DIY blockkalibrator

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
TMCSEngineering

DIY blockkalibrator

Inlägg av TMCSEngineering »

Jag har kommit i kontakt med blockkalibratorer (AMEtek) tidigare i mitt arbete och funderar nu på att bygga en egen blockkalibrator till mitt företags lab.

Bild

Jag funderar på att använda en stor processorkylare tillsammans med ett peltierelement för kylning och glödtråd för uppvärmning av aluminiumblocket (har varit inne på att alstra värme genom att vända polaritet på peltierelementet men är osäker på om det är någon bra idé). Temperaturregleringen tänkte jag sköta med en mikrokontroller-baserad termostat (tvålägesreglering) som mäter temperaturen med en termistor eller pt100-givare och slår på eller av glödtråden eller peltierkylaren beroende på skillnaden mellan inställd och aktuell temperatur. Om blockets aktuella temperatur är lägre än den inställda låter jag MCU:n aktivera reläet som styr glödtråden och om temperaturen är högre än den inställda stänger den av glödtråden. Om användaren ställer in en lägre temperatur aktiverar jag peltierkylaren/fläkten för att kyla ner blocket till önskad temperatur.

Var kan jag hitta mer information om hur en blockkalibrator är uppbyggd och fungerar?

När jag använde blockkalibratorn hos min tidigare arbetsgivare hörde jag en fläkt starta i instrumentet när jag ställde in en lägre temperatur så jag antar att den använder en kombination med glödtråd och peltier/fläktkylare för att skapa värme resp. kyla.
blueint
Kontakt:

Re: DIY blockkalibrator

Inlägg av blueint »

Ett tips är att förklara vad en blockkalibrator är, och vad man använder den till ;)
TMCSEngineering

Re: DIY blockkalibrator

Inlägg av TMCSEngineering »

Blockkalibratorn används till kalibrering av temperaturgivare t.ex Pt-100 och består av ett metallblock(aluminium) som håller en stabil förinställd temperatur.

http://www.dmm.ca/ametek-jofra-atc-series.html
Skriv svar