Laga micro, bränd resistor, hur avgöra värde?
-
SultanenNx
Laga micro, bränd resistor, hur avgöra värde?
Håller på att laga en helt ny micro som dog efter att elektrikerna lyckats koppla något fel så det gick 400V ut i köket hos mina föräldrar.. Hittat ett kretskort me två brända kondingar m.m. dessa är inga problem att identifiera och byta, men på undersidan av kortet sitter det ett ytmonterat litet bränt motstånd, helt omöjligt att läsa texten på det, det enda jag kan avgöra är att det är en resistor av namnet "R14"..
Hur skall jag gå till väga för att hitta värdet på denna resistor?
Micron heter Siemens HF24M261
(EDIT Hittat samma micro men annat namn, kanske något som skiljer.. HF15M562B)
Kretskortet är märkt med lite olika saker:
AG(M)XEELR-POWER
Midea
Ver:M1.5
2009-05-20
E173873
4909
Tacksam för all hjälp man jag kan få!
-Jonas
Hur skall jag gå till väga för att hitta värdet på denna resistor?
Micron heter Siemens HF24M261
(EDIT Hittat samma micro men annat namn, kanske något som skiljer.. HF15M562B)
Kretskortet är märkt med lite olika saker:
AG(M)XEELR-POWER
Midea
Ver:M1.5
2009-05-20
E173873
4909
Tacksam för all hjälp man jag kan få!
-Jonas
Re: Laga micro, bränd resistor, hur avgöra värde?
Hej och välkommen till forumet!
Om Elektrikern kopplat fel och bränt din micro så borde det vara hans/hennes huvudvärk, inte din!
Om Elektrikern kopplat fel och bränt din micro så borde det vara hans/hennes huvudvärk, inte din!
-
SultanenNx
Tack så mycket!
Micron och övrigt som strök med är ersatt, jag nyrenoverar en lägenhet och tänkte att det inte vore fel att få en micro värd 3000kr för priset av några simpla komponenter =)
Micron och övrigt som strök med är ersatt, jag nyrenoverar en lägenhet och tänkte att det inte vore fel att få en micro värd 3000kr för priset av några simpla komponenter =)
Och, eftersom du dels saknar kunskap om att renovera en micro och dels saknar servicehandledningen, är det inget du överhuvudtaget du bör ge dig in på, såvida du och din närmaste omgivning inte vill bli blinda eller sterila.
SKROTA den och köp en ny, var inte dumsnål.
Dessutom är det faktiskt försäkringsbedrägeri att reparera den.
Man kan ju undra vad dessa elektriker har för utbildning när man inte kan hålla isär nolla och fas?! 
Tja, är det en gammal installation där allt är enfärgat, så....
-
SultanenNx
Är på jakt efter hjälp att hitta rätt komponenter, inget annat. Att det skulle vara någon fara att renovera ett styrkort.. jo tjena..TomasL skrev:Och, eftersom du dels saknar kunskap om att renovera en micro och dels saknar servicehandledningen, är det inget du överhuvudtaget du bör ge dig in på, såvida du och din närmaste omgivning inte vill bli blinda eller sterila.
Hittat styrkortet att köpa hos siemens för 666:- inkl frakt.. frågan är väl dock om man får handla där utan att vara service verkstad. Det får bli alternativet om komponentbyte inte löser det hela.
Tja, ditt svar säger att du inte har en susning hur en micro är konstruerad, kan du garantera att all skarvar mellan höljena blir garanterat HF-täta, tror inte det.
Är de inte HF-täta så kan följderna bli blindhet mm.
Är de inte HF-täta så kan följderna bli blindhet mm.
Låter som att du försvarar händelsen? Det finns ju faktiskt mätinstrument som man bör använda till och med om ledarna är färgade...TomasL skrev:Tja, är det en gammal installation där allt är enfärgat, så....
Senast redigerad av spufuz 5 januari 2012, 22:24:27, redigerad totalt 1 gång.
Nä jag försvarar det inte, men tyvärr misstag händer.
Att hoppa på en hel yrkeskår pga ett misstag, tycker jag är felaktigt, montören ifråga fick nog skäll så det räcker, tror jag.
Att hoppa på en hel yrkeskår pga ett misstag, tycker jag är felaktigt, montören ifråga fick nog skäll så det räcker, tror jag.
Äh man behöver inte riva hela mikron, alltså själva "buren" där magnetronen strålar, för att få fram kretskorten. Själva höljet har inget med att skärma av strålningen, så att ta av och sätta dit det igen är inget som riskerar att någon strålning börjar läcka.
För att göra ingrepp på en micro krävs en microvågsdetektor att scanna alla skarvar med efter att man satt ihop den igen.
Kommer inte ihåg exakta gränsvärdet för det är ett par år sen jag mekade med en sist, men det är lågt.. men man märker om det är en skruv som är dåligt åtdragen.
Sen om man väljer att riskera att grilla testiklarna eller andra komponenter som kan vara bra att ha är väl upp till var och en.
Darwinism tror jag det kallas?
Kommer inte ihåg exakta gränsvärdet för det är ett par år sen jag mekade med en sist, men det är lågt.. men man märker om det är en skruv som är dåligt åtdragen.
Sen om man väljer att riskera att grilla testiklarna eller andra komponenter som kan vara bra att ha är väl upp till var och en.
Darwinism tror jag det kallas?
Borre, är du säker på det?? Och kan du garantera det?
Jag kan det inte, trots att jag plockat isär en bunt.
Som jag förstått konstruktionen ingår ytterhöljet aktivt i avskärmningen, ärligt talat konstigt vore annat, med tanke på vad de kostar.
Jag kan det inte, trots att jag plockat isär en bunt.
Som jag förstått konstruktionen ingår ytterhöljet aktivt i avskärmningen, ärligt talat konstigt vore annat, med tanke på vad de kostar.
Jag hoppade inte på en hel yrkeskår. Jag syftade på det här fallet...TomasL skrev:Nä jag försvarar det inte, men tyvärr misstag händer.
Att hoppa på en hel yrkeskår pga ett misstag, tycke
r jag är felaktigt, montören ifråga fick nog skäll så det räcker, tror jag.