Är detta labbaggregat värt att bygga?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mjv

Re: Är detta labbaggregat värt att bygga?

Inlägg av mjv »

Är väl som med Apples grejor. Du betalar 3200 extra för att får det kända märkets label på lådan. :)
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Varför finns inga labbaggregat med Apple-logga?
Dom måste väl vara bland de mest inne som finns att få tag på,
eller ett labbagg med 3M på.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

iPOWER ?

Vad skall du med ett labb agg där du kan justera utspänningen men det bestämmer vilken strömbegränsning du skall ha, oberoende av behov?

samtidigt som en massa typer som inte kan skilja på motstånd och säkring sjunger dess lov för det är så "användarvänligt" för att knapprna har så sköb känsla ?

solly, men kunde inte låta bli.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Starta en månadsblaska -

Power Supply -Världen
Allt om Power Supply
Power Supply Nytt

Tester, utvärderingar, test-vinnare, bäst i test, månadens outsider...
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

mjv

Inlägg av mjv »

Värstingen har analoga mätare och kostar under 6000 spänn. :)
http://www.reichelt.de/Labornetzgeraete ... 4f9cf2f2d8

Men varför i hela jämmerdalen kostar den så mycket!!! Jag kan inte begripa vart trolleriet sker!
Senast redigerad av mjv 30 december 2011, 16:20:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Det där är väl en Variac i en låda med mätare på
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

+ en 1:1 trafo troligtvis för galvanisk separation
mjv

Inlägg av mjv »

Nu går jag OT i min egen tråd, men jag undrar varför 1:1 trafo är så märkvärdigt?
Tex i badrum, varför köra med 2:1 och därmed göra uttaget värdelöst för många apparater (som fruntimmer använder).

Jag hade gärna haft ett steglöst laggabb från 0-230 med strömbegränsning. Men det är väl något superhemligt recept på det som förvaras i Fort Knox.
Senast redigerad av mjv 30 december 2011, 16:41:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Galvanisk separation
mjv

Inlägg av mjv »

Ja, naturligtvis, men varför ta ner spänningen när man kan ha galvanisk isolation vid samma spänning?
Dessutom är 110VAC ganska farlig så det kan inte ha med det att göra.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Uttagen är ju ofta konstruerade så att amerikanska stickproppar också passar. Kanske bra när man har gäster från USA eller Japan att de kan använda sina 110V-rakapparater? 8) Sen är ju transformatorn på c:a 20VA lite för liten för att försörja en hårfön som vill ha 2000 W. En locktång är väl "bara" på runt 100 W, men det går ju inte heller. :)

Men i alla fall, visst betalar man för att det skall stå TTi, HP/Agilent, Lambda, Delta Elektronika, Powerbox eller vad det nu kan vara på lådan - men då vet man ju också vad man får.

Det samköptes t.ex. labaggregat på forumet tidigare, och en mätte upp följande beteende:
http://elektronikforumet.com/wiki/index ... 3.A4ngning

Att utspänningen först går upp till 50V när man stänger av kan ju vara lite tråkigt för det som är anslutet. Så bara att det är ett köpt aggregat är ju ingen garanti för att det beter sig som man väntar sig. Just överspänning/ström vid uppstart och avstängning verkar vara ganska vanligt, och det kan ju lätt förstöra anslutna kretsar så det är ju ett väldigt märkbart problem även i "normala" driftsfall.

Trolldomen de stora tillverkarna använt är väl snarast att de har konstruerat sina kretsar på ett sådant sätt att de fungerar korrekt under uppstart, avstängning, övergång mellan CC/CV, parallellkoppling, seriekoppling, plötslig kortslutning, plötslig inkoppling till spänningskälla, etc.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

Ja kimmen det är otvivelaktigt som du säger. Tittar man i ett labagg från ett känt
märke så har dom ytterligare några hekto komponenter och inte bara så mycket
man får plats med i handen. Det blir en viss skillnad i slutresultatet på alla sätt.
Emellertid är själva problemet så intressant att jag köpte boken 4kTRB föreslog
på Amazon. Publicerad 1994 innebär väl att det endast är hålmonterat och stämmer
väl tidsmässigt med mitt komponentlager :shock: Annars får man väl PM'a X-IL :)
Jag tycker det är ett intressant ämne.

Edit: Lade till leverantör.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det där att kopplas in till spänningskälla utan att aggregatet är på eller att spänningen är ställd för lågt samt kopplas in polvänt mot ett batteri kan knäcka mången labbaggregat - dyra professionella sådan skall klara även dessa lägen då det också är en säkerhetsgrej. samma sak är hur välfiltrerad och lågimpediv utgången är för även ganska höga frekvenser som kommer bakvägen från lasten - tex switchad omvandlare.

Den gamla eltek 60 Volt 20 ampere labbagregat som jag har och är telecomklassad när det gäller störfrihet av rippel och HF från switcharen på utgången (sådan hörs jäkligt väl när det blandas ned till hörbart frekvensområde i analoga växlar med 80 dB dynamik och hörlur kan jag meddela) - den har en stor fet elektromagnet som hugger ned utgångbrytaren med våld om det skulle strömrusa som att koppla oavsiktligt polvänt mot en 48 Volts 110 Ah batteribank... som sagt, den är telecomanpassad då sådant kan hända...

sedan är det väldigt irriterande att man tagit bort utgångsbrytarna på många av dom billigare aggregat utan av och påslaget sker genom att hela aggregatet slås av och på med transformatorbrum och översläng i spänningen - tittade man på gamla aggregat så var det alltid separat nätomkopplare och utgångsomkopplare - men nu sparas det på pengar...
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Det är väl ganska vanligt att det inte finns någon säkring efter dioden över utgången som skall skydda mot felpolarisering. Kopplar man då in den där batteribanken fel väg går det nog... illa... Jag har sett i många manualer att de vill att man skall använda en extern säkring när man gör sånt, av förklarlig anledning.

En liten luring med Oltronix 60V 10A-aggregatet jag har är att crowbaren aktiveras när strömmen till reglerkretsarna försvinner, oavsett vad den är inställd på för spänning. Det är avbrott i den tyristorn sedan jag fick tag i den. Jag skulle gissa att man laddat bilbatteri eller liknande med den någon gång. Även om en 20A bulttyristor är en ganska kraftig komponent så vinner nog ett bilbatteri den kampen...
Skriv svar