Reparera transistorradio (Philips 66RL/260)

Berätta om dina pågående projekt.
Juicefson

Reparera transistorradio (Philips 66RL/260)

Inlägg av Juicefson »

Hej!

Jag har kommit över en äldre klassisk transistorradio som skulle slängas av en kompis och för mig är det mycket nostalgi då vi hade en likadan hemma när jag var liten.
Tyvärr har det suttit i 4 batterier som alla har läckt ut över hela bakpartiet, samtidigt som det uppstått en hel del rost på framförallt "batterifjädern". Jag har försökt borsta rent så gott det går med tandborste för att få bort rosten, samt testat med nya batterier men den vägrar fungera.

Jag är ny på forumet och har tyvärr väldigt lite erfarenhet av att reparera den här typen av elektronik (radioapparater, TV, osv). Lödning är något som jag knappt har någon erfarenhet av alls. Datorer är jag mer van vid men när det kommer till "riktiga" reparationer är jag novis :humm:

Min fråga är nu:
Vad tror ni är möjligt att göra för att få igång den? Hade varit kul att försöka sätta in en "ny" radio i chassit på något sätt, men är det för krångligt för att jag ska kunna göra det? Eller är det bara att glömma?

Tack på förhand!

Edit: Bilder:

http://www.ladda-upp.com/bilder/62374/fj-C3-A4der

http://www.ladda-upp.com/bilder/62375/mittparti

http://www.ladda-upp.com/bilder/62376/inuti-chassit

http://www.ladda-upp.com/bilder/62377/radion
Rolf Zetterberg

Re: Reparera transistorradio (Philips 66RL/260)

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Enklaste sättet att sparka igång en sån här,är att ta en bit kabel,skala av en bit som lindas på toppen av fjädern och sedan löds andra änden på lämpligt ställe så att fjäderns kontaktfunktion överbryggas.Genom att det är minusänden det gäller,är det ingen risk för kortis mot själva batteriet.Har du inte pappröret kvar,så prova med en tom hushållsrulle.Har man tur får den plats.
Det finns också ett nätaggregat-BT1-som passar i de två hålen baktill.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Det går att byta fjädern om du löder loss tråden på andra sidan. Sen kan du ta bort den. Du får förstås tillverka fjädern själv. :vissla:
Kolla så att batterivätskan inte runnit in på kretskortet. Testa radion med 6 Volt provisoriskt kopplat batteri innan du jobbar för mycket med den. :D

/Ingvar
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag vet inte hur det är med brunrost men andra former av oxid på batterikontakter brukar må bra av att tandborstas med Denivit tandputs.

Provkör först med ett nätagg på 5-6V, t.ex. en USB-laddare, för att se så att radion faktiskt fungerar så att du inte gör jobbet i onödan.

Trevligt att den har automagiskt skydd mot både reklamstationerna och sportradion i form av att skalan bara går till 100MHz och man därmed säkerställer att man varken kan höra P4 eller de flesta komersiella kanalerna. :) :tumupp: :tumupp:

Om du vill använda den som mp3-spelar-högtalare så borde det gå bra att lägga in en omkopplare mellan C16 och R17 som väljer om ljudet ska komma från C16 eller från en extern ljudingång. Vill du verkligen snåla på batterierna så kan du kanske använda en tvåpolig brytare som bryter strömmen till allt utom förstärkaren i "mp3"-läget, men det är säkert inte värt besväret. Om du vill köra den som "datorhögtalare" så lär en USB-port på en dator (åtminstone "upp-pratad" till 500mA-läget) orka driva radion :)

Om jag minns rätt så räcker batterierna riktigt länge i en sånhär apparat, och ljudet kan vara helt okej även om de där transformatorbaserade slutstegen kanske inte är världens bästa lösning ljudkvalitetsmässigt (kombinera nackdelarna hos gamla transistorförstärkare med nackdelen hos rörförstärkare).
Juicefson

Inlägg av Juicefson »

Tack för alla svar!
Har inte hunnit ta tag i det riktigt än pga mycket jobb i skolan, men jag följer era svar med stort nöje! Fick också tag i en man som kunde hjälpa mig när det kommer till lödning.
Skriv svar