Laga och sälja eller skrota tjocktv?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Kontakt:

Re: Laga och sälja eller skrota tjocktv?

Inlägg av bos »

Gimbal skrev:Går det verkligen att sälja en tjocktv överhuvudtaget?
Det enda man kan tänka sig tjäna pengar på är leveransen ;)

Jag skrotar - fullt fungerande! - tjock-TV, mellan 5-10 st, varje vecka. Vill folk ha tjock-TV är det bara att komma till oss och hämta.
Användarvisningsbild
matsadona

Re: Laga och sälja eller skrota tjocktv?

Inlägg av matsadona »

Jag hör till den skara människor som fortfarande letar efter och använder CRT apparater. Och jag betalar för dem också, förutsatt att jag hittar en bra modell i rätt storlek. Oftast får man en 20-tummare fär en hundring på den lokala loppisen.
Vad är då skälet till detta intresse för en föråldrad teknik? Jo, jag sparar på och renoverar gamla arkadspel.
Ett par 150ohms motstånd på RGB signalerna och det är bara att tuta och köra med en vanlig tv.
Tyvärr varierar upplösningen och frekvensen mellan olika spel, så tillgång till servicemenyn är i stort sett ett måste. Annars får man någon centimeter utanför bild.
Jämför man då med priserna för ”riktiga” arkad monitorer så är valet oftast ganska lätt. Även om ett arkad chassi har många fördelar med potentiometrar för allt tänkbart i geometrin. Dock brukar de vara jobbiga att få till färgerna (framförallt på billigare Kina chassin) och då är en vanlig TV att föredra, då dessa nästan alltid har perfekta färger. Mitt begränsade spelande kräver heller inga ”heavy duty” prylar som skall stå på dygnet runt år efter år. Sedan finns det alltid purister som tycker man hädar och förstör… men jag bryr mig mer om att ha en bra bild, och utifrån kan ingen se skillnaden. Dessutom har jag inga planer på att sälja så framtida värde är ointressant. Sedan är det naturligtvis roligare om man kan få tag i originalprylar till en billig peng.
Skriv svar