Hej alla nu har jag fått igång min lillasyster fräs jag tunade motorerna i Mach 3 som man ska kanske inte är perfekt just nu får ju lära mig lite.
Iaf min fråga är när jag kör maskinen med piltangenterna alla 3 axlar samtidigt osv så flyter och låter det jätte bra. Men så fort jag kör igång ett litet cnc prog i mach 3 från gkod. Då börjar stegisarna att pippa och låta och ha sig störigt ljud som fasen i olika volymer och toner
är detta något som startar när man kör igång en gkod ? eller något som jag missat ?
Bli av med ljuden helt kan du glömma (Det skulle väl vara en superljuddämpad låda i så fall), men det går fästa motorerna lite vibrationsdämpat så att inte så mycket av ljudet sprider sig i maskinen och förstärks.
Det var någon här på forumet som gjorde intressanta upphängningar av hockeypuckar i någon gammal tråd, det gav tydligen bra resultat.
På min maskin har jag motorerna fästa i plast-distanser som "ska" dämpa ljuden, jag vet dock inte det säkert då jag aldrig provat med någon stummare uppfästning, men jag tycker inte att min maskin låter så jättemycket (Inte stegmotorerna i alla fall..).
Förutom själva fräsen finns ytterligare två saker som är viktiga att ha om du skall kunna fräsa. Dessa två saker är skyddsglasögon och hörselskydd. Det sistnämnda dämpar det du upplever som oljud från stegmotorerna.
Har du inte skaffat dessa två skyddsutrustningar gör du klokast i att dra ur kontakten i väggen och inte sätta i den igen innan du varit hos Optimera eller annan affär där dessa säljs.
Hur illa det låter beror mycket på hur bra drivsteg man har och vilken mikrostegning man valt. Så där kan du, om den möjligheten finns, att mixtra lite med stegupplösningen. Annars är det bara hörselkåpor eller bättre drivare som löser problemet.
Tänk på att kolumnrubrikerna MS1 och MS2 i tabellen som visar hur man ställer mikrostegningen ska byta plats. De är förväxlade på trycket på alla motorkort som skickades med lillasystrarna. Halvsteg och fjärdedelssteg har alltså bytt plats i praktiken.
Använd inte helsteg bara. Det blir ett fasligt liv på motorerna.
Tack för all information det var ju som sagt första gången jag haft igång den och flickvännen låg och sov men jag ville ju bara testa massa saker Det slutade med att hon kom och var lite arg på mig Jag får köra vidare mer efter jobbet idag sen får jag kolla inställningarna lite också så att allt stämmer. Lyckades iaf rita ut några kugghjul från woodgears prog tror jag det heter vilket blev med bra resultat.
Sen så det med skydd är ju helt sant har ju en större fräs i garaget och är van vid användandet av dem när jag jobbar med den.
Hehe antar många skrattade åt min beskrivning av ljud när den kördes men nu vet jag ju hur det ligger till med det hehe..
Det var nog inte så mycket beskrivningen utan stavningen man skrattade åt (att en motor börjar "pippa" är ju inte direkt samma sak som att den börjar pipa )
MadModer> I min (nu mera Ragge83's) lillsyrra så är det det första motorkortet från Jojje. Nu minns jag faktiskt inte hur det var på det med mikrosteg juper'arna på det kortet. (Alltså det kortet han sålde som inte har lösa motorsteg utan allt integrerat på ett PCB)
Anahka1975: Nä jag minns inte heller hur det var. Jag har för mig jag drog hem alla filer innan Jojjes sida stängdes ner, men kan inte hitta var jag lagt dem... Men jag har precis för mig jag upptäckte att det var samma sak där när jag följde schemat och kollade databladet. Men men. Det märker man ju rätt snart om inte steps/mm stämmer efter vad man räknat ut.