Laga och sälja eller skrota tjocktv?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mjv

Laga och sälja eller skrota tjocktv?

Inlägg av mjv »

Hej.

Har en 6 år gammal Centrum 32" som bara står och tar plats och sprider dålig stämning i förrådet.
Det är ett fel på den som yttrar sig genom att bilden krymper ihop. Som om den inte orkar breda ut sig ibland.
Är det lönt att laga (under förutsättning att det är något enkelt som taskiga kondingar) och sälja för vad man nu får, en femhundring kanske? Eller finns det användbara prylar i den som som motiverar en skrotning istället, och i sådana fall vad?
Gimbal

Re: Laga och sälja eller skrota tjocktv?

Inlägg av Gimbal »

Går det verkligen att sälja en tjocktv överhuvudtaget?
mjv

Inlägg av mjv »

Hehe, ja jag vet i fasen. Det kanske inte ens går.
Men iaf, vad finns att ta reda på? Det jag kommer på är transformatorn och kanske nån spole?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Sök annars på modellnamnet och felet så kan du mycket väl hitta någon som haft liknande fel på nätet och i bästa fall även en lösning på det. Annars är elektrolytkondingar ett inte för ovanligt fel speciellt där det varit varmt eller dåliga lödningar, kolla på lite större elektrolytkondingar om toppen på någon buktar ut om så bara en 1/10-dels mm för då är det till att byta byta.

Njae en tjock tv är nog lika svårsålt som en påse extra saltade jordnötter till en ökenvandrare som varit utan vatten i en dag. Bara frakten eller bensin pengen för att hämta är oftast mer än vad de är värda i dags dato och samma gäller i stort även med CRT datorskärmar, tyvärr för det har jag några liggandes.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

* Fjärrkontroll
* IR mottagare
* Transformator
* Nätsladd
* Förstärkare
* Högtalare
* Ferritkärnor
* Lindningstråd
* Diverse chips..
* Kontakter
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

* Högspänningstrafo :twisted: :twisted:

/// Marcus
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Mjae, inte trafon men eventuellt något som heter fly-back-kondensator.
Nu är det många år sedan jag lagade TV-apparater, men om bilden blir liten på alla håll så tyder det på att högspänningen stiger till alldeles för höga värden.
Tyvär kanjag inte ge dej mera tips för 32-tummare fanns inte när jag lagade TV.
När jag köpte platt-TV:n gick det att få några hundringar för den gamla. Den var förstås i perfekt skick och var inte så klumpig. Bara en 25-tummare.
Skulle nog köra till elekronikåtervinningen om jag vore dej. :cry:
Användarvisningsbild
SA7ACA
Kontakt:

Inlägg av SA7ACA »

Men tror inte att det är värt besväret, HemTema (Audio Video) här i byn reade ut sina 32-tjockisar för just 500:- nya, men nu står dom bakom butiken, osålda...
Men visst, det är ju alltid lattjo att försöka hitta fel & laga själv, men räkna inte med någon vinst, tyvärr :(
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Mina grannar vill bli av med sin 32". Bättre att någon hämtar gratis än att frakta den till återvinning tycker de. Så priset är nog nära noll. Jag har 2 st stående så de går också att hämta

Protte
labmaster

Inlägg av labmaster »

Mitt tips är också återvinningen. Felet sitter i högspänningsdelen och där gör man klokast att förlänga handen med en skruvmejsel om man skall in och böka. Glömmer man dessutom att dra ur sladden ur väggen så kan det vara godnatt med allt pulande med elektronik i framtiden.

Saken är den att man skall inte böka i gamla TV-apparater om man inte har tillräcklig kunskap. Det går nämligen mycket enkelt att avgöra om man har tillräckligt med kunskap. Behöver man fråga vad för fel det är på apparaten i EF så har man helt enkelt för låg kunskap för att laga TV:n men tillräcklig kunskap för att köra den till återvinningen. Saknas körkort finns det säkert någon snäll granne som kan hjälpa till.
mjv

Inlägg av mjv »

Hmm, jaha.
Nåja, som jag skrev så hade jag bara tänkt försöka laga om man kunde se något uppenbart som svullna elektrolyter.
Och jag frågade faktiskt inte vad det var för fel, även om jag potentiellt mycket väl har kunnat be om hjälp om jag haft högre ambitioner att fixa problemet.

Men det blir nog skrot av denna, ska öppna på och löda bort det som kan tänkas vara bra att spara (en av trådens frågeställningar).

(Har körkort och brukar hålla mig på rätt körbana, inte kladda på högspänd elektronik och inte göra "chins" på skenorna i taket i ställverken jag grejar med dagligen. )
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

"chins"?
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

chin-ups.

räckhäv på svenska.

hehe, det är väl inget problem med.att göra det.i ställverk bara det är lågspänning och du har gummihandskar.och inte går för.högt :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

SM7CZR skrev:Nu är det många år sedan jag lagade TV-apparater, men om bilden blir liten på alla håll så tyder det på att högspänningen stiger till alldeles för höga värden.
Å andra sidan så lär väl horisontalavlänkningen vara rätt så proportionell mot högspänningen förutsatt att det inte är något oväntat knas just med grejerna efter högspännings/horsintalslutsteget?

Jag kanske minns helt galet men minns att min gamla östtyska RFT (OEM-märkt "Dixi") Colormat 4506 ger mindre bild då nätaggets alla spänningar sänks och större bild då de ökas. Jag hade problem med att nätagget "skenade" uppåt i spänning när den hade varit igång ett tag, och klarade kanske 10 års användning utan egentlig lagning på att ställa ner spänningen en bit så att bilden blev för lite liten men att TV'n i övrigt faktiskt fungerade helt okej. Nu behöver nätdelen verkligen åtgärdas, den skenar bums, varpå TV'n hamnat i att-göra-högen. Hade det varit nån annan TV hade den åkt på skroten rätt bums efter att jag tagit reda på prylar, men min dragning till gamla östtyska teknikprylar gör att jag såklart inte kan skrota TV'n. (Med den klassiska modifieringen att löda in 4st 75ohm-termineringsmotstånd och tre små kondenatorer på lämpligt värde så får den RGB-ingång och ger riktigt bra bild även med en modern digitalbox eller 90-talets d2mac-parabolmottagare).
En sånhär är det jag har:
http://www.radiomuseum.org/r/ferns_st9_ ... _4506.html

(Ja, sen har jag också en Colorlux 4016 fast den är dels skadad av åska såpass att det saknas en del kretskortsbanor och dels så har den åkt i backen så träskalet är skadat, den är mest sparad av nostalgiska skäl. Jag har lekt med tanken att köpa en likadan med slutkört bildrör på nån semester i Tyskland och växla bildrör eftersom denna åskskadades när den bara var nåt år gammal, men det kommer väl aldrig bli av. Å andra sidan ska väl förråden i stugan användas till något ;)
http://www.radiomuseum.org/r/stern_stas ... _4016.html )
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

mjv:

Centrum apparaterna brukar ha chassi från Vestel.
Kolla vad det är för chassi och gå sedan in på Leiflines sida för feltips.

http://www.leifline.com/reptips/Tv/Vestel.htm

Kjelle
Skriv svar