Tips för att bygga en UV box

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Perkla

Tips för att bygga en UV box

Inlägg av Perkla »

Har planer på att bygga en UV box, en liten modell får det bli. Vad är bäst, att bygga med vanliga UV lysrör eller att bygga med UV led ? Skulle ju vara helt klart fränt att bygga en med LED´s fast har inte direkt hittat nån guide som förklarar hur man går till väga för att bygga just kretsen för att få LED att lysa osv osv... några tips ?

Tror det skulle kunna vara lämpligt att bygga LED kretsarna med exprimentkort med lödöar kanske ?

Bygger jag av lysrör så lär jag lämpligast köpa grejerna på Kjell, och kanske hitta en gammal scanner som man kan bygga in grejerna i verkar ju vara populärt åxå.

Alla tips är bra... :D
PopUnoNkoK

Re: Tips för att bygga en UV box

Inlägg av PopUnoNkoK »

Här finns lite info om min skönhet. :)

Bilder på den på sida 3

Näst sista sidan gör jag en markant förbättring med en "frostad" plexiskiva.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 4&start=30

Den kostade inte många kronor då jag använt fuldioder från ebay.

Är detta den bästa lösningen? Näe det är det inte. Men en enkel och billig.

Ps. Då den är transparent så är jag inte i garaget medans jag exponerar.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Har läst om den tidigare, vad menas med fuldioder ?

Har du nån ritning på hur du fixade kretskortet så det funkar som det ska ?

Intressant..
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Med "fuldioder" menar han säkert helt enkelt billiga, "no-name" lysdioder helt enkelt, där man alltså aldrig kan vara riktigt 100 på att de presterar som angivet.

Lite beroende på vilken nivå man vill lägga sig på så är en svepande låda ganska intressant. Jag byggde en av en gammal scanner, även jag med billiga UV-lysdioder från Ebay. Monterade dem så tätt det gick, tre rader, på ett experimentkort.
Det var mitt första riktiga PIC-projekt :)
Matar då med 12V och har kopplat dem i serie om tre.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

KLas-Kenny--> har du nån mer info om detta då jag faktiskt tänkt mycket på detta med svepande scanner jag åxå, men kan ju inte så mycket om PIC eller så, men faan vad coolt det skulle vara..
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Finns inte direkt någonting om just min här på forumet..

Men den är enkelt uppbyggd, på framsidan har jag monterat en 7segment-display som visar värden 1-9 och på insidan av lådan, bredvid "fönstret" har jag ritat sträck och siffror som motsvarar detta, det är alltså avståndet som visas på displayen. Sen en pot bredvid för att ställa in avståndet.
Använder de befintliga två knapparna på framsidan, en för start och en för stopp (ifall man skulle vilja stanna den tidigare, av någon anledning).
Sen har jag bara rivit ut all gammal elektronik och monterat lysdioderna i släden. Använder den befintliga stegmotorn för att köra släden, drivningen till den är bara en enkel ULN2003 (darlington-array) och det fungerar inte mer avancerat än att sätta "etta" på rätt ingång, 1-2-3-4-1-2-3-4 etc för att driva framåt, och tvärt om för bakåt.

Lite roligt är att min UV-låda fick exponera sitt eget kretskort, första gången hade jag allt uppkopplat på breadboard när jag körde den, och det kortet var då styrningen till lådan :D

Programmet är ganska simpelt, läs av ADC (analog-digitalkonverterare, inbyggd i PIC'en) för att se vad potentiometern står på hela tiden och visa motsvarande värde på displayen samtidigt som den letar efter signal ifrån startknappen. När den får signal från startknappen tar den senast avlästa värdet från ADC'n sen tänder den lysdioderna (de styrs av en transistor) sen stegar den motorn ett antal gånger multiplicerat med värdet från ADC, och tiden den väntar mellan varje steg är det som avgör exponeringstiden. När den stegat tillräckligt många gånger släcker den lysdioderna och kör så snabbt den kan tillbaka, till den går emot ändlägesbrytaren (en vanlig tryckknapp jag monterat bakom släden som trycks in när släden är längst bak).

