Transformator från Kjell & Co. Likrikta?
Transformator från Kjell & Co. Likrikta?
Tja!
Funderar på att köpa denna transformator från Kjell & Co.
Nu är det så att jag vill gärna likrikta spänningen så jag
kan ta ut 12V DC. Har ni några tips för hur man kan göra
det utan att använda onödigt stora komponenter som tar
en massa plats? Dum fråga kanske, men jag har aldrig gjort
detta förr. Skulle vara väldigt tacksam för ett kopplingsschema
också ifall nån vänlig själ orkar rita ett.
Ha det fint!
Funderar på att köpa denna transformator från Kjell & Co.
Nu är det så att jag vill gärna likrikta spänningen så jag
kan ta ut 12V DC. Har ni några tips för hur man kan göra
det utan att använda onödigt stora komponenter som tar
en massa plats? Dum fråga kanske, men jag har aldrig gjort
detta förr. Skulle vara väldigt tacksam för ett kopplingsschema
också ifall nån vänlig själ orkar rita ett.
Ha det fint!
Du behöver en likriktarbrygga och glättningskondensatorer. Du kommer då att få ut nästan 17V när du inte belastar transformatorn speciellt mycket. För många tillämpningar kommer du att behöva stabilisera spänningen. Det kan du göra med t.ex. en 7812, men det kommer kräva rejält med kylning. Vad ska du använda den till?
Det beror lite på hur fin utspänning du vill ha och hur stabil din last är. Jag skulle tippa på att en 100uF och en 1uF innan stabilisatorn och en 0.1uF efter skulle funka bra (elektrolyter). Ju större konding du har innan, dess renare blir spänningen. Kanske lika bra att överdimensionera om du inte vill räkna på det.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Sätt en 25V, minst 470uF - gärna det dubbla innan regulator efter likriktarbryggan, sätt sedan en polysester på 0,1-1,0 uF på in respektive utgångssida så har du bra spänning. Har du last som drar ström stötvis går det även att sätta en mindre e-lyt på sekundären - typ 100uF 16V, den kostar lite och tar lite plats så varför inte sätta dit den då den ibland kan lösa en del problem.
Glöm dock inte en viktig sak!
En säkring på primärsidan!!!! 63 eller 80mA blir nog bra. Utan att mäta trafon så är det svårt att säga exakt vad den skall vara på, men minsta möjliga säkring som inte går vid start eller normal drift skall du ha.
Glöm dock inte en viktig sak!
En säkring på primärsidan!!!! 63 eller 80mA blir nog bra. Utan att mäta trafon så är det svårt att säga exakt vad den skall vara på, men minsta möjliga säkring som inte går vid start eller normal drift skall du ha.