Kabel med 5 individuellt skärmade ledare, halogenfri?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Kabel med 5 individuellt skärmade ledare, halogenfri?

Inlägg av AndersG »

Typ. Kan även vara 5 par givetvis, men de måste vara individuellt skärmade. Manteln bör vara självslocknande och gärna halogenfri. Har letat på Elfa och Farnell, men det är litet tunt...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Kabel med 5 individuellt skärmade ledare, halogenfri?

Inlägg av mrfrenzy »

Det billigaste jag hittar som uppfyller dina krav är:

ELEQB 6X2X0,8 GRÅ
Partvinnad, parskärmad, halogenfri elektronikkabel för användning i bla ljudanläggningar. Avsedd för fast förläggning inomhus. Uppfyller brandkrav enligt IEC 60322-1 vilket motsvarar brandspridningsklass F2 enligt SS 424 14 75.

25,80/meter + moms, något billigare vid köp av hel rulle 500m

Ska man ha 4 eller 8 par så finns FLEAQB som är lite billigare, just 5 är lite ovanligt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kolla på MILTRONIC i Nyköping
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

ELEQB 6X2X0,8 GRÅ
Nu har denna bara en tråd/ledare och jag vill minnas att jag läst någonstans om krav på att det skall vara flertrådigt, men nu kan jag naturligtvis inte hitta det....

edit: http://newboatbuilders.com/pages/electr ... print.html
Single strand, called solid core wire, should never be used on boats. One of the biggest causes of damage to wire on a boat is shock and vibration. Boats pound and slam and get tossed around a lot. The engine also transmits a lot of vibration to the boat. Vibration causes wire to fatigue. Eventually it breaks and fails. The fewer strands in a wire, the quicker this happens. Properly sized and mounted, stranded wire, will last many, many, years under these conditions.
Skriv svar