Ultraljuds musjagare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sodjan
EF Sponsor

Ultraljuds musjagare.

Inlägg av sodjan »

Hej.
Intresserad av erfarenheter av ultraljudsbaserade musjagare. Vill helst inte använda gift på vinden. Något tips om schema ? Eller erfarenher av kommersiella produkter ? Den lokala järnaffären har en för ca 270:-, men det verkar inte vara speciellt mycket i den...
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

De funkar i en kvart eller så, sen vänjer de sig. Vi märkte inget minskad av djuren i vår stuga.

Har även ett test på tv, mössen bryde sig inte och gick dit maten var.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Hm, det jag har läst är att de skall ge korta tonstötar med någon minuts mellanrum, och med ett snabbt frekvenssvep (hoppande svep) under själva tonstöten. Detta för att de inte skall vänja sig och vara maximalt "störande".

Sedan verkar det som om man får vänta 8-10 dagar innan man får "effekt"...

Hur fungerade den som ni använde ? Alltså vilka ljudmönster använde den ?
Någon länk, fabrikat eller liknande ?
vikingen
EF Sponsor

Inlägg av vikingen »

Vi satte upp en sån i källaren hos mina föräldrar. Fungerade väl ett tag men äpplena 2m ifrån musjagaren blev fortfarande uppätna och mössen flyttade upp en våning.

Den har 2 lägen, ett som man inte kan höra och ett som man kan höra som ett pip. Inget jag skulle vilja ha ovanför sovrummet...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK.
Lite nedslående...

Pipet är antagligen när enheten byter frekvens. Det tar ett litet tag för piezotransducern att byta frekvens, detta kan höras som ett litet "klick" eller kanske pip...

Tidigare har vi kört med en "vippa" monterad på en hink. Har fungerat bra, men i år har vi inte lyckats pricka in mössens gångvägar mellan skogen och huset. Får väll flytta runt hinkarna lite... :-)
vikingen
EF Sponsor

Inlägg av vikingen »

Jag tror inte att det pipet jag tänker på är när den byter frekvens utan är när den sänder ut något, speciellt eftersom det går att "stänga av" pipet. Jag tror inte heller att det tar flera sekunder att byta frekvens.

När man har pipandet avstängt så hörs bara ett svagt brummande ljud, fast lika ofta och länge som pipet

Det va svårt att förklara detta, hoppas att nån fattar :D
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

VI had ene billigare variant, den hade nog fast frekvens. Tror den var köpt på granngården i Örebro, mer vet jag tyvärr inte.

Vi hade den igång iaf 2 månader. Nu är den nog kastad och vi har hält ut råttgift och lagt ut fällor.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK, tack för dina erfarenheter.
Hoppande frekvens och pulsad (2-3 sek med 30-60 sek tystnad) verkar vara viktigt (enligt en del web sidor) för att mössen inte skall välja sig...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har en smått udda idé på musjagare som kan fungera, dock inte baserad på ultraljud:

Möss blir väl skrämda av rörelser?
Varför inte någon form av enkel robot eller annat som står stilla för det mesta, men då och då, helt plötsligt, åker iväg. Vill man lägga ner lite tid på den så skulle den kunna reagera på rörelser...

När det gäller att skrämmas med (ultra)ljud så tror jag att hastiga förändringar är bäst för att de inte ska vänja sig. Dvs, ibland kommer en skur av ultraljudsbrus och ibland snabba "tonglidningar" alltså att tonen åker uppåt i pitch. Sedan kan man ju ha flera ultraljudssändare placerade på olika ställen, så att ljudet byter plats när de minst av allt anar det. Det är precis lika viktigt att ha ganska långa tystnader mellan ljuden. Då "tror" de att oljudet är borta och att det är fritt fram.Olika längder på tystnaderna är också en faktor som kan skapa förvirring. De känner sig helt enkelt inte trygga när det ena stunden verkar vara lugnt för att helt plötsligt komma "skrämsel-ljud". Djur gillar ju inte när de inte kan känna sig säkra.

Lite idéer kanske. Det låter iallafall som ett kul projekt.
Senast redigerad av JimmyAndersson 26 september 2005, 17:43:49, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Det låter iallafall som ett kul projekt...

Hm, PIC16F683, 78L05, 12V matning, ultraljuds sändare, ett litet mönsterkort... :-)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Enkelt och bra. Gissar att du skulle fixa det i sömnen.. :)
Användarvisningsbild
metanolic
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

skaffa en katt.. har 7 kattungar sedan igår som ska bort ;)
AndersE
Kontakt:

Inlägg av AndersE »

Om man har samma problem, fast med katter då? -Köper argsint hund? :D

Köpte en färdig "kattskrämma" med PIR-sensor som tjuter på 23 kHz. Verkar funka hyfsat...
Skriv svar