8051 som startar om?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
AndersE
Kontakt:

8051 som startar om?

Inlägg av AndersE »

Jag har problem på ett av mina projekt.
Kortet är baserat på en 89C420, jag har extern flash och sram. Ethernetkontroller och GSM-modul finns på kortet.

När jag kör med min EPROM-emulator (en Italiensk "Byterunner") så händer det att processorn startar om lite då och då. Det kan vara direkt efter påslag, eller så kan det gå utan problem i timmar. Händer att det bara står och bootar om gång på gång med ~30 sek intervall också.

Detta problem inträffade även när jag körde min Dataman S4 som emulator.

Nästa problem är att cpun vägrar starta vid power on, om jag inte har haft eprom-emulatorn bortkopplad en stund innan.

Fattar ingenting! 5V är stabil och fin, även reseten. Kan rycka hur mycket som helst i den när kortet väl hängt sig, men det enda som hjälper är att plocka loss emulatorn.

Har sett hängnings-fenomenet när jag kör med en flash, så det borde inte vara _enbart_ emulatorn som bråkar.

Vad kan få en 8051:a att boota om ?
Watchdog, ja, men den är inte aktiverad. Vad mer?
Det går ju inte att skriva sönder kodutrymme från CPUn.. :?

Är det min GSM-modul som stör ut resten av kortet? (Antennen är en bit bort)
Användarvisningsbild
Porto
EF Sponsor

Inlägg av Porto »

Vad kör du processorn i för hastighet? (den kör externt **rom 4 ggr snabbare än original 8051)
Hängningarna med emulatorn kan bero på att flatkabeln mellan emulatorn och sockeln på datorkortet är för lång, om det fungerar bättre om du kör processorn i lägre hastighet - prova att kapa flatkabeln en bit. Eller så har emulatorn för slött ram.

Att processorn hänger sig tills man kopplar ur emulatorn kan bero på att om emulatorn har egen strömförsörjning så kan processorn strömförsörjas via portarna (P0-P3) om emulatorn har pullupp motstånd.

Kan ju även vara processorn som strular, sitter den i sockel så att den är lätt att byta?

Sedan är ju åtminstone de första revisionerna av 89C420 ganska buggiga, fast de flesta buggarna gäller bara om man kör på det inbyggda flash-minnet (http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/2963)
AndersE
Kontakt:

Inlägg av AndersE »

Jag märkte ingen skillnad när jag dubblerade klockfrekvensen.
Matar den med en 14.7456 MHz kristall och har satt 2X-bit:en, så den snurrar på 29,4912 MHz.
Kabeln till emulatorn är 15 cm, så det finns inte så mycket att ta av.
...men det kanske är värt ett försök.

Emulatorns SRAM är specat till 70 ns, och emulatorn använder sig av HC-logik.

Den har ingen egen strömförsörjning, utan matas av mitt cpu-kort.
Förmodligen matas alltihop av PCn via parallellporten. (Det går ju lika bra att rycka ur kabeln till datorn en stund).

Tycker fortfarande det är en mycket konstig hängning. Varför går det inte att ta cpu:n ur det genom att rycka i Reset ??

Cpu:n är inte socklad, utan är en PLCC som sitter fastlödd.
Jag får väl ta och bygga ett nytt kort då, och kanske skaffa en nyare revision av cpu:n.

Provade igår att köra direkt från flash, ock då är alla problem som bortblåsta! :?

Tror jag ska bita i det sura äpplet och köpa ett dyrt DPSRAM ändå.
Bild
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

IMG åt folket? :)

Du får sälja en av dina gamla emulatorer till mig då. :)
AndersE
Kontakt:

Inlägg av AndersE »

WTF!?

Hmm, till och börja med var det en tankevurpa, det var ju ingen bild jag skulle länka tll... Men sedan funkade det inte med lat-knapparna...förrän jag ser mitt inlägg... ? Mysko.

Visst kan jag sälja en emulator till dig. Jag har ju en över redan nu.

Nypris 1400:- Vad bjuder du ? :)
Användarvisningsbild
Porto
EF Sponsor

Inlägg av Porto »

Har du möjlighet att testa emulatorn på något annat kort?, det är inte dil-kontakten ute på flatkabeln som glappar?
Går det att läsa tillbaka innehållet i emulatorn till PCn efter att processorn har spårat ur för att se om innehållet stämmer?

Vilket page mode används?, du kan ju även prova att ställa ned farten till 1/1024

Har du möjlighet att kolla vilken pulslängd psen-signalen har, samt hur de övriga datasignalerna ser ut?
AndersE
Kontakt:

Inlägg av AndersE »

Jo, om jag bygger ett kort till så kan jag testa på det :)

Tyvärr går det inte att läsa tillbaka emulatorinnehållet.
Jag kör "default" pagemode, som vilken 8051:a som helst.

Man tycker ju att det lutar åt emulatorproblem, då det funkar perfekt med en flash nu. Verkar dock som att jag ligger på marginalen ändå, flashen är ju också 70 ns. har iofs ingen HC-logik i vägen.

Alternativt köper jag en fin dyr emulator... :(
Skriv svar