Nej, i alla fall inte magnetronen.eller plocka ut delar att leka med.
Laga micro, bränd resistor, hur avgöra värde?
Re: Laga micro, bränd resistor, hur avgöra värde?
-
rikkitikkitavi
med leka avser jag "kast med liten magnetron" tex. Annan användning är experimenterande...
innehåller även vanliga mikrovågsugnsmagnetroner BeO ?
annars är den i princip ofarlig, ej spänningsatt då såklart. om man inte klämmer sig på magneten
innehåller även vanliga mikrovågsugnsmagnetroner BeO ?
annars är den i princip ofarlig, ej spänningsatt då såklart. om man inte klämmer sig på magneten
Eller hålla isär nolla och jord...spufuz skrev:Man kan ju undra vad dessa elektriker har för utbildning när man inte kan hålla isär nolla och fas?!
Ajabaja! Man kan få magnetronen i ögat om man kastar den! Kast får endast ske av behörig magnetronkastare och ej längre än 2 meter, se magnetronförordningen 1§.rikkitikkitavi skrev:med leka avser jag "kast med liten magnetron" tex. Annan användning är experimenterande...
MVH / Stalin
För övrigt. Varför ska det vara sådan moralpredikning jämt? Vad är funktionen med ett forum egentligen?
"Måste du fråga är du för dum för att få svar på frågan".
Vilken jävla inställning alltså.
TS, har du några bilder på kortet?
Handlar inte om moralpredikning, utan om avrådan från potentiellt mycket farliga saker.
Koppla bort primären på trafon vid testnng av styrkortet så är mikrovågs- och högspänningsrisker borta.
Det trådskaparen kallar kondigar är antagligen varistorer. Magnetron och trafo har sannolikt inte sett någon överspänning och definivt inte om luckan stod på glänt som den ofta gör för att ugnen skall torka. Där finns alla gånger en spänningsregulator på styrkortet och den kan mycket väl med lite tur ha klarat överspänningen och då också skyddat den övriga elektroniken.
Saker som timers och PT100-termostater som råkat kopplas mellan faserna klarar sig ofta ganska bra. Varistorer och säkring/motstånd som brinner upp. De repareras ju normalt inte, men kasserade sådana har jag reparerat ett antal av för amatörbruk. De kostar ju mycket sett ur en privatpersons perspektiv.
Det trådskaparen kallar kondigar är antagligen varistorer. Magnetron och trafo har sannolikt inte sett någon överspänning och definivt inte om luckan stod på glänt som den ofta gör för att ugnen skall torka. Där finns alla gånger en spänningsregulator på styrkortet och den kan mycket väl med lite tur ha klarat överspänningen och då också skyddat den övriga elektroniken.
Saker som timers och PT100-termostater som råkat kopplas mellan faserna klarar sig ofta ganska bra. Varistorer och säkring/motstånd som brinner upp. De repareras ju normalt inte, men kasserade sådana har jag reparerat ett antal av för amatörbruk. De kostar ju mycket sett ur en privatpersons perspektiv.
Jovars, nog är det moralpredikning allt. Avråda kan och ska man göra när det känns befogat, men prio ett borde ju vara att hålla sig till frågeställningen.
Håller du inte med om att det blir lite "ställer du en fråga är du för dum för att få ett svar"?
Sabbar ju vitsen med öppna forum.
Och potentiella faror pratar du om. Rent spontant kan jag inte hitta en enda sak som inte är en potentiell fara...
Håller du inte med om att det blir lite "ställer du en fråga är du för dum för att få ett svar"?
Sabbar ju vitsen med öppna forum.
Och potentiella faror pratar du om. Rent spontant kan jag inte hitta en enda sak som inte är en potentiell fara...
Nej, handlar om ansvar, har inget med moral att göra.
Bäste mjv!
