Billiga borrstativ som duger?

Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Re: Billiga borrstativ som duger?

Inlägg av MarcusUmeå »

Helt OT, men min sambo ska få ett par "motorsågsskyddsbyxor" i julklapp. Hon har fått för sig att hon vill såga saker och jag tycker att hon har alldeles för vackra ben som inte ska behöva träffa på elaka motorsågar. :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

För att borra korten automatiskt är nog en lillasyster snudd på "optimal". Det som däremot är fruktansvärt trist är att ofta när man gör korten själv (annars behöver man nog knappast borra :doh: ) så blir korten ofta lite större/mindre pga skrivaren osv. så när man då borrar ytterst exakt så hamnar man alltid lite snett på vissa paddar och man måste kompromissa!

Men kan ju säga att det är skönt att bara släppa ner en DIL-40 :tumupp:

Som sikte då om man ska borra "manuellt skulle jag föreslå en linjelaser, sitter den rätt så kvittar ju höjden inom några cm iaf. Kruxet är väl troligen tjockleken på linjerna :humm:

Men billigt :vissla:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ett hett tips ang. borrning i paddar. För hemkört så bör man skapa sk. 'annular rings' dvs padden har ett etsat hål = styr borr på ett bra sätt.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Hm, men styrning av borr fungerar inte bra tillsammans med hårdmetallborr.
Snabbstålsborr (som fjädrar lite) kan dock själva centrera lite.
HM borr (om de inte är väldigt slöa) kommer bara att borra ett hål
där man "siktar", oavsett paddar med hål eller inte. Men visst, det är
enklare att manuellt (utan hjälpmedel) sikta om man har paddar med hål.
bearing

Inlägg av bearing »

v-g skrev:ofta när man gör korten själv (annars behöver man nog knappast borra :doh: ) så blir korten ofta lite större/mindre pga skrivaren osv. så när man då borrar ytterst exakt så hamnar man alltid lite snett på vissa paddar och man måste kompromissa!
Om man lägger siktmärken i tre hörn på kortet kanske man kan kolla hur dom ligger i förhållandet till var fräsen "tror" att de ska ligga, och sedan kompensera genom att sträcka ut/skeva borrbilden så att den passar?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jo alltså det är ju bara att rikta in sig efter hålen (vilket är det enda man ser i mach3) så får man göra det bästa av det.

Håller man det hålmonterade på ena sidan så blir ju diffarna mindre också. Men det är ju egentligen ett i-landsprobem :vissla:
bearing

Inlägg av bearing »

Om man vill ha det bättre, kanske man kan sträcka ut borrmönstret lika mycket som kortet sträckts ut, menar jag. Men OK, det kanske inte är ett så stort problem.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Om man nu har en bra fräs, varför inte fräsa kretskortet och borra direkt?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Om du frågar mig så gillar jag inte frästa kort då korten inte blir lika bra som etsade bla så reser sig kanten lite men jag har även haft stora problem med kortslutningar då små små små spån lägger sig mellan banorna.

Små enkla kort går bra men inte stora komplexa dessutom tar det mycket lång tid att fräsa.
Skriv svar