Båten har nu sen i somras stått inpackad i verkstaden (numera larmad, kameraövervakad och med luft-luft-värmepump för att hålla värmen

)
I sommarens stress byggde jag ett skarndäck (det smala däcket/golvet som går bredvid sittbrunnen) på ena sidan, men fick ådringen i trät på tvären istället för längst med.. Med ett stämjärn försvann det dock på nolltid..
Båten började plockas isär igen för att kunna snygga till däck, kontrollpanel och motorbrunn som är julens planering.. Dock hade navet till ratten fastnat på något obegripligt sett... Det är bara påskjutet på en axel med en kil i, sedan låst med en M10-bult. Antingen har det klämts fast på grund av att temperaturen är lägre nu än i somras, alternativt har det pressats ihop på något sätt när jag har spänt bulten. Skall prova att värma navet försiktigt med en värmluftspistol sen..
Det gamla elsystemet var ingen skönhet, krävs ett nytt sen...
För att få en mjuk krökning, på skarndäcket, som inte ser ut som en slalombana böjde jag en eklist och ritade efter den.
Därefter var det akterdäckets tur. Här är bara ett lager med 4mm plywood, det skall på ett lager med 300g/m^3 glasfiberväv samt en till 4mm marinplywood.
En mall gjorde jag i skydspapp genom att pressa den mot däcket, klippa ut efter de veck som blev och rita av på en plywoodskiva.
Hela aktern på båten är väl skyddad för att slippa att det rinner epoxi..
Skruvtvingar, klämmor och stålskrot ser till att det inte blir luft i mellan...
Motorbrunnen var inte över huvud taget slät inuti så den fick en ordentlig slipning...
Jag behövde bara två hål i den, ett till styrningen och ett till bensinslang och reglagekablar, så det fjärde hålet plastades också igen (har redan tidigare plastat igen det tredje hålet, kan skymtas till höger i bild). Första lagret med (epoxi-)spackel lades också på..
Efter slipning lades det andra lagret på...
Ett hål togs ut i instrumentbrädan för stereon...
...som inte fick plats på höjden i instrumentbrädan. Därför fick jag plocka fram ett frigolitblock, såg och min inneboende konstnär...
För att kunna få loss frigoliten lättare sen, men även för att bli av med knottrigheten i frigoliten, täckte jag allt med maskeringstejp.
Sedan var det bara att lägga på glasfiberväv och epoxi...
Tre lager med 300g/kvm plus ett extra lager på utsatta hörn blev det totalt.
Sen var det bara att gräva ur all frigolit...
Efter första slipningen och första spacklingen börjar det se bra ut..
(Den nyfikne kan även skåda det nya skarndäcket i bakgrunden)
Allt för idag, tack för idag..