Antennförstärkning för FM-bandet - inbyggd antenn

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
jema
Kontakt:

Antennförstärkning för FM-bandet - inbyggd antenn

Inlägg av jema »

Hallå!
Vet inte om jag postar i rätt avdelning, men;
Jag har köpt en vanlig enkel (men dyr, inget skit mao) FM-radio att lyssna på på jobbet. Dessvärre är mottagningen på jobbet urusel, vilket även gäller för mina kollegor i samma byggnad.

Tanken dök upp att bygga in en antennförstärkare i radion. Jag hittade efter lite googlande denna;
Länk till PDF
Jag undrar om någon har erfarenhet/kunskap i detta ämne. Hjälper det att förstärka den inbyggda (ganska begränsade) antennen? I så fall, ska jag även då sträva efter 50ohm på OUT på antennförstärkaren? Finns det enklare/bättre sätt att förstärka signalen utan att få extra brus?
Jag hittar inte värden på alla kondensatorer i kopplingsschemat för ovan länkade antennförstärkare, är det någon smart som kan räkna ut dessa eller har ett bättre schema med värden?

Ett enklare alternativ kanske; Kan jag försöka förbättra antennen som sitter original på något sätt? Tex linda koppartråd runt och hänga upp i gardinstången? :roll:

Radion, om någon är nyfiken, som jag vill "förbättra" är en Grundig Cosmopolit 3F WEB IP (Länk till prisjakt)

Jag är tacksam för alla svar.
Pejlaren

Re: Antennförstärkning för FM-bandet - inbyggd antenn

Inlägg av Pejlaren »

Skicka ut en antenn utanför fönstret! Om du inte vill skruva upp den så koppla på en koax på antennen och sätt på en trådantenn, typ en dipol. Antennförstärkare kommer med all saonnolikhet bara förstärka upp bruset. Antenningången för rundradiomottagare brukar vara 75 Ohm.

Är det Sveriges Radio du lyssnar på sänder dem horisontellt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

köp 2st bilantenn spröt och bygg en vertikal dipol. funkar jättebra för mig iaf.
Rätt dålig bild, men det är bara lite snabbt ihopkladdat.
Bild
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

ett alternativ är att göra en passiv repeater. sätt en rätt rejäl antenn på taket på byggnaden och sedan ner till mindre antenner i byggndaden som är direktkopplade med coax till takantennen. Men det blir pilligt att få till.
jema
Kontakt:

Inlägg av jema »

Hallå igen!

Tack för alla smarta tips!
Jag skulle snabbprova en gratisvariant, och ta mig tusan, det fungerar klockrent!
Nu ska jag bara ta med lite krympslang till jobbet o dra över antennen/kabeln så det sitter ordentligt...

Bild

Ca. 4m kabel hänger i gardinstången på jobbet nu. Ni kan även lägga märke till den fantastiska utsikt som jag erbjuds.
Bild

PS. På min jakt efter kunskap snubblade jag på servicemanualen till min radio, hojta om någon vill ha den.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Mycket metall brukar göra susen.
Köpte en kristallmottagare (germaniumdiod-baserad) hos Clas Ohlson någon gång i slutet på -70-talet.
Bäst mottagning var när den anslöts till ett taggtrådsstängsel vid någon stor bondgård.
Ju större desto bättre.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

en antenn ska gärna ha rätt längd för att fungera bra. Det är lätt att räkna ut.
dela frekvensen med 300 och du får svaret i meter. Dela det på 2 och du har den optimala antennlängden.
Så räkna på tex. 90MHz så är det ungefär i mitten av FM bandet. 300/90=3,3 3,3/2=1,6 Så en antenn på 1,6Meter borde fungera bra. Sen en jordtråd åt motsatt håll ifrån antenntråden så blir det ännu bättre.
Skriv svar