Moralpredikan, nej för bövelen. Jag tycket Tomas gör helt rätt i att avråda och berätta om faror. Forumet svämmar nästan över ibland med korkskallar som skall ge sig på att modifiera, laga eller koppla om kablar i elsystem avsedda för 220 eller 380V. Tyvärr uppstår många gånger en massa gissningslekar från forumets medlemmar om ditten och datten kring hur dessa modifieringar eller kabeldragningar skall gå till. Argumenten brukar vara att det är bättre att beskriva hur det går till eftersom att TS:en i alla fall kommer att ge sig i kast med tokigheterna. Men vi får väl kanske ha förståelse för att de som tycker det är roligt att få glänsa lite med sina kunskaper om högspänning och att dessa måste få tävla om att hinna först med att hitta den bästa pedagogiska beskrivningen om hur det skall vara i teorin så att TS:en kan koppla friskt i sitt elnät eller i sina elapparater.
Nåväl, de som avråder brukar ofta hamna i blåsväder och blir beskyllda för att vara moralgubbar men vem f-n har sagt att just du eller någon annan har rätt att vara bödeln som avgör var gränsen går mellan moralpredikan och ansvarstagande från en EF-medlem i sådana här lägen som exempelvis i denna tråd.
Hoppsan, det här blev visst lite vasst solglasögon på med andra ord. Men å andra sidan har du eller någon annan läst så här långt kanske det inte hjälper att kyla ned känslorna med ett par mörka solglas
.
Alla ansvarstagare får poäng av mig i denna tråd.
Moralpredikan, nej för bövelen. Jag tycket Tomas gör helt rätt i att avråda och berätta om faror. Forumet svämmar nästan över ibland med korkskallar som skall ge sig på att modifiera, laga eller koppla om kablar i elsystem avsedda för 220 eller 380V. Tyvärr uppstår många gånger en massa gissningslekar från forumets medlemmar om ditten och datten kring hur dessa modifieringar eller kabeldragningar skall gå till. Argumenten brukar vara att det är bättre att beskriva hur det går till eftersom att TS:en i alla fall kommer att ge sig i kast med tokigheterna. Men vi får väl kanske ha förståelse för att de som tycker det är roligt att få glänsa lite med sina kunskaper om högspänning och att dessa måste få tävla om att hinna först med att hitta den bästa pedagogiska beskrivningen om hur det skall vara i teorin så att TS:en kan koppla friskt i sitt elnät eller i sina elapparater.
Nåväl, de som avråder brukar ofta hamna i blåsväder och blir beskyllda för att vara moralgubbar men vem f-n har sagt att just du eller någon annan har rätt att vara bödeln som avgör var gränsen går mellan moralpredikan och ansvarstagande från en EF-medlem i sådana här lägen som exempelvis i denna tråd.
Hoppsan, det här blev visst lite vasst solglasögon på med andra ord. Men å andra sidan har du eller någon annan läst så här långt kanske det inte hjälper att kyla ned känslorna med ett par mörka solglas
Alla ansvarstagare får poäng av mig i denna tråd.
Och jag bär med stolthet moralhatten, om man nu skall kalla detta för moral, vilket jag inte gör iofs, snarare ansvarshatten.
@TomasL: Det är bra att du har ansvarshatten, och varnar för riskerna.
Det behövs alla gånger någon gör ingrepp i en elektrisk apparat.
...men det måste finnas en balans mellan varningar och viljan att hjälpa.
Forumet är till för att hjälpa, och det tycker jag inte vi ska neka TS.
TS känner nu till riskerna, och är han osäker efter ihopsättandet kan
han ta micron till närmaste vitvaruverkstad, så HF-testar de den.
Ingrepp i princip alla elektriska apparater är farligt, och brandrisken är den största faran.
Det behövs alla gånger någon gör ingrepp i en elektrisk apparat.
...men det måste finnas en balans mellan varningar och viljan att hjälpa.
Forumet är till för att hjälpa, och det tycker jag inte vi ska neka TS.
TS känner nu till riskerna, och är han osäker efter ihopsättandet kan
han ta micron till närmaste vitvaruverkstad, så HF-testar de den.
Ingrepp i princip alla elektriska apparater är farligt, och brandrisken är den största faran.