Behovet av fulltrafo eller isolationstrafo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Behovet av fulltrafo eller isolationstrafo

Inlägg av mr.olle.norell »

Jag fann två identiska EI-kärnetransformatorer på 80VA styck i min lådda: 230V:12V.
Så jag provade att montera isär den lamellerade kärnan och plockade istället ihop en trafo med 230V:230V, alltså en fulltrafo! :)
Det var mycket enkelt, bara att flytta över bobinerna och sätta ihop kärnan igen.
Den fungerar alldeles utmärkt, dock har jag lite funderingar.

Inledningsvis tänkte jag att jag var i behov av en fulltrafo, och hade för avsikt att använda den med mitt oscilloskop, men sedan blev jag fundersam!
Det är ett gammalt hederligt Iwatsu 100mhz (SS5711) som förmodligen bör klara sig på en 80VA-traf tänker jag :)
Problemet är att mätjord (Bnc-kontaktens jord) nämligen är sammankopplad med skåpets skyddsjord som sedan går i stickkontakten.
Min tongenerator är kopplad på samma sätt.

Om man som jag ibland bygger förstärkare så kan det vara av intresse att koppla in tongenerator på förstärkarens ingång, och skåpet på utgången för att titta på utsignalen.
Nätansluter jag tongenerator och skåp i samma grenuttag så för ju grenuttagets jordskenor apparaternas skyddsjord tillsammans och därmed mätjordarna :o

Förutom att detta skapar onödiga jordloopar så får man passa sig så inte probens jord kommer mot förstärkarens heta utgång, för då kortsluter man nämligen den :doh:
Detta har jag gjort vid ett tillfälle, men det var vid en tillfällig bryggkoppling där båda utgångarna därmed är heta.
En av dem kortslöts därmed :doh:

Därför tänkte jag använda fulltrafo antingen på tongeneratorn eller skåpet för att galvaniskt isolsera bort problemet.

Har dock gjort följande betraktelse:
Både skåp och tongenerator är ju internt uppbyggda med var sin transformator, och elektroniken är därmed isolerad frän nätet.
Om jag istället fick ansluta dem med 2-polig nätkontakt som saknar skyddsjord skulle ju problemet vara löst på ett mycket enkelt sätt.
Beträffande elsäkerheten skulle en komponent som vidrör chassit inte göra det strömförande.
Detta då elektroniken i skåpet drivs från trafons sekundär som är isolerad från nätet.

Mycket få komponenter sitter väl före? Nätströmbrytaren bara? Bara detta bör väl kunna orsaka ett strömfarande farligt chassi?

Då känns det lite tramsigt att fixa en extern isolationstransformator bara för den lilla risken att strömbrytaren skulle göra chassit strömförande.

Hur tänker ni?

ps. Om nu inte min 80VA hopplockade fulltrafo kommer till användning här så kan man ju alltid spara den till ett rörprojekt eller något kul :)
Gustav180

Re: Behovet av fulltrafo eller isolationstrafo

Inlägg av Gustav180 »

Jo skyddsjorden ställer till problem ibland. Men om du lägger in en transformator mellan nät och instrument, så kommer dessa att vara "flytande" mot jord och mot varandra om jorden inte ansluts. Då kan även olika instrument ha olika jordpunkt om så är nödvändigt.

Vanligen brukar man koppla in det objekt man jobbar med till transformatorn så att den blir skild från jord. Sedan kan den jordas i godtyckligt punkt. Jag brukade använda det när jag jobbade med primärswitchade nätdelar t.ex. i TV-apparater eller kontorsmaskiner.

Som du själv säger, instrumenten innehåller också en fulltransformator. En transformator till kommer inte att tillföra något extra i säkerhet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Att låta jorden flyta är inte att rekommendera det kan bli fullständigt livsfarligt.
Bättre är att använda ett skop avsett för detta, dvs ett sk TV-reparatörsskop eller använda differentiella probar.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Differentialprob är alltså lösningen!

Varför blir det farligt om man låter skåpet flyta?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ta, gör du fel kan du spänningingssätta allting, dessutom ligger det förmodligen kondingar i nätdelen mellan primär och jord, så jorden spänningssätts per automatik.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

men de x y kondingarna är väl begränsade i storlek och därmed är.strömmwn begränsad.klassiska är att ntenningången på tvn ger lite kittel när man rör den och m en multimeter (högomig) kan den flyta på lite allt möjligt upp till 230v.

eller?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Grejjen är att man inte vet, och helt plötsligt börjar man mäta på lite högre spänningar än tänkt från början.

Nä, glöm flytande skop, antingen köper du dig ett gammalt Philips TV-skop på Ebay eller så skaffar du diff-probar.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

I stället för diff-prob så kan du använda en vanilg audio signaltrafo på ingång eller utgång.

Vid låga audiofrekvenser, och om det är en mindre bra trafo, så kan distortonen bli påtaglig.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

jo, det kan vara svårt att se 0,1 V 100 Hz om den är överlagrad med 230 V AC 50 Hz...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

De flesta oscilloskop har ju också möjlighet att subtrahera. Detta utnyttjar man för att göra diffmätningar utan diffprob. Finns inte subtraktion men addition använder man addition och invertering. Brukar stå i manualen hur man gör, det är inte alls svårt.
Nackdelen är att det går åt två ingångar för denna mätning.
Nerre

Inlägg av Nerre »

mr.olle.norell skrev: Både skåp och tongenerator är ju internt uppbyggda med var sin transformator, och elektroniken är därmed isolerad frän nätet.
Om jag istället fick ansluta dem med 2-polig nätkontakt som saknar skyddsjord skulle ju problemet vara löst på ett mycket enkelt sätt.
Beträffande elsäkerheten skulle en komponent som vidrör chassit inte göra det strömförande.
Detta då elektroniken i skåpet drivs från trafons sekundär som är isolerad från nätet.

Mycket få komponenter sitter väl före? Nätströmbrytaren bara? Bara detta bör väl kunna orsaka ett strömfarande farligt chassi?
Om höljet är skyddsjordat så kan du bara vara säker på att det är grundisolation mellan nätspänning och hölje. En intern ledare som lossnar "får" hamna mot höljet eftersom det är skyddsjordat.

Det sitter antagligen avstörningsfilter också, där sitter det Y-kondensatorer så bryter du skyddsjorden så har du antagligen halva nätspänningen på höljet.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Mindmapper skrev:De flesta oscilloskop har ju också möjlighet att subtrahera. Detta utnyttjar man för att göra diffmätningar utan diffprob. Finns inte subtraktion men addition använder man addition och invertering. Brukar stå i manualen hur man gör, det är inte alls svårt.
Nackdelen är att det går åt två ingångar för denna mätning.
Det kanske är en trevlig lösning! :) Skåpet har nämligen 4 kanaler!
Kanske är det "chop-kanppen"... Eller "alt-knappen".

Beträffande avstörningsfiltret som är vanligt förekommande så är jag med på att det sker en spänningsdelning mellan kondingarna så att chassit hamnar på ung halva nätspänningen i förhållande till jord om skyddsjord ej ansluts.
Detta om apparaten är ansluten i väggen på vanligt vis.

Men efter en trafo så flyter man ju! Chassit hamnar någonstans mellan trafons sekundärers "flytande" 230V, förmodligen omkring 115V om kondingarna är lika stora.
Är det ett problem? Det flyter ju ändå tänker jag och har ingen referens till nätets jord.

Kanske skall jag lägga ner idén med flytande skåp, men jag har svårt att se problemet. :humm:

Har svårt ett se skillnaden på följande:

Jag mäter på en förstärkare uppbyggd med transformator som därför "flyter" i förhållande till jord.
Mätningen utförs med ett skyddsjordat skåp som är låst till jordreferens.

Och:

Jag mäter på en förstärkare som är låst till jordreferens.
Mätningen sker med ett skåp som flyter p.ga en fulltrafo.

Varför är alternativ två "värre"?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är det att spänningen flyter som är hela vitsen. Det gör alltså inget att du får "halva" spänningen på höljet, eftersom den spänningen är flytande. Det gör inte ens nåt om du tar på fasen, eftersom spänningen är flytande kommer det inte att gå nån ström genom dig. Alltså gör det inget om fasen eller nollan råkar hamna mot höljet.

Det är därför du inte får bryta skyddsjorden utan att samtidigt sätta en fulltrafo före.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Jag är precis av samma uppfattning även om jag kanske inte uttryckte det lika klart i mitt förra inlägg! :)

Det är därför du inte får bryta skyddsjorden utan att samtidigt sätta en fulltrafo före.

Precis! Med stöd av ovanstående borde jag ju få bryta oscilloskopets skuddsjord om jag sätter en isolationstrafo innan?

Dock menar ju några att det skulle vara olämpligt just vid fallet oscilloskop, och att jag bör skaffa tvreparatörs-skåp eller finna annan lösning.

Är förutsättningarna andra vid just oscilloskop än andra apparater?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

"Kanske är det "chop-kanppen"... Eller "alt-knappen"."

Nä, det är det inte.. Chop/Alt styr enbart hur CRT-strålen sveper över skärmen, vid chop så hackar den upp linjerna och tar lite på varje vid varje svep, och vid Alt tar den varannat svep på varannan linje. :)
Skriv svar