Hur många LEDs på en Adruino Mini Pro 3.3V/8Mhz?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
kodde

Re: Hur många LEDs på en Adruino Mini Pro 3.3V/8Mhz?

Inlägg av kodde »

Tror faktiskt jag har det fungerande så som jag vill ha det nu. Såvida jag inte gör något som egentligen är dumt och skadligt för enheterna. Men det har jag sämre koll på, tror inte jag gör något allt för dumt :)

Så här ser det ut.
http://www.youtube.com/watch?v=IY8FLyep8wU

Min nästa iteration av prototypandet blir att trådlöst trigga LEDsen via min Arduino Uno, genom nRF24L01+ modulerna. Jag skall ta och skapa en projekt-tråd för detta.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Jag tänkte parallellkoppla 16st LEDs med ett gemensamt motstånd, för att minska
> mängden komponenter. Är detta kanske inte en bra ide?

Nej. Det finns mycket skrivet om detta i äldre trådar.

> Tror faktiskt jag har det fungerande så som jag vill ha det nu.

Att det fungerar "nu" betyder ju varken att det hela är rätt eller ett
det kommer att fungera om (t.ex) en vecka.

> Har testat med en MPSA13 TO-92 NPN Darlington 30V 1.2A,

En bipolär transistor är mindre lämplig vid dessa låga spänningsnivåer
p.g.a det *rellativt* höga spänningsfallet. Det finns integrerade
LED-drivers som är avsedda att drivas vid låga spänningar, men
då blir det ju ingen sneak, quick-n-dirty, "ful" koppling vilket
verkar vara ett designmål i sig här... :-)

> Bra att veta om detta nu inte stämmer.

Det som stämmer är det som *Atmel* anger. Ingen annan kan hitta
på andra siffror än de som Atmel anger i sina datablad.

40 mA är "Absolute maximum ratings" och att ange det som "DC Current per I/O Pin"
är bara korkat. Notera vad de även skriver på samma sida i databladet:
Stresses beyond those listed under “Absolute Maximum Ratings” may cause permanent damage to the device.

This is a stress rating only and functional operation of the device at these or other conditions beyond
those indicated in the operational sections of this specification is not implied.

Exposure to absolute maximum rating conditions for extended periods may affect device reliability.
Användarvisningsbild
kodde

Inlägg av kodde »

Okej, tack för infon.

Har du något förslag på en lämpliga transistortyp?

Mitt mål är egentligen främst att få det att fungera, och gärna så litet och kompakt som möjligt. Sedan tycker jag bara att det är kul att försöka lära mig på vägen. Om jag kunde köpa hela detta som en färdig lösning så hade jag nog inte varit så intresserad av det. Det är själva resan och det jag lär mig som är roligast tycker jag. Skall kolla på LED-driver som du nämner, men roligast är om jag kan bygga likvärdig funktionalitet själv.

Angående parallellkoppla LEDs med gemensamt motstånd. Om jag fattat det rätt så kan det vara tillverkningskillnader från LED till LED, och vad detta skulle resultera i är att de lyser olika mycket fastän att de på pappert skall vara identiska? Men är detta skadligt på något sätt? Alltså om jag kan leva med att de kanske varierar i ljusmängd.

Tack.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> och vad detta skulle resultera i är att de lyser olika mycket fastän att de på pappert skall vara identiska?

De är inte lika ens "på pappret". Vif (spänningsfallet) har normalt båda min, typ och max värden angiva.

> Men är detta skadligt på något sätt?

Problemet är dels att ljusstyrkan kan bli ojämn, dels att, om man har otur, någon av lysdioderna
får en för hög ström och lägger av. Sedan accellerar det hela, för varje LED som lägger av
så ökar strömmen i de andra.

Som sagt, det finns "LED-drivers" som kan driva 5-10 LED i serie (vilket inte medför samma probem)
från vanliga batterispänningar. Visst, det blir lite mer komponenter, men det blir en bra lösning.
Användarvisningsbild
kodde

Inlägg av kodde »

Men om jag seriekopplar multipla LEDs måste jag väl antagligen ha mer spänning? Är detta då ett alternativ när jag enbart har 3.3V?

Eller dessa drivars du syftar på kanske omvandlar spänningen på något sätt?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Japp, switchade saker.
Användarvisningsbild
kodde

Inlägg av kodde »

Jag köpte en LM317 spänningsregulator och får det att fungera med en LED. Men inte med multipla seriekopplade LEDs. Har jag handlat en lämplig krets?

Hur skall jag tänka när jag räknar ut motståndet jag skall använda?

Jag tänkte så här

1st LED (2.0V 20mA):
1,25V / 1 * 0,020A = 62,5 ohm
Detta lyser när jag kopplar in. Upplever den dock som något svag.

4st LED (2.0V 20mA):
1,25V / 4 * 0,020A = 15,6 ohm
Detta fungerar inte.

Är det verkligen så att denna ökar spänningen? Alltså i exemplet med 4 LEDs så borde det väl behövas 8V totalt (4*2V)?

