Tryckmagneter? Wlektriska kolvar? bollkastare, hjälp!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Yamabushi

Tryckmagneter? Wlektriska kolvar? bollkastare, hjälp!

Inlägg av Yamabushi »

Hej!

Har en fråga och jag hoppas nu att jag postar detta i rätt forum index.

Det är så att jag håller på med ett bygg projekt och har fastnat i själva ”mekatroniken”.
Är så att jag hade tänkt bygga en/flera ”boll kastare” som kan skjuta upp en tennisboll ca 2 meter rakt upp i luften.

Hade tänkt först använda mig av en fjäder som skjuter upp bollen. Men efter som den kommer att vara utrustad med ett ”magasin” med fler bollar så vill jag att den skall kunna ladda om snabbt och automatiskt utan att man måste springa fram och ladda om efter varje boll.

Vill inte blanda in tryckluft då det skall vara enkelt att transportera samt seriekoppla med dem andra kastarna och jag vill ej koppla in en motor som hela tiden snurrar (då jag skulle vilja kunna skjuta iväg en och en i taget varje gång jag trycker på en knapp)

Så därför hade jag tänkt mig något liknande med en hävstång (som skjuter iväg bollen) och som är kopplad i andra änden till en tryckmagnet, elektrisk kolv (linjär ställdon) eller liknande (här ligger problemet) som kan klara av att trycka/dra hävstången och sedan snabbt åka tillbaks till ursprungsläget (då med hjälp av en fjäder kanske)

En annan läsning är att sätta tryckmagneten, elektriska kolven eller vad det nu blir direkt under bollen och låta den skjuta iväg bollen istället för att använda en hävstång.

Så det jag söker efter är:
En liten, lätt och billig komponent, som klarar av att skjuta upp en tennisboll ca 2 meter och som sedan går tillbaks i ursprungsläge så att nästa boll kan laddas på och som helst kan drivas på 12v.

Har kollat in Elfa och lite andra affärer. Men när det kommer till tryckmagneter, elektriska kolvar mm och deras effekter osv. Så är allt grekiska för mig.

Finns det någon som kan hjälpa mig? Behöver ej vara någon tryckmagnet (om det ens skulle fungera) eller elektrisk kolv. Utan är öppen för förslag :D

Mvh Per.W
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Re: Tryckmagneter? Wlektriska kolvar? bollkastare, hjälp!

Inlägg av Calle »

kanske kan ge lite idéer/inspiration? om inget annat så är den förbannat tuff :mrgreen:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det är svårt att få ut energi nog med spolar för att hiva upp en boll

en fråga i sammanhanget är, nya fina bollar med studs eller gamla lik som inte studsar ordentligt?

jag hadde kört med roterande hjul om det ska vara mycket och kort mellan gångerna
eller som på videon ovan om det får ta 10 sekunder
att med en motor lagra energi i fjäder eller liknande och få iväg en boll
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

En rejäl solenoid som påverkar en hävstång kanske? Två meter och en tennisboll är ju inte så farligt med kraft.
Det är nog labb som gäller!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Kanske något i den här stilen skulle kunna fungera? Alltså en "öppen" linjärmotor, ungefär som en "railgun". "Släden" under bollen i något material med hög permeabilitet.
tennisbollkastare.JPG
grym skrev:det är svårt att få ut energi nog med spolar för att hiva upp en boll
Desto roligare att försöka :badgrin:

En tennisboll ska väga 56-59.5 g, och det krävs alltså ett arbete på ca 1.12 Nm (1.12 J eller 1.12 Ws) för att lyfta den till 2 meter. Är man duktig på matte kan man säkert räkna ut nödvändig utgångshastighet ur ett säg 0.5 meter långt rör för att nå 2 meters höjd. Sen kan man ju lägga till luftmotstånd, och bollens elasticitet för att göra det ännu svårare för sig. Önskar att jag kunde, men mina mattekunskaper räcker inte så långt :oops:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bildgravyr

Inlägg av bildgravyr »

Utgångshastigheten borde man få fram (om man bortser från luftmotstånd) genom att först räkna ut hur lång tid det tar innan bollen vänder:
h = (g t^2)/2 (h=höjd = 2m, g=9.81) -> t=0,64
och sedan fås hastigheten från v=g*t = 6,26 m/s
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Yamabushi skrev:Vill inte blanda in tryckluft då det skall vara enkelt att transportera samt seriekoppla med dem andra kastarna och jag vill ej koppla in en motor som hela tiden snurrar (då jag skulle vilja kunna skjuta iväg en och en i taget varje gång jag trycker på en knapp)
Om motorn hela tiden snurrar och du matar fram en ny boll från magasinet varje gång du trycker på knappen så får du både kraften och snabbheten, samt att du kan mata en i taget.
Användarvisningsbild
Yamabushi

Inlägg av Yamabushi »

Tack alla för era förslag! :D

Men kommit på att den bästa lösningen är nog att koppla på en liten elmotor som sedan slår en ”hammare” ner på hävstången. Samt koppla dit en vridfjäder till motoraxeln, så varje gång ”hammaren” slår ner och man tar bort fingret ifrån strömknappen (motorn dör) Så vrider fjädern tillbaks ”hammaren” i upphöjt läge. Som en vindrutetorkare på bilen.

Bild

Bifogar en snabb bild för att ge en förklaring på vad jag menar. Inte världens bästa skiss. Så ber om ursäkt för kvalliten och Paint ritandet. Men den förklarar vad jag menar.

Dock kommer bollmagasinet att se lite annorlunda ut och ha en utsläppnings mekanism som släpper ner en ny boll varje gång (ej på bild).

*Notering: Plattan som bollen vilar på sitter i en led kopplad till axeln på hävstången. Så när hävstången trycks upp i röret slår den ej i och fastnar i röret. (ungefär som axeln på ett tåg.

Det enda som behövs nu är att försöka hitta en liten motor stark nog att vrida fjädern samt skicka iväg bollen. Några förslag? :?: Hade tänkt mig något som en lite kraftfullare borrmaskinsmotor som drivs på 12v eller 24v.

Mvh Per.W
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

vindrutetorkarmotor
Användarvisningsbild
Yamabushi

Inlägg av Yamabushi »

Tackar, skall ta och kolla in dem. men tror nog att en startmotor skulle bli bättre. men styrka. :D
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag tror spontant mer på svänghjulsiden faktiskt. Man slipper hålla på att kontrollera/styra motorn utan låter den gå och lagrar energin i svänghjulet. Bara att kontrollera när man vill släppa in en boll i loppet och det känns enklare.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

På tradera finns "elektronisk koppling"

dvs. En koppling där ena axeln är frikopplad tills kopplingen strömsätts och då hugger den andra axeln tag.
Om jag minns rätt finnd dom under Elektronik -> övrigt.

Desvärre 24V har jag för mig.

Sådan i kombination med svänghjul kanske funkar ?
Skriv svar