Förstärka styrström 1v -> 12v

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
zoomyx

Förstärka styrström 1v -> 12v

Inlägg av zoomyx »

Känner mig jätte dum nu, men det är så att jag har letat och letat och lyckas inte få ihop det.
Jag håller på att modifiera en veckar klocka (är lite svårväckt), men stötte direkt på ett problem.
Jag vill dra ett relä när klockan ringer. Relät ligger på 12v medans klockan endast ger 1 till 1.5V DC när den ringer.
Det borde ju bara vara att ta en transistor men jag känner mig väldigt okunnig jusst nu.

Snälla hjälp :( Hoppas inte jag ställer en fråga som är helt felplacerad eller redan stäld.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Förstärka styrström 1v -> 12v

Inlägg av Klas-Kenny »

Det enklaste är en NPN-transistor.

Allt som behövs då är en lämplig transistor (ska du bara driva ett relä behövs ingen särskild, en vanlig tex. BC547 fungerar fint) och ett bas-motstånd till denne (alltså, ett strömbegränsande motstånd mellan signalkällan och basen på transistorn). Ett kiloohm eller två borde fungera bra (har inte räknat på det exakt..).

Sen en diod som är "felvänd" parallellt med reläets spole för att ta emot back-EMK som uppstår vid avslag, denna back-EMK kan annars ta sönder transistorn rätt fort. Tex. 4N4148 fungerar säkert bra till det, inte värst noga det heller.

Edit: Oj, missade att du är ny, Hej och välkommen till EF! :waving:
zoomyx

Inlägg av zoomyx »

okej tack :) ska genast titta på det och förhoppningsvis få ihop det :D

Jo jag är ny, haha tack :D värkar vara ett bra forum :tumupp:
spufuz

Inlägg av spufuz »

Klas-Kenny skrev:Det enklaste är en NPN-transistor.

Allt som behövs då är en lämplig transistor (ska du bara driva ett relä behövs ingen särskild, en vanlig tex. BC547 fungerar fint) och ett bas-motstånd till denne (alltså, ett strömbegränsande motstånd mellan signalkällan och basen på transistorn). Ett kiloohm eller två borde fungera bra (har inte räknat på det exakt..).

Sen en diod som är "felvänd" parallellt med reläets spole för att ta emot back-EMK som uppstår vid avslag, denna back-EMK kan annars ta sönder transistorn rätt fort. Tex. 4N4148 fungerar säkert bra till det, inte värst noga det heller.

Edit: Oj, missade att du är ny, Hej och välkommen till EF! :waving:
Var någonstans blir 1V till 12V i den kretsen? :D
Du menar nog att han ska använda transistorn som "strömbrytare" för en 12V matning genom transistorn som drar ett 12V relä??
Eller tolkar jag dig fel?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Nej, jag tänker mig att transistorn switchar den låga spänningen in i spolen på reläet och på så vis genererar en högre spänning som en switchande regulator! :wink:

Nejdå, jag menar som en strömbrytare :)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej zoomyx!

Det är lite svårt att bedöma exakt vilken grundkunskap du har men Klas-Kenny har i text beskrivit hur du skall göra. Så här se det ut schematiskt:
relaycircuit.JPG
Sist men inte minst vill jag berätta för dig att det inte är rätt att skriva "Förstärka styrström 1v -> 12v".

Det är nämligen så att ström mäts i amper (A) och du har skrivit 1v och 12v som i och för sig egentligen borde skrivits 1V och 12V. En mera korrekt rubrik kan exempelvis vara "Förstärka en styrsignal på 1V till 12V". Eller ännu hellre "Driva ett 12V relä med 1V signal".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
zoomyx

Inlägg av zoomyx »

Jo det var som det schemat jag hade tänkt mig, ville mest dubbelkolla och kolla så jag tänkt rätt. :|
Och ju nu när du säger det så vet ju jag också att ström är amper och spänning är volt, klantigt av mig :doh:
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det är ingen fara zoomyx ty det är inte första gången någon blandar ihop spänning och ström på detta sätt. Jag har inte varit medlem i EF så länge som du ser men jag har tolkat att en del av syftet med EF är att det samtidigt som det är en plats för elektronik- och mekanikintresserade är det en kunskapskälla och då tycker jag att det är det viktigt att pusselbitarna ligger rätt så att säga.

En optimal öppning av din tråd hade varit att du presenterat det schema som du trodde skulle kunna fungera samtidigt som du frågat om du tänkt rätt. Nu gjorde du inte så men det är ändå okey. Detta kan dock vara bra för anda som kommer nya till forumet att känna till ty ju bättre man beskriver sitt problem desto lättare är det för andra att hjälpa till.

Lycka till med din väckarklocka!
Skriv svar