Tack.

EDIT:

Att dömma av ett par sidor jag hittat så omvandlar inte denna till en högre spänning va?
http://www.electronics-lab.com/articles/LM317/
"Note: The input voltage to the LM317 must be at least 1.5v greater than the output voltage. "
bearing

Inlägg av bearing »

Har för mig LM317 har ett minsta spänningsfall på 3V. (Läs datablad.) Eftersom att skillnaden mellan batterispänning och LED är mindre än 3V kan LM317 inte arbeta som tänkt, vilket kan vara anledningen till att du upplever svagt ljus.

EDIT: Nej, LM317 är inte switchad. Du skulle kunna använda processorns PWM, en transistor och en inductor för att göra en egen switchad omvandling.
Användarvisningsbild
kodde

Inlägg av kodde »

Uppenbarligen har jag väl fel pryl då *suck*.
http://www.afrotechmods.com/videos/LM31 ... ulator.htm

Jag frågade tidigare men var inte tydligt. Finns det spänningsregulatorer som ökar spänningen? Alltså från mina 3.3V till högre utspänning?

sodjan> Du rekommenderade mig att köra med LED-drivare som skulle kunna köras från vanliga batterispänningar (i mitt fall 3.7V) för att seriekoppla LEDs. Har du lust att ge mig något råd på en sådan drivare? Känns fortfarande som att den låga spänningen är ett problem här såvida jag inte på något sätt får en högre spänning.
Användarvisningsbild
kodde

Inlägg av kodde »

bearing> Tack. Jo det har börjat gå upp för mig nu. Men jag blev rekommenderad att testa LED-drivare och när jag då började kika på Kjell&Co så kom jag in på LM317, därav detta snedsteget. Finns det alltså LED-drivare som ökar spänningen på något sätt? Eller skall jag inte nyttja LED-drivare?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Du har ingen möjlighet att använda batteri med högre spänning?
Skulle spara dig en del huvudvärk. :wink:
Användarvisningsbild
kodde

Inlägg av kodde »

Skulle gärna vilja klara mig med det 3,7V batteriet jag har. Men att parallellkoppla LEDs är ju fortfarande ett alternativ för att klara mig på denna låga spänning. Ett alternativ borde väl vara att köra vars ett motstånd annars? Lite mer fysisk plats bara. Alltså om man nu inte vill gå på ett gemensamt motstånd.
Användarvisningsbild
kodde

Inlägg av kodde »

Jag har inte hittat någon alternativ lösning som jag gillat för detta projektet.

Har övervägt ett batteri med högre spänning, men dessa tar mer fysisk plats och jag äger redan ett 3.7V LiPo batteri. Övervägde vanligt 17R8H på 8.4V, men kör på det jag har istället. 8.4V hade fortfarande inte låtit mig köra 16st 2.0V seriekopplade LEDs bara genom att byta batteri.

Har även övervägt att parallellkoppla LEDs med ett motstånd per LED, men det skulle bli 32st motstånd totalt. Blir lite mycket pillande och tar plats. Jag skall trots allt sy fast dessa leds i en ryggsäck där jag har svårt att komma åt. Jag kommer inte kunna hantera nålen på något bra sätt på baksidan av tyget.

Jag planerar nu att köra 4st kluster á 8st LEDs som är parallellkopplade med ett gemensamt motstånd. Det kommer vara 2st kluster som tänds samtidigt för att blinka (vänster/höger) Kör med de MPSA13 transistorerna jag har. Varför denna lösning? Den har varit den enda fungerande lösning jag hittat. Att köra parallellkopplat med ett mostånd blir också mycket enklare när det gäller att sy fast LEDsen. Om jag tricksar för mycket med avancerade kopplingar som jag skall sy in så blir det svårt att inte råka få dem att korsa varandra för att inte tala om komplexiteten i genomförandet av hantverket.

Om jag fattat det rätt så löper jag dock risken av att bränna en LED som eskalerar att de andra också riskerar att dö... men, när jag övervägt denna risken med fördelarna så får det bli denna lösningen. Detta är fortfarande nytt för mig som ni vet, och jag känner inte att jag hittar någon annan lösning. Är tacksam för att hjälp ni gett mig.

Här är en video på lite prototypande. Här är med ett kluster av 8st leds. Detta är som ni ser styrt av nRF24L01.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jo, alltså... Med stor sannolikhet så kommer det i alla fall att "fungera".
Dels så är det ju så att du har räknat med att köra LED'sen en bra
bit från sin märksträm (var det in 3 mA av möjliga 20 mA ?), så även med
lite snedbelastning så hamnar du nog "inom ramarna" i alla fall.

Du frågade om produkter i linje med det jag föreslog. Du kan t.ex kolla :
http://www.maxim-ic.com/solutions/white ... 36/pl_pk/0.
T.ex :
http://www.maxim-ic.com/datasheet/index.mvp/id/2166.
http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/MA ... X1698A.pdf

Bild
Användarvisningsbild
kodde

Inlägg av kodde »

Tack för länkarna.
Skriv svar