Motorbåtsrenovering / -bygge [Mkt BILDER] - NU TEST PÅ s.10

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Re: Motorbåts renovering / bygge [Mkt BILDER] - NU TEST PÅ s

Inlägg av squiz3r »

Nu är jag uppe vid båten över julen. De senaste dagarna i lund har jag ägnat till att hamstra delar till båten, av diverse slag, som är svårt att få tag på här uppe. Bland annat har jag nu köpt en radio/stereo.

Stereon blev modell biltema. Den är bra utrustad med radio/CD MP3/USB-minne osv, också har den sladdkopplad fjärrkontroll med display på. Priset var lågt i förhållande till allt annat jag hittat, och det känns inte jättekul att ha en stereo för 5-6000 kr i en öppen och olåst båt... Ljudet kanske inte är det allra bästa, men det duger gott för mig. Det viktigaste är trots allt att man kan lyssna på vädret :). Högtalarna köpte jag däremot dyrare modell av, känns som att biltemas/watskis vattentäta högtalare skulle gå isönder efter första regnskuren, så det blev Kicker.
Provkoppling:
DSC_0194 - Copy.JPG
Dock har jag en fråga:
Högtalarna är Kicker KM6000. Om jag förstår det rätt så är sådana här element gjorda för att kunna jobba med oändlig buffel / open air. Men man får ju ändå inte ha elementet öppet så att säga då det blir akustisk kortslutning, men min fråga nu är måste jag ha en låda till dem, eller räcker det att jag monterar dem i en platta så att det blir en bit att färdas för luften för att komma runt till baksidan? Hur stor låda måste jag annars ha tro?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Båten har nu sen i somras stått inpackad i verkstaden (numera larmad, kameraövervakad och med luft-luft-värmepump för att hålla värmen :twisted:)
Bild

I sommarens stress byggde jag ett skarndäck (det smala däcket/golvet som går bredvid sittbrunnen) på ena sidan, men fick ådringen i trät på tvären istället för längst med.. Med ett stämjärn försvann det dock på nolltid..
Bild

Båten började plockas isär igen för att kunna snygga till däck, kontrollpanel och motorbrunn som är julens planering.. Dock hade navet till ratten fastnat på något obegripligt sett... Det är bara påskjutet på en axel med en kil i, sedan låst med en M10-bult. Antingen har det klämts fast på grund av att temperaturen är lägre nu än i somras, alternativt har det pressats ihop på något sätt när jag har spänt bulten. Skall prova att värma navet försiktigt med en värmluftspistol sen..
Bild

Det gamla elsystemet var ingen skönhet, krävs ett nytt sen...
Bild

För att få en mjuk krökning, på skarndäcket, som inte ser ut som en slalombana böjde jag en eklist och ritade efter den.
Bild

Därefter var det akterdäckets tur. Här är bara ett lager med 4mm plywood, det skall på ett lager med 300g/m^3 glasfiberväv samt en till 4mm marinplywood.
En mall gjorde jag i skydspapp genom att pressa den mot däcket, klippa ut efter de veck som blev och rita av på en plywoodskiva.
Bild

Hela aktern på båten är väl skyddad för att slippa att det rinner epoxi..
Bild

Skruvtvingar, klämmor och stålskrot ser till att det inte blir luft i mellan...
Bild

Motorbrunnen var inte över huvud taget slät inuti så den fick en ordentlig slipning...
Bild

Jag behövde bara två hål i den, ett till styrningen och ett till bensinslang och reglagekablar, så det fjärde hålet plastades också igen (har redan tidigare plastat igen det tredje hålet, kan skymtas till höger i bild). Första lagret med (epoxi-)spackel lades också på..
Bild

Efter slipning lades det andra lagret på...
Bild

Ett hål togs ut i instrumentbrädan för stereon...
Bild

...som inte fick plats på höjden i instrumentbrädan. Därför fick jag plocka fram ett frigolitblock, såg och min inneboende konstnär... :madmodder: :fransman:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

För att kunna få loss frigoliten lättare sen, men även för att bli av med knottrigheten i frigoliten, täckte jag allt med maskeringstejp.
Bild

Sedan var det bara att lägga på glasfiberväv och epoxi...
Bild

Bild

Tre lager med 300g/kvm plus ett extra lager på utsatta hörn blev det totalt.
Bild

Sen var det bara att gräva ur all frigolit...
Bild

Bild

Efter första slipningen och första spacklingen börjar det se bra ut..
Bild

Bild

(Den nyfikne kan även skåda det nya skarndäcket i bakgrunden)
Bild

Allt för idag, tack för idag.. :)
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Ser ju bra ut! Ser fram emot inbjudningskort till dop-cermonin nästa år :-)
Gött att du har nått att göra när du är "ledig"

Gott Nytt
/DeVille
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Du är tamejf*n helt ostoppbar! Jag tror jag skall hyra in dig nästa gång jag köper båt :lol:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Sålänge som man har en någorlunda ny hobby så brukar man ju kunna lägga ner en hel del tid på den. Kom tillbaks om 10 till 15 år så ska ni få se att mitt båtbyggande säker går i snigeltakt med en timmes arbete, några veckors paus och någon timmes arbete igen :P

Igår plockade jag bort skruvtvingar osv, slipade ner det nya akterdäcket och fixade till luckan så att den passar i hålet.
Bild

Luckan ligger på en 10mm bred kant. Det skall på lite förstärkning här sen så att det håller att man står och hoppar på det, sedan ska det ju på låsanordning osv på luckan.
Bild

Luckans undersida...
Bild

För att få loss rattnavet som jag berättade om innan byggde jag en axelavdragare, med taggarna utåt.
Bild

Men hur jag än skruvade och drog i den så ville den inte röra sig ur fläcken... Börjar bli riktigt irriterande, får nog ringa till Watski och se om de har nått att säga...
Bild

På kvällskvisten han jag även såga ut den andra sidan av akterdäcket och dess lucka.
Bild

Sedan tog den nyfunna förkylningen över och jag gick in o la mig i soffan med en kopp ingefärstee i väntan på tolvslaget..

I morse var det inte bättre med den, så det blev förs någon timmes TV tittande med en kopp honungs-/citronvatten. Men snart insåg jag att jullovet inte blir längre för att jag är sjuk... Så på med vinterkläder och ner i det varma elektronikrummet istället. Där bestämde jag mig för att bygga ihop antennen till radion som jag frågat lite om tidigare.

Till dipolens två "armar" tänkte jag fläta ihop några kopparkardeler till en tjockare fläta för att få ett bredare frekvensspektrum på den (hela FM-bandet).
Bild

3 grupper om 3 trådar flätades ihop till flätor. Detta upprepades tills jag hade tre sådana flätor.
Bild

Sedan flätades dessa tre ihop till en tjock fläta (ca 4mm bred)
Bild

Efter tre timmars flätande hade jag två sådana...
Bild

Den ena flätan löddes på koaxialkabels mittledare och den andra flätades ihop med dess skärm. Lite smältlim och krympslang skyddade det hela från dragbelastning. Koaxialkabeln är 70 ohms utomhus kabel avsedd för nedgrävning, dvs den tål fukt betydligt bättre. En antennkontakt monterades i andra änden och flätorna klipptes av till rätt längd. Längden fick jag av:
L = 3*10^8 (m/s) / 97*10^6 (s^-1) * 1/2 * 0,96 = 1,4845 cm.
Ljushastigheten först förstås, 97 MHz är genomsnittet av FM-bandets frekvenser, 1/2 då det skall vara för en halv våglängd och 0,96 ett uppskattat värde för att den imaginära delen av impedansen skall bli noll då förhållandet mellan längd och tjocklek på flätorna är 0.0027.
Bild

Dipolen stoppades sedan in i ett VP-rör av rätt längd och ändarna limmades igen med smältlim. Det skall målas vitt sen och få en gummihatt eller något sånt på toppen..
Bild

Tyvärr har jag dock problem med radions mottagning... Jag får endast in P1, P2, P3 samt P4. Tex 106,1MHz fungerar inte.. Nu satt jag i och för sig i en källare i dalsland, men jag plockade ner den portabla radion som har en vanlig 0,7 meter teleskopantenn, och där fungerade 106,1MHz perfekt... Vad tror ni är orsaken till felet? Mina flätor bör väll inte vara för tunna?

Tacksam för svar :)
Mvh. Danne.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Har inte blivit så mycket gjort denna veckan pga den sega förkylningen/influensan, men några saker har jag fått gjort ändå :)

Den andra biten av akterdäcket har blivit plastad på plats...
Bild

En till lucka laminerad med glasfiberväv emellan..
Bild

Och ett lager bets har blivit pålagt.
Bild

// Daniel
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

När jag har dragit av rattnav, iofs på bilar, men det fungerar likadant. Så be en annan person att dra i navet (lättare om ratten sitter på) att dra det utåt från axeln medans en annan person slår på axeln. Ett dorn eller liknande kan vara bra så man inte skadar gängorna på axeln.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Nu är jag tillbaks nere i skåne igen, hade en tenta som jag var tvungen att skriva häromdan... Så det blir tyvärr inte mer båtbyggande fören påsklovet nu. Men här kommer de två sista dagarnas uppdatering i alla fall!

Det betsade däcket har nu också blivit lackat med två lager fernissa.
Bild

Det nylackade är något mörkare än det jag gjorde förra året, men eventuellt så har fördäcket blivit blekt av solen, så då jämnar det väll ut sig...
Bild

Motorbrunnen har blivit mer spacklad och mer slipad...
Bild

Bild

Bild

Ventilationshål uttaget...
Bild

Motorbrunnen lackades sedan vit med tvåkomponents poluretangrundfärg..
Bild

Kanten blev inte helt rak, men så gott som perfekt... :)
Bild

Ventilationsgaller (rostfritt) och gummibälgar för reglagekablar och styrning installerades temporärt (skall ju av senare när motorbrunnen skall våtslipas och målas med fler lager (högblank)färg).
Bild

Bild

Bild

Bild

Mvh. Daniel
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Blev lite skissande idag, med mina bristfälliga ritkunskaper... :)

Bild

Skissade bland annat på en gösstake som skall husera signalhornet, topplanternan och klubbvimpeln.
Bild

Skissade på en targabåge också. Den känns ju inte riktigt 60-tals aktig, men den skulle fylla mycket funktion; både som grabbräcke och för att bära antennerna och en solcell (eller två) samt eventuellt en topplanterna (reglerna kräver att topplanternan är monterad minst 1 meter över sidolanternorna för att den skall vara godkänd utomskärs, innomskärs gäller 50cm) och inte minst för att hålla upp kapellet.
Bild
beavy-o

Inlägg av beavy-o »

kanske skulle det passa bättre med en targaställning av polerade rör?

Något i denna stilen fast inte lika utstuderad?
Bild
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag är tveksam till om det skulle passa med en rostfri targabåge på den?... :humm: Sen är det priset också.. Hittar men en färdig som passar går dem på 5-10kkr, skall man specialbeställa så kostar det skjortan. Att bygga en själv (som jag mycket hellre gör) skulle också bli dyrt, dessutom har jag inte tillgång till nått att kröka rör med.

Något som hade kunnat se fruktansvärt läckert ut skulle vara en targabåge byggd helt i lackat trä :P. Men det skulle vara mycket jobb med det, och den skulle bli alldeles för tung för min båt om den skall vara stabil nog.. Glasfiber känns som en hyfsad kompromiss mellan pris, vikt och utseende.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Nej för fasen, inget i bågar passar på det lilla skrovet. Don´t over do it!
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

njae, kommer nog bara se fel ut med en sån båge på den båten tyvärr :)
Aaaaaaalm

Inlägg av Aaaaaaalm »

Ser riktigt fin ut denna båten :) Har själv en Terhi Micro Fun som jag grejjar med.
3,15m lång med förstärkt akter och en 20hk Suzuki på det :) Går riktigt bra!

Vart är du och åker med båten?

Mvh. Magnus
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Bara bygg, fråga inte! :D
Skriv svar