Finns inte direkt någonting om just min här på forumet..
Men den är enkelt uppbyggd, på framsidan har jag monterat en 7segment-display som visar värden 1-9 och på insidan av lådan, bredvid "fönstret" har jag ritat sträck och siffror som motsvarar detta, det är alltså avståndet som visas på displayen. Sen en pot bredvid för att ställa in avståndet.
Använder de befintliga två knapparna på framsidan, en för start och en för stopp (ifall man skulle vilja stanna den tidigare, av någon anledning).
Sen har jag bara rivit ut all gammal elektronik och monterat lysdioderna i släden. Använder den befintliga stegmotorn för att köra släden, drivningen till den är bara en enkel ULN2003 (darlington-array) och det fungerar inte mer avancerat än att sätta "etta" på rätt ingång, 1-2-3-4-1-2-3-4 etc för att driva framåt, och tvärt om för bakåt.
Lite roligt är att min UV-låda fick exponera sitt eget kretskort, första gången hade jag allt uppkopplat på breadboard när jag körde den, och det kortet var då styrningen till lådan
Programmet är ganska simpelt, läs av ADC (analog-digitalkonverterare, inbyggd i PIC'en) för att se vad potentiometern står på hela tiden och visa motsvarande värde på displayen samtidigt som den letar efter signal ifrån startknappen. När den får signal från startknappen tar den senast avlästa värdet från ADC'n sen tänder den lysdioderna (de styrs av en transistor) sen stegar den motorn ett antal gånger multiplicerat med värdet från ADC, och tiden den väntar mellan varje steg är det som avgör exponeringstiden. När den stegat tillräckligt många gånger släcker den lysdioderna och kör så snabbt den kan tillbaka, till den går emot ändlägesbrytaren (en vanlig tryckknapp jag monterat bakom släden som trycks in när släden är längst bak).
Javisst ja, det första den gör vid påslag är att kolla om ändlägesbrytaren är intryckt, annars gör den det sista steget i körningen, dvs. backar släden tills ändlägesbrytaren trycks in. Annars vore det jobbigt om man drar ur sladden vid fel tillfälle
Jag saknar lite möjlighet att styra hastighet "on the fly", eftersom olika laminat har lite olika ultimat exponeringstid. Min hastighet är hårdprogrammerad så jag måste skruva upp den, koppla in programmeraren och ändra i programmet om jag vill ändra hastigheten. Men det hade inte varit särskilt svårt att implementera möjlighet att ställa hastighet, om man vill..