 spänn på ett utvecklingskort så är jag nöjd och glad. Ska kanske också försöka mig på att löda ihop nåt eget. Får forska lite i det.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jag har byggt precis det du beskriver - fast räknar om det hela till vinkar också och driver en lcd-display. Jag gjorde det med pic 16f870. Oki, jag vet att det går med mindre uP, men har gott om 16f870....
Användarvisningsbild
PacMan
Kontakt:

Inlägg av PacMan »

En liten följdfråga har dykt upp:
Hur ser jag vilka controllers som inte tappar minnet när man stänger av strömmen? Jag vill kunna ställa in en konstant i programmet utan att behöva programmera in den utan genom att man knappar sig fram som när man ställer väckarklockan typ.

Nån som har några tips?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

pic16f8xx har eepromminne som kan adresseras av mjukvaran, lite olika mycket i olika varianter, men det räcker till för att lagra kalibreringskonstanter i.
Användarvisningsbild
PacMan
Kontakt:

Inlägg av PacMan »

bengt-re skrev:pic16f8xx har eepromminne som kan adresseras av mjukvaran, lite olika mycket i olika varianter, men det räcker till för att lagra kalibreringskonstanter i.
Gött, tackar!
Forumet har redan visat sig fullständigt oumbärligt. :D
Användarvisningsbild
PacMan
Kontakt:

Inlägg av PacMan »

Det lutar väl just nu mest åt PIC, eftersom de verkar användas flitigast om jag ska tro vad jag läser på nätet.

Nu funderar jag på utvecklingsverktygen. Om jag ska använda PIC även i framtida projekt, finns det då något att vinna på att köpa t.ex. en sån här programmerare :

http://www.kjell.com/content/templates/ ... 00,7940000

..jämfört med att bygga en egen som beskrivs i tråden sodjan tipsade om? Det gör ju inget att den verkar vara inriktad ganska mycket på inlärning eftersom jag inte har programmerat PIC förut. Vad säger ni som vet?[/url]
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Kolla annars med sodjan här på forumet. Han vet "allt" om pic och säljer bra programerare
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Angående programmeraren från Kjell...

Notera att det är en "dum" programmerare, som (mycket) sannolikt inte kommer att fungera på en PC (t.ex laptop) utan serieport. "Riktiga" programmerare (med egen "intelligens" som sköter om programmeringen) fungerar normalt bra via USB->RS232 konverters.

Personligen tycker jag inte heller om när man blandar ihop funktionerna "programmerare" och "labbkort" i samma enhet. Man blir lite låst...
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

PacMan skrev:Det lutar väl just nu mest åt PIC, eftersom de verkar användas flitigast om jag ska tro vad jag läser på nätet.
Är du ute efter en snabb µC, med en bra och gratis (open source) C-kompilator (gcc) och en stor community ( www.avrfreaks.net ) så tycker i alla fall jag att valet är givet - AVR! :)

Jag har aldrig ångrat att jag valde AVR istället för PIC, som min första µC. Men så blir det också lätt att man håller sig till en µC, eftersom AVR och PIC är så pass lika.
frejo

Inlägg av frejo »

Jag började med AVR då det verkade finnas bra gratis utvecklingsmiljö för den, började direkt med C.
Har precis lärt mig PIC men endast använt assembler, har fått intrycket av flera människor som haft å göra med PIC att c-kompilatorerna inte är helt felfria. Vet inte vad som är bästa uC att börja med men jag skullen nog rekommendera AVR pga utbudet av fria utvecklingsmiljöer.

Nästa steg i utvecklingen blir en Atmel ARM, rätt skönt att kunna gå vidare med gratis utvecklingsmiljö i detta steg när andra företag tar tusentals kronor för t.ex. en c-kompilator.
Användarvisningsbild
PacMan
Kontakt:

Inlägg av PacMan »

cykze skrev:
PacMan skrev:Det lutar väl just nu mest åt PIC, eftersom de verkar användas flitigast om jag ska tro vad jag läser på nätet.
Är du ute efter en snabb µC, med en bra och gratis (open source) C-kompilator (gcc) och en stor community ( www.avrfreaks.net ) så tycker i alla fall jag att valet är givet - AVR! :)
Tja, just nu är jag inte ute efter nån snabb processor men framöver kanske....
Ni gör det inte lätt för mig. :? Verkar inte finnas något givet val, men jag får la kolla in den där communityn och se vad jag kan snappa upp om AVR. :)
Skriv svar