Alla som vill engagera sig i denna tråd bör tänka på att de som hittills visat intresse för att lära sig programmera C på PIC är nybörjare med betoning på ny. Det brukar normalt betyda att man inte klarar att ta till sig för mycket input i form av tutorials, FAQ:n och allehanda tips om länkar där man hittar värdefull information för kunskapsprocessen.
Jag har fått några frågor via PM och mot bakgrund av dessa blir min slutsats att:
- den enda tutorial som just nu kan vara är värdefull är hur man kommer igång med utvecklingsplattformen så att man kan köra editor, compiler, linker och debugger samt programmet för nedladdning av koden till CPU:n;
- eventuell tutorials med exempel på C-program är för tidigt att jobba med enär man först måste lära sig att förstå innehållet/funktionen i ett program kopplat till hårdvaran.
Till Säter och Teljemo:
Steg 1) Gör färdigt installationen av utvecklingsplattformen och läs på hur man editerar, compilerar och länkar program samt laddar programkod till CPU:n. Det även bra om ni lär er hur man startar debuggern;
Steg 2) När punkt 1 är färdig skall ni plocka fram sidan 6 och 13 i databladet. På sidan 13 finns processorns (16F690) blockdiagram i figur 1-5. Första steget är att bekanta sig lite med blockdiagrammet i största allmänhet. Just nu är det inte så viktigt att förstå alla detaljer men det är viktigt att förstå kopplingen mellan PORTA, PORTB samt PORTC och deras respektive ben på kretsen. För att få kläm på detta tar man fram sidan 6 och studerar "pin-out". Skriv gärna in numret på
respektive pinne i blockdiagrammet så blir det lätt att minnas kopplingen mellan port-bit och pinne på kapseln;
Steg 3) Läs hela kapitel 4.0 som startar på sidan 59 i databladet och studera speciellt hur portarnas kontrollregister (TRISA, TRISB, TRISC) och dataregister (PORTA, PORTB, PORTC) fungerar. Det är även viktigt att ni förstår vad registren ANSEL och ANSELH är till för. Obs: 4.2.3 INTERRUPT-ON-CHANGE behöver ni inte läsa i nuläget. Hoppa även över exempel 4-1 på sidan 59 eftersom detta är skrivet i assembler.
När Steg 1 till 3 är genomförd meddelar ni mig så får ni er första övningsuppgift av mig.