Javisst ja, det första den gör vid påslag är att kolla om ändlägesbrytaren är intryckt, annars gör den det sista steget i körningen, dvs. backar släden tills ändlägesbrytaren trycks in. Annars vore det jobbigt om man drar ur sladden vid fel tillfälle :D

Jag saknar lite möjlighet att styra hastighet "on the fly", eftersom olika laminat har lite olika ultimat exponeringstid. Min hastighet är hårdprogrammerad så jag måste skruva upp den, koppla in programmeraren och ändra i programmet om jag vill ändra hastigheten. Men det hade inte varit särskilt svårt att implementera möjlighet att ställa hastighet, om man vill.. :)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Låter ju fantastiskt bra måste jag säga.. men tyvärr låter det rätt så komplicerad, det enda jag kan inom programmering är nog vad man lärde sig när man programmerade piratkort på 90 talet.. har programmeraren kvar än idag.. till piratkorten alltså, men en sån programmerare borde man kunna läsa in massa olika data på så kallade Access kort... men troligen inget för att bygga en sån maskin som pratas i denna tråden.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Nej, det gäller klart att lära sig.

Men det är ju bara en anledning att lära dig programmera microprocessorer, vilket kan bredda elektronikhobbyn väldigt mycket! :)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja visst är det så.. helt klart, Jag får se hur jag gör, känns inte så aktuellt att lära mig massa nya saker förens jag fått till lite mönsterkort som jag ska ha, och till det så behöver jag ju en UV låda.. så jag vet inte om man ska göra en enkel o köpa grejer från Kjell kanske blir billigast och smidigast.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag gjorde ursprungligen en svepande UV box (projekt tråd)

Jag eldade emmellertid upp superfluxdioderna och byggde en med fasta dioder istället, vilket kortade ner exponeringstiden och gav lika bra resultat.

Tyvärr mäktade jag aldrig med en projekttråd för den.

Det är den jag kör nu med stor belåtenhet.

Om du är intresserad så kan jag lägga upp info om den.

Som jag skrev i en annan tråd så kan jag fixa styrkort till dig för materielkostnad , men av rent medlidande för dina problem med diverse kortleverantörer så höjer jag erbjudandet
till att du även får med det stora kretskortet som led'arna skall sitta på plus att jag sänker från kostnaden för materielen till noll kronor.

För att få en bättre deal måste du alltså få någon att ge dig prylarna + lite pengar :razz:

För att få en komplett låda behöver du då:
- 1 kombinerad display & knappsats (jag gissar att Sodjan sitter på ett litet lager)
- 160st flattop UV dioder från eBay
- Snickra/hitta en lämplig låda och strömförsörjning
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

ToPNoTCH--> Du har PM
Användarvisningsbild
filipw

Inlägg av filipw »

Jag byggde en liten låda men billiga UV-dioder från Ebay.
Lödde allt på ett experimentkort, tog inte så lång tid när man väl kom igång.

Bild

Glaset är vanligt glas från en fotoram.
Exponerar korten 2-3 min.

Bild

Matar kortet med 12V DC.
Funkar bra och blev inte så dyrt, tack vare att man köpte dioderna från ebay.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ser ju relativt coolt ut måste jag säga, det finns ju massa massa olika modeller man kan bygga, Att bygga med LED´s i en låda har jag ju åxå funderat på faktiskt, känns ju relativt lätt i förhållande till att börja lära sig PIC och en svepande låda osv osv..

Känner mig dock osäker på hur man seriekoppar så många LED´s på samma gång.. :S
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

"Känner mig dock osäker på hur man seriekoppar så många LED´s på samma gång.."

Ska du seriekoppla alla så får du ha jäkla hög matningsspänning! :D

Det enklaste är att mata med tex. 12v och koppla dem i slingor om tre, med 3V lysdioder får du då 9V över dem, och 3V kvar till ett motstånd, det är ganska lagom (Du ska ej koppla fyra i serie utan motstånd, det är fy fy :ajabaja: Även om det av en del kanske kan tyckas att det skulle fungera). Så gör du helt enkelt ett gäng sådana slingor, parallellkopplade med varandra. Easy as Pie!
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja så måste det ju bli om man ska köra utan motstånd, måste ta och undersöka detta lite och se hur man kan göra för att få det att funka.. :D
Skriv svar