Så jag provade att montera isär den lamellerade kärnan och plockade istället ihop en trafo med 230V:230V, alltså en fulltrafo!
Det var mycket enkelt, bara att flytta över bobinerna och sätta ihop kärnan igen.
Den fungerar alldeles utmärkt, dock har jag lite funderingar.
Inledningsvis tänkte jag att jag var i behov av en fulltrafo, och hade för avsikt att använda den med mitt oscilloskop, men sedan blev jag fundersam!
Det är ett gammalt hederligt Iwatsu 100mhz (SS5711) som förmodligen bör klara sig på en 80VA-traf tänker jag
Problemet är att mätjord (Bnc-kontaktens jord) nämligen är sammankopplad med skåpets skyddsjord som sedan går i stickkontakten.
Min tongenerator är kopplad på samma sätt.
Om man som jag ibland bygger förstärkare så kan det vara av intresse att koppla in tongenerator på förstärkarens ingång, och skåpet på utgången för att titta på utsignalen.
Nätansluter jag tongenerator och skåp i samma grenuttag så för ju grenuttagets jordskenor apparaternas skyddsjord tillsammans och därmed mätjordarna
Förutom att detta skapar onödiga jordloopar så får man passa sig så inte probens jord kommer mot förstärkarens heta utgång, för då kortsluter man nämligen den
Detta har jag gjort vid ett tillfälle, men det var vid en tillfällig bryggkoppling där båda utgångarna därmed är heta.
En av dem kortslöts därmed
Därför tänkte jag använda fulltrafo antingen på tongeneratorn eller skåpet för att galvaniskt isolsera bort problemet.
Har dock gjort följande betraktelse:
Både skåp och tongenerator är ju internt uppbyggda med var sin transformator, och elektroniken är därmed isolerad frän nätet.
Om jag istället fick ansluta dem med 2-polig nätkontakt som saknar skyddsjord skulle ju problemet vara löst på ett mycket enkelt sätt.
Beträffande elsäkerheten skulle en komponent som vidrör chassit inte göra det strömförande.
Detta då elektroniken i skåpet drivs från trafons sekundär som är isolerad från nätet.
Mycket få komponenter sitter väl före? Nätströmbrytaren bara? Bara detta bör väl kunna orsaka ett strömfarande farligt chassi?
Då känns det lite tramsigt att fixa en extern isolationstransformator bara för den lilla risken att strömbrytaren skulle göra chassit strömförande.
Hur tänker ni?
ps. Om nu inte min 80VA hopplockade fulltrafo kommer till användning här så kan man ju alltid spara den till ett rörprojekt eller